Creative 3D Blaster Riva TNT2 Value, Microstar 3D AGPhantom 64 – broj u lepom sećanju |
 | Creative 3D Blaster Riva TNT2 Value | Do sada smo imali prilike da probamo i istestiramo sve modele iz TNT2 serije, pa čak i novi geFORCE 256, ali se M64 uvek nekako gubio u drugim „interesantnijim” stvarima. Greška!Imali smo zadovoljstvo da uporedimo dva M64 modela renomiranih proizvođača. Prva kartica je Creative 3D Blaster Riva TNT2 Value, a njen direktni takmac Microstar 3D AGPhantom. Hardverski su neminovno morali biti veoma slični, s obzirom da su građeni oko istog čipa, međutim „Creative” je svoj model opremio sa 32 MB SDRAM memorije, dok je na MSI-jevom modelu „svega” 16 MB SDRAM-a. Treba dodati i to da je „Creative” smešten na ipak nešto boljoj štampi, a kvalitet izrade uticao je i na neznatnu razliku u kvalitetu slike. Međutim, ovde se gotovo sve razlike završavaju. Kartice su na svim testovima pokazale gotovo „u dlaku” iste rezultate, a izmerene razlike su definitivno ispod granice tačnosti testa.  | MicroStar 3D AGPhantom | „Creative” model je testiran sa sopstvenim, lepo uređenim drajverima, dok je MSI stigao sa „nVIDIA” drajverima. Instalacija je kod obe kartice prošla sasvim korektno i drajveri su radili veoma stabilno. Određene nedostatke primetili smo testirajući Unreal u visokoj rezoluciji, gde su se na momente izvesni poligoni gubili kod „Creativea”, ali su čak i te anomalije mogle lako proći neprimećene.Dakle, rame uz rame, „Creative” i MSI su se smenjivali u vođstvu i pratnji, da bismo konačno kao generalni zaključak mogli da primetimo sledeće. U Direct3D-u i igračkom OpenGL-u u minimalnoj prednosti je „Creative”, dok je u ozbiljnijem OpenGL-u ta prednost na strani MSI-ja. U konačan sud svakako treba da uđe i kvalitet slike o kome smo već govorili. Interesantan je i odnos ovih modela sa ostalim modernim karticama. Recimo, u poređenju sa neprikosnovenim geFORCE-om, razlike u 800 x 600 i 1024 x 768 u 16-bitnoj paleti tako su male da se ozbiljno treba zapitati vredi li geFORCE toliko, s obzirom da M64 spada u ekonomsku klasu. Međutim, ukoliko se stvari sagledaju iz ugla 1024 x 768 i sa maksimalnim brojem boja, tada je sve potpuno drukčije. Pri ovom testiranju geFORCE je isprednjačio na mnogim testovima i do dva puta u odnosu na oba M64 modela. Ukoliko ste pasionirani igrač sa ograničenim budžetom, neka od kartica sa TNT2 M64 čipom može biti sjajno rešenje za vas. Svakako bi trebalo reći: „Bilo koja od dve testirane kartice mogla bi biti sjajno rešenje”, ali ipak izvesnu prednost moramo dati „Creative” modelu. Razlog za to je što MSI u niskoj rezoluciji gubi piksele, pa prilikom butovanja Windowsa izgleda kao da je kartica neispravna. Kad se operativni sistem podigne sve zebnje nestaju i slika je sasvim u redu. Posumnjavši da se možda radi o nemogućnosti kartice da prati overklokovanu magistralu vratili smo je na skromnih 66 MHz, ali se ništa nije promenilo. Štaviše, testirajući karticu i na overklokovanoj magistrali u visokim rezolucijama nismo primetili nikakvu grešku. Sve je radilo kako treba, pa je čak i Unreal u OpenGL-u izgledao uverljivije od „Creativea”. S druge strane, prosto je neverovatno da se Creative RivaTNT2 value nigde ne pominje na „Creativeovom” web sajtu. Jedinu stranicu posvećenu ovoj kartici našli smo na sajtu jednog rumunskog uvoznika, koji je pošteno obavestio svoje mušterije da se radi o M64 čipu, što nigde nije napisano. Za svaku osudu! Kao i obično, poslednju reč mora da da onaj ko se maši za novčanik. Stevan JOSIMOVIĆ | | |