INTERNET<>
122006<><>

Komercijalna strana Weba

Reklama pre svega

Ima li In Text oglašavanje budućnost?

Oglašavanje bazirano na kontekstualnoj tehnologiji postalo je popularno kada je kompanija Google započela svoj program AdSense. Primena ove ideje je bila nesvakidašnja i donela je nov potencijal u polje oglašavanja. Sve ovo je ostvareno zahvaljujući tehnologiji koja je omogućila analiziranje sadržaja Web stranica i zatim prikazivanje oglasa koji su povezani sa prisutnim pojmovima i rečima. Smatra se da je ovaj pristup bolji od klasičnog načina, ali zar takvu vrstu selekcije, čak i uspešniju, ljudi nisu sami spontano primenjivali? Neko ko prodaje cipele na Internetu nikada nije ni pomišljao da svoj tekstualni ili grafički oglas postavi na Web sajtu prodavca računara. Možda nam je Google na neki način „zamazao oči” ovom tehnologijom, ponudivši kroz sve to zapravo samo lakši način da se dođe do ponude plaćenih oglasa. I, naravno, način da slije ogroman deo finansijskih tokova u svoju kasu.

Međutim, namera nam nije da analiziramo Google AdSense, već da predstavimo jednu varijantu u tekstualnom oglašavanju – In Text contextual advertising. Jedina zajednička stvar sa sistemom Google AdSense jeste analiza sadržaja Web strane i potraga za ključnim rečima pa je zbog toga ovaj sistem dobio dodatak contextual.

Lako se prepoznaju

Tehnologija na kojoj se bazira In Text oglašavanje postoji od 2003. godine, ali je među Web masterima preovladavao odbojan stav prema primeni ove vrste oglasa. Iz nekog razloga, u poslednjih pola godine vidimo naglo povećanje broja lokacija koje počinju da primenjuju InText oglase. Bilo bi zanimljivo otkriti uzroke ovog zaokreta pošto se sama tehnologija nije u bitnom smislu promenila. Možda su vlasnici Web sajtova postali samo u većoj meri očajni da zarade „neku paru više” ili kompanije koje promovišu ovu vrstu oglašavanja imaju agresivniji nastup na tržištu online oglašavanja.

Šta je to zapravo In Text oglašavanje i kako to izgleda na prosečnoj Web strani? Ova tehnologija ima mogućnost analiziranja sadržaja strane i markiranja ključnih reči u tekstu. Zahvaljujući malom JavaScript kodu koji na Web strane ubacuje vlasnik sajta na kojem se prikazuje oglas, markirane ključne reči dobijaju izgled kao da su linkovane ka nekoj drugoj Web strani. Kada posetilac strane sa ovakvim oglasima pokazivačem stane na pomenuti link, pojavljuje se mali iskačući prozor u kojem se učitava oglas oglašivača koji je platio za tu ključnu reč.

Na svu sreću, kompanije koje nude ovakvo oglašavanje primenile su sistem gde se ove linkovane ključne reči vizuelno razlikuju od standardno likovanih reči ili fraza, tako da korisnici mogu brzo naučiti da ih razlikuju i izbegavaju. Takođe, postoje i softverski dodaci za Interent pretraživače koji omogućavaju da se In Text oglasi blokiraju.

Za velike ili male?

Trenutno na tržištu online oglašavanja posluje nekoliko kompanija koje u svojoj ponudi imaju ovakav sistem. Dve najzapaženije su Kontera (www.kontera.com) i Vibrant Media (www.vibrantmedia.com). Pored njih sličnu uslugu nude i ContextClik (www.contextclick.com), RealTextAds (www.realtextads.com), Miva (www.miva.com), i Ontok (www.ontok.com).

U osnovi, svi nude istu vrstu oglašavanja, mada među njima postoje manje razlike. Kontera i Vibrant Media su trenutno lideri na ovom polju, sa velikim novcem koji je uložen u ove kompanije, pa svi savetuju da se pokuša prvo sa njima.

Kontera nudi tehnologiju koja je za nijansu preciznija u određivanju adekvatnih ključnih reči na Web stranama u odnosu na ostale. Recimo, nije retko videti da se na Web sajtu koji sadrži sportske vesti, recimo u rečenici „lopta ga je udarila u lice”, uz reč „lice” veže oglas za žensku kozmetiku. U kompaniji Kontera tvrde da se kod njih tako nešto ne može desiti jer se njihova tehnologija bazira na posebnim zaštićenim patentima i algoritmima koji upoređuju prirodu Web sajta sa ključnim rečima otkrivenim u tekstu.

Web aplikacije na njihovom sajtu su pregledne i omogućuju lak rad i brzo snalaženje, kako za oglašivače tako i za Web mastere koji oglase postavljaju. Za razliku od nekih drugih rešenja, vlasnici Web sajtova novac dobijaju samo prema broju klikova na reklamu, a ne prema broju prikaza.

Vibrant Media ima interesantno proširenje ove tehnologije: u balončićima za reklamu pored teksta pojavljuje se i mogućnost pregleda video-sadržaja. Nažalost, kompanija u ovom trenutku pokušava da stvori jednu vrstu elitnog okruženja, tako da Web sajtovi koji žele da objavljuju njihove reklame moraju između ostalog imati minimum 500.000 učitanih stranica na mesečnom nivou. Pored video-sadržaja, u balončićima se mogu naći reklame sastavljene od teksta i slike ili samo teksta.

Ponuda koju ima ContextClik može se smatrati umerenom, a čitav sistem karakteriše laka primena. Kompanija je otvorena i za lokacije sa skromnijim saobraćajem, dok njihove oglase karakteriše velika fleksibilnost u menjanju izgleda. Web master može menjati dimenzije balončića, počevši od 125 x 125 piksela pa do 728 x 90 piksela. ContextClik je na neki način In Text oglašavanju dao aromu klasičnih benera kroz zadržavanje poznatih dimenzija. Vlasnici Web sajtova dobijaju 65% od dobitka, a zarađeno se isplaćuje nakon akumuliranja 100 ili više dolara.

Kod svih pomenutih sistema, osim kod kompanije Miva, JavaScript zadužen za markiranje će preskočiti reči, imena proizvoda ili fraze koje su na klasičan način već linkovane od strane Web mastera. U slučaju Miva In Text oglasa, i prethodno linkovana reč može biti markirana kao ključna za ovaj sistem i uz nju može biti vezana reklama. Doduše, klasična hiperveza se ne gubi, već se pojavljuje na dnu balončića sa reklamom. Smatramo da je ovo loše rešenje koje mnogim korisnicima može otežati pristup sadržaju kojem se pristupa preko ovako linkovanih delova teksta.

Poslednje Ontok rešenje jedino zajedničko sa prethodnim sistemima ima u tome što se oglasi pojavljuju na sličan način u balončićima, ali je zato izostala uobičajena tehnologija analiziranja teksta i markiranja ključnih reči. Oni su se specijalizovali za reklamu proizvoda digitalne tehnologije, automobile i sport, tako da u svojoj bazi imaju veliki broj naziva proizvoda i imena modela. Kada se u tekstu na nekoj Web strani prepozna ime proizvoda, uz nju se vezuje oglas. Aktiviranjem linka pojavljuje se balončić koji ostaje na ekranu, bez obzira na to što je korisnik pomerio pokazivač, ali je dodata mogućnost njegovog zatvaranja. Možda je ovo poslednje rešenje na tehnički najnižem nivou, mada potencijalno može biti uspešno na specijalizovanim Web sajtovima na čijim se stranicama pominju brojni tehnički proizvodi.

Google je isključiv

In Text oglašavanje prate kontroverzna mišljenja. S jedne strane se od većine posetilaca Web sajtova mogu čuti kritike na račun ove vrste oglašavanja jer ga smatraju iritirajućim, ružnim, i neetičkim prema autorima tekstova na Web stranama, forumima ili u komentarima. S druge strane, može se naići na navodno nezavisne izveštaje i istraživanja koja tvrde kako su korisnici vrlo pozitivno raspoloženi prema ovakvim oglasima i da rado klikću na njih. Pominje se čak odnos od 5:1 u korist In Text oglašavanja, a na štetu Google AdSensa ili klasičnih banera. Očigledno je da nešto nije u skladu, ali bez obzira na to, neko je rešio da, hteli mi to ili ne, „zavolimo” In Text oglase.

Ova vrsta oglasa funkcioniše u Internet Exploreru, Mozilla Firefoxu i Operi. Oni koji žele da ih se oslobode, a korisnici su Firefoxa, treba da potraže dodatak Adblock Plus na Mozilla Web sajtu (www.mozilla.org) ili intelliTXT remover na adresi projects.briandonovan.info/projects/greasemonkey-user-scripts. Korisnici Internet Explorera pomoć mogu naći u dodacima Turnabout (www.reifysoft.com/turnabout.php) ili Trixie (www.bhelpuri.net/Trixie/Trixie.htm).

Nešto veći procenat klikova na reklamu koja dolazi kroz In Text oglase može biti posledica neznanja i radoznalosti korisnika prema nečem novom. Vlasnici Web sajtova atraktivnog sadržaja na engleskom jeziku u ovom periodu bi mogli ostvariti bolju zaradu kroz ovaj kanal oglašavanja. Kompanija Google još uvek nije ponudila ništa slično, mada se ipak može očekivati da ostane po strani iz mnogih razloga. Ali, nikada se ne zna. Oni koji koriste Google AdSense treba da imaju u vidu da kompanija u ugovoru sa korisnicima zabranjuje kombinaciju AdSense i In Text oglasa.

Mirko PERAK

 
.rs
Još malo o Internetu u Srbiji
Komercijalna strana Weba
Šta mislite o ovom tekstu?
Web logovi
WWW vodič
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera