![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
25 godina auto-elektronike
Daleke 1981. godine u BMW-ovim vozilima se diskretno pojavila elektronska autodijagnostika za servisiranje vozila. To je bio početak tehnološke avanture koja je danas daleko stigla, a pred sobom ima još više dostignuća.
Protiv blokiranja i proklizavanja U skoro svim najnovijim modelima automobila elektronika bukvalno kontroliše sve funkcije vozila. Na primer, kod Mercedesovog modela E-klasa sistem kočenja je pod kontrolom zajedničkog sistema za sprečavanje blokiranja kočnica ABS i kontrolu proklizavanja ESP. Između pedale za kočenje u kabini i „elektronske centrale” pod haubom ovog automobila više ne postoji direktan mehanički kontakt. Očigledno je da se taj sistem smatra veoma pouzdanim, čim se primenjuje na tako kritičan aspekt vožnje. Očekuje se da će se i ova tehnologija vremenom demokratizovati – počeće da se ugrađuje i u cenovno pristupačnija vozila. Treba istaći da su ABS i, sada, ESP najviše doprineli drastičnom smanjenju broja teških saobraćajnih nesreća. Inače, i jedan i drugi sistem razvila je renomirana firma Bosch. Ovakve i druge „novotarije” za sada ostaju privilegija najluksuznijih vozila kao što su BMW serija 7, Mercedes S-klasa i Cadillac De Ville. Gde se još očekuje primena novih tehnologija? Recimo, umesto klasičnog retrovizora postojaće kamera visoke definicije. Već sada neki proizvođači automobila kao dodatnu opremu nude sisteme za merenje rastojanja u vožnji koji koriste senzore i kamere, ugrađene u prednji deo automobila, koji preko bord-kompjutera upozoravaju o rizično malom rastojanju od vozila ispred i u ekstremnom slučaju automatski koče vozilo da bi sprečili potencijalni sudar. Gledanje po noći
Kao što se može pretpostaviti, kod sportskih modela stanje guma je još važnije nego kod običnih automobila. Porsche već 15 godina nudi na svojim modelima kontrolu pritiska guma. I drugi proizvođači sve češće opremaju svoje automobile ovim sistemom koji radi tako što meri pritisak u gumama putem senzora ugrađenih u felne. Simpatični, a takođe i tehnološki savršeni Mini, koji je inače razvijen kod BMW-a, jedan je od jeftinijih automobila sa električnim servo volanom. Skupi servo-pojačivači na bazi hidraulične pumpe zamenjeni su elektromotorima, što je omogućilo da i jeftiniji modeli automobila dobiju ovakav sistem. Autopilot
U pitanjima pasivne bezbednosti, to jest svemu što podrazumeva zaštitu u slučaju saobraćajne nesreće, takođe je postignuto mnogo. U BMW-u serija 7, koji je jedan od najbezbednijih automobila na svetu, u slučaju udesa putnici će se bukvalno naći u „komori” vazdušnih jastuka. Njihovo aktiviranje je pod kontrolom procesora koji, između ostalog, izračunava brzinu i mesto udara. Kod švedskih konstruktora Saab i Volvo, koji se veoma staraju o svim aspektima bezbednosti vozila, čak i nasloni za glavu reaguju u slučaju sudara, kako bi sprečili povrede na vratu. • • • Čak i danas, više nema područja u automobilu koje nije na neki način pod kontrolom elektronike. Ovaj trend će se, bez ikakve sumnje, nastaviti tako da će za deset godina i najjeftiniji auto na tržištu imati isto toliko elektronike koliko je danas imaju vrhunski automobili. To je područje gde proizvođači mogu još puno da se takmiče da bi nam ponudili ekonomičnija, udobnija, bezbednija i interaktivnija vozila. Goran KERIM |
![]()
![]()
![]()
![]()
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |