INTERNET<>
012008<><>

Shareware koncept prodaje softvera (3)

Reklama, bato!

Tipovi promocije softvera na Internetu

U prošlom broju obradili smo razlike između načina kupovine klasičnih i shareware proizvoda. Iz tih razlika proističu i načini na koje se ovi proizvodi mogu promovisati. Pošto je reklamiranje sharewarea indirektan način predstavljanja proizvoda, marketinške kampanje nisu i ne treba da budu usmerene na korisnika, već na težnju da proizvod bude što dostupniji, odnosno bolje vidljiv potencijalnim kupcima. U te posredne marketinške akcije spadaju sledeći načini reklamiranja: prijava na download sajtove, prijava na mašine za pretraživanje, sponzorisani linkovi, reklamiranje na web stranicama, ali i ostale metode promocije koje nisu zasnovane samo na Internetu.

Prijava na download sajtove

Da bi shareware proizvod bio dostupan i vidljiv što većem broju potencijalnih kupaca, neophodno je da se informacije o njemu proslede na specijalizovane sajtove, koji se nazivaju download portalima. Oni prikupljaju informacije o novim programima i kategorišu ih prema nameni u cilju lakšeg snalaženja i pronalaska odgovarajućeg softvera. Broj download sajtova premašio je hiljadu, a primarni cilj svakog autora (i proizvođača) jeste da se njegov program pojavi na svakom od ovih sajtova.

Manuelni obilazak svih download sajtova (ako biste ih uopšte i pronašli sve na ovaj način) praktično je nemoguć. Ako biste puno radno vreme radili samo to, bilo bi vam potrebno najmanje pola godine da biste uneli informacije o svom proizvodu na sve ponuđene sajtove. Zato svakako treba razmisliti o kupovini nekog od specijalizovanih programa za prijavljivanje informacija na download sajtove. Naša preporuka je da za to iskoristite RoboSoft (robosoft.rudenko.com). Podešavanje ovog programa za rad je dosadniji deo posla, jer zahteva unos svih mogućih informacija o programu, ali čim to uradite, ubrzanje rada postaje neverovatno. Umesto pomenutih šest meseci, taj posao može da se smanji na nekoliko nedelja.

Mnogi sajtovi za download imaju svoje sisteme nagrađivanja shareware programa. Nije na odmet prikupiti sve te nagrade i postaviti ih na jednu stranicu na sajtu koji je posvećen programu. Ove informacije mogu da budu od koristi posetiocima jer pokazuju da su program (dobro) ocenili nezavisni kritičari.

Prijava na mašine za pretraživanje

Interesantan shareware program i zanimljiv sajt na kojem se on nalazi ne vrede ništa ukoliko niko ne zna za njih. Zato je neophodno sajt prijaviti i na mašine za pretraživanje. Search engine marketing danas je jedan od najefektivnijih metoda za promociju internet biznisa, pa shodno tome i za promociju shareware softvera. Danas na svetu postoji nekoliko stotina mašina za pretraživanje, ali višegodišnje iskustvo i analiza pokazali su da samo deset do petnaest najpoznatijih zaista dovode korisnike do prijavljenog sajta. Neprikosnoveno mesto po broju prosleđivanja svakako zauzima Google, a daleko iza njega su Yahoo, MSN Search i Altavista. Naravno, to ne znači da ostale pretraživače treba ignorisati. Naprotiv, sajt treba prijaviti na što više njih, jer svaki korisnik koji dođe sa bilo koje mašine za pretraživanje – potencijalni je kupac softvera. Uz to, korisnici koji na sajt dođu preko mašina za pretragu jesu najkvalitetniji mogući posetioci sajta, iz prostog razloga što su oni sami došli jer misle da se tu nalazi nešto što bi moglo da ih zanima. Zato je potrebno posvetiti puno vremena i pažnje tome da se informacija o sajtu nađe na prvoj stranici prilikom prikaza rezultata za postavljeni upit.

Prijave na mašine za pretraživanje treba ponavljati u određenom vremenskom intervalu. Pokazalo se da period od šest nedelja predstavlja optimalan period između dva prijavljivanja na mašine za pretraživanje. Duži period između dve prijave na istu mašinu za pretraživanje omogućava konkurenciji da zauzme bolje mesto prilikom postavljanja upita, dok suviše često prijavljivanje može da bude protumačeno kao spam, što će dovesti do momentalne zabrane prijave na tu mašinu za pretraživanje. Na nekim mašinama za pretraživanje dovoljno je prijaviti se samo jednom, a nakon toga postaviti na sajtu fajl robots.txt sa odgovarajućim informacijama. Sav posao oko indeksiranja zatim će obaviti „spajderi”, programi koji krstare Internetom i indeksiraju stranice za mašine za pretraživanje.

Ključne reči

Pre nego što predate informacije o web sajtu, potrebno je odabrati prave ključne reči. Pravilan izbor ključnih reči jedan je od esencijalnih faktora za uspešnu online marketinšku kampanju. Analiza navika korisnika Interneta pokazala je da se prilikom upita na mašine za pretraživanje najčešće unose fraze koje se sastoje od dve do četiri reči. Zato prilikom izbora ključnih reči treba odabrati fraze one dužine koja će najbolje da oslikava sadržinu sajta. Izbegavanjem najpopularnijih fraza sa ključnim rečima omogućava se izbegavanje ogromne konkurencije. Preciznost prilikom određivanja ključnih reči omogućava da se privuku tačno oni korisnici koje interesuje sadržaj na sajtu. Što je preciznost ključnih reči veća, to je i struktura posetilaca sajta kvalitetnija. Broj ključnih reči treba ograničiti na desetak. Nije teško napisati stotinak ključnih reči, ali će mnogi pretraživači takve zahteve za indeksiranje stranica jednostavno ignorisati. Zato se treba fokusirati na one ključne reči (ili fraze) koje će najbolje prikazati sadržaj sajta, a ostale ključne reči treba zanemariti.

Sponzorisani linkovi

 
Pod pojmom sponzorisanih linkova podrazumevaju se linkovi ka određenim web stranicama čiji su autori platili da linkovi budu na vidljivom mestu. Možemo definisati dve vrste ovakvih linkova – tekstualne i grafičke. Tekstualni sponzorisani linkovi dalje se dele u tri kategorije: sponzorisani linkovi na mašinama za pretraživanje, sponzorisani linkovi na „običnim” web stranicama i sponzorisani linkovi na download sajtovima. Neke od mašina za pretraživanje na početnu poziciju ili blizu nje za bilo koji postavljeni upit generišu isključivo sponzorisane linkove. Taj trend se pojavio pre nekoliko godina i obećavao je dobru zaradu vlasnicima mašina za pretraživanje, ali su ih zbog neadekvatnih rezultata pretrage korisnici Interneta ignorisali. Tako danas već možemo da kažemo da je taj koncept reklamiranja propao. Mašine za pretraživanje koje funkcionišu po ovom principu i danas postoje, ali je njihova posećenost zanemarljiva. Stoga je preporuka da se ovakav vid internet marketinga zaobiđe u velikom luku, jer teško da može da donese pozitivne rezultate.

Sponzorisani linkovi na web stranicama korisnika postali su veoma popularni. Nekada se u ovu grupu linkova mogla svrstati razmena linkova među web masterima, ali to je takođe trend koji polako prolazi. Danas se pod sponzorisanim linkovima podrazumevaju linkovi za koje neko plaća da se nalaze na određenim stranicama. Sponzorisani linkovi na download sajtovima danas su uobičajena praksa. Za razliku od sponzorisanih linkova na pretraživačima, ovakvi linkovi na download sajtovima mogu da donesu povećanje profita. Razlog je taj što na download sajtove dolaze korisnici Interneta koji žele da pronađu neki program. Prosečan download sajt poseduje nekoliko hiljada programa u svojoj bazi, pa je instant vidljivost određenog programa od velikog značaja. Zato mnogi download sajtovi omogućavaju da se program postavi na prvo mesto u listi programa u odgovarajućoj kategoriji, ali tu uslugu naplaćuju (obično putem aukcija – ko ponudi najviše dobija najvidljivije mesto). Sume na posećenim sajtovima kreću se od 1000 USD naviše za mesec dana sponzorisanog prikaza, pa se lako može desiti da se uloženi novac ne vrati. Povećanje prodaje putem ovakvog reklamiranja u proseku je 15%, pa je stoga lako zaključiti da to može da odgovara samo proizvođačima koji i bez toga generišu veliku mesečnu zaradu.

Banner je forma reklamiranja na Webu koja je uključena u web stranice. Zadatak banera jeste da privuče pažnju do web sajta na koji je linkovan. To je obično slika napravljena u GIF ili JPEG formatu, JavaScript program ili Flash animacija. Ovi grafički elementi obično imaju interesantan sadržaj koji privlači posetioce web stranica. Broj prikaza banera na nekoj stranici naziva se impresija, a broj klikova na baner je tzv. click through, ili ako bismo preveli na srpski, odnos između broja prikazanih i kliknutih banera. Prosečan broj klikova u odnosu na broj prikazivanja banera na svetskom nivou kreće se negde oko 0,5% (kod nas je taj odnos još manji, negde oko 0,2%).

Google Adword i Adsense

Ovaj način reklamiranja na Internetu izdvojili smo iz prostog razloga što je najpopularniji. Adword komponenta odnosi se na firme (ili pojedince) koji su zainteresovani da na ovaj način reklamiraju svoje proizvode, dok se Adsense odnosi na web mastere koji na svojim sajtovima žele da promovišu proizvode iz programa Adword. Proizvođač shareware proizvoda može da bude zainteresovan za oba sistema jer u oba slučaja može da ostvari povećanje profita. Adword je efikasniji ali skuplji i nosi veći rizik (može da se ne isplati), dok je Adsense besplatan, sigurniji sistem, ali je zarada znatno manja.

Ostale metode reklamiranja softvera

Pored opisanih, postoje metode reklamiranja softvera koje se ne zasnivaju na Internetu, ali koje mogu da donesu mnogo novih registracija. To su, recimo, objavljivanje opisa programa u specijalizovanim časopisima, objavljivanje programa na shareware CD-ovima, doživotno licenciranje i prikaz pozitivnih komentara na sajtu programa. Nakon opisa programa u časopisima kao što je SK može se očekivati znatno povećanje broja registracija. Nažalost, ne postoji način da se nekom časopisu „naloži” da objavi opis programa. Urednici softverskih rubrika obično sami biraju softver koji će se opisivati u časopisu i to najčešće pregledom noviteta na download sajtovima. Znači, vraćamo se na situaciju u kojoj je neophodno imati ažurne informacije o programu na što većem broju download sajtova. Postoji i jedan relativno siguran način da se u velikom broju časopisa „progura” informacija o vašem programu, koji se zasniva na prikazivanju informacija u jednom novom svetlu. Na primer, ako kažemo da je MP3 Repair Tool nov besplatan alat za popravku, teško da će to bilo koga da zainteresuje. A ako tu istu informaciju prosledimo u obliku vesti, postoji mnogo veća šansa da se nešto od toga objavi. Na primer, u ovom slučaju vest bi mogla da glasi „Istraživanje koje je sproveo proizvođač programa MP3 Repair Tool pokazalo je da je moguće oporaviti čak 87% oštećenih MP3 fajlova”.

CD-ovi sa shareware programima često se distribuiraju uz IT časopise, ali to ne mora da bude pravilo. Postoje i mnogi online servisi koji kreiraju i prodaju po simboličnim cenama CD-ove prepune shareware softvera. U oba slučaja prilikom komunikacije sa urednikom CD izdanja potrebno je obavezno ponuditi i neki vid poklona za sve koji reše da registruju program (recimo, stavljanjem koda za ostvarivanje popusta prilikom kupovine).

Jedna od pogodnosti koja svakako treba da se ponudi svim registrovanim korisnicima jeste doživotni besplatan update. Ko je jednom kupio shareware program, teško da će ponovo odvojiti novac za isti program. A ako postane (i ostane) zadovoljan kupac, sigurno će ga preporučiti i svojim prijateljima.

Prikaz programa na sajtu u neraskidivoj je vezi sa objavljivanjem recenzija u IT časopisima. Ukoliko je ocena bila pozitivna, potrebno je to pokazati što većem broju posetilaca. Zato treba kreirati posebnu stranicu sa linkovima do najboljih recenzija programa koje će biti grupisane na jednom mestu.

Ovo su, u najkraćim crtama, metode popularisanja shareware programa. U sledećem članku predstavićemo još jedan tip promocije shareware proizvoda, ali za razliku od ovih, on nije nije poželjan i treba ga po svaku cenu izbegavati.

Branislav BUBANJA

 
.rs
Internet fenomeni
Plaćanje preko mreže
Gde Google smešta svoje servere
Fliiby
TinyURL
Shareware koncept prodaje softvera (3)
Šta mislite o ovom tekstu?
Ponuda ISP u inostranstvu
WWW vodič
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera