Warhammer: Mark of Chaos: Battle March | Kada se pojavio Warhammer: Mark of Chaos, jedna od osnovnih zamerki koju su ljubitelji WH igara imali, uprkos opsežnosti i dužini igre, bio je fokus na samo dve zaraćene strane. Međutim, već pred sobom imamo ekspanziju, novu kampanju, dalji razvoj događaja u bici za dominaciju svetom.Ekspanzija Battle March donosi nam potpuno novu, veoma dugačku kampanju u kojoj je fokus pretežno na orkovima i goblinima, ali se sve vreme kroz priču prepliću i elementi jedne „podkampanje” – pohoda mračnih vilenjaka i njihovog pokušaja da obnove staru slavu. Naime, glavna priča vrti se oko velikog orškog vođe Gorbasha, koji odlučuje da povede svoje zelene podanike u veliki Waagh!, ratnički pohod čija je jedina svrha ubijanje, mlaćenje, urlanje... Po ovome su u potpunosti u skladu sa osnovnim Warhammer loreom – rasa koja se oslanja na svoju brojnost i bezglavo juriša svuda gde oseti da postoji mogućnost za borbu. Na svoj način predstavljaju sigurno najkomičniju armiju WH sveta, pre svega zahvaljujući zabavnim jedinicama, od kojih je većina otelotvorena i u ovoj kampanji. Pored osnovnih trupa orkova, tu su i jahači na veprovima, skvigovi (naranžasta stvorenjca nalik na bundevice sa kratkim nožicama koje posebno obučeni goblini viljuškama teraju u borbu), zatim džinovi koji su savršeni za rušenje zidova i kapija neprijateljskih utvrđenja, razne vrste goblina (uključujući i fanatike koji se ispaljuju u pravcu neprijatelja kao projektili)... Ova blesava ratna menažerija oživljena je fenomenalnim glasovnim odzivima jedinica, koji će vas sigurno naterati u smeh.  | S druge strane, dok orkovi nepromišljeno jurišaju u sukobe, jedna druga sila pokušava da ostvari svoju dominaciju na mnogo drugačiji način. Dark Elves, ili Druchii – kako sami sebe nazivaju, kreću u pohod iz mračnog grada Naggarotha. Koristeći haos koji su napravili zelenokošci, mračni ratnici predvođeni čarobnicom Lilaeth, kojoj je to poslednja šansa da povrati naklonost surovog kralja Malekitha, i njenim pratiocem ubicom Kaelethom nadiru iz potaje, lukavo i mudro zadajući odlučne udarce kada se neprijatelj tome najmanje nada. Iako su pretežno okrenuti strateškom pristupu šunjanja i iznenadnih napada, njihove trupe po snazi nimalo ne zaostaju za drugima koje smo imali prilike da vidimo. Jaki kopljanici, sjajni samostrelci, magovi velike moći, spori ali jaki jahači na cold one zverima (gušteroliki atovi), witch elfice, asasini sa otrovanim oružjem samo su neki primeri jedinica koje imate prilike da vodite. Sve izgledaju mračno i otmeno, a i odzivi su im u skladu s time (duboki, šištavi glasovi, često samo šapati).Ovakav pristup, sa dve potpuno različite armije koje vodite na smenu, daje lep kontrast između misija i promene u gameplayu. Dok sa orkovima uglavnom idete u ubilačke pohode u kojima je cilj jednostavno pobiti sve na mapi, vilenjaci zahtevaju znatno pažljiviji pristup. Ovde, međutim, moramo da napomenemo da ni orške misije nisu tako jednostavne kako se na prvi pogled čini. Ova ekspanzija mnogo je izazovnija od originalne igre i sve misije, bilo o kojoj armiji da se radi, zahtevaju puno razmišljanja, pažljivog planiranja i taktiziranja. Protivnički AI znatno je bolji nego ranije i zadavaće vam teškoće, posebno u finalnim misijama u pojedinačnim poglavljima kampanje koje su, kao i ranije, poseban izazov. Bilo da se radi o pukom „čišćenju” mape od protivnika, napadu na utvrđenje ili zauzimanju nekog strateškog cilja, neprijateljske jedinice su pametne, udaraju na vaše slabije strane, nekad se povlače kako bi vas navukle na glavnicu armije, zauzimaju povoljne položaje itd. Pored standardnih strategija koje možete primenjivati, zanimljive su i mape na kojima srećete ostatke snaga Haosa i Imperije koje, uz malo truda, možete navesti da se susretnu i potom skrštenih ruku uživati u njihovom međusobnom sukobu. Međutim, bar prema mišljenju autora, najveća poslastica ove kampanje jesu vilenjačke misije. U jednoj od njih cilj je da vodite tihog asasina Kaeletha sa još nekoliko pomoćnika u veliki imperijalni grad koji je pod opsadom orške vojske. Vilenjaci nemaju dovoljnu snagu da se sami suprotstave brojnim vojnicima koji brane grad, ali zato koriste senke i šunjaju se po zgradama, otvaraju orkovima kapije, sabotiraju topove i strelce dižući u vazduh okolnu burad sa municijom, iz potaje ubijaju neprijateljske heroje, truju vodu u bunarima i slično. U jednoj drugoj misiji, primera radi, nailaze na oblast koju brane njihovi visokorodni rođaci. Cilj je da izbegnu da iko pobegne sa te lokacije kako neki glasnik ne bi obavestio glavninu vilenjačke vojske o njihovom napredovanju kroz teritoriju, tako da morate prvo da ih opkolite i zatim zadate istovremeni udar sa svih strana, dobro vodeći računa o tome da se niko ne provuče iz tog obruča i pobegne. Još jedna zanimljivost jeste to što mračni vilenjaci mogu da skupljaju robove u ljudskim naseljima, a za svaku grupu uspešno poslatu u Naggaroth dobijaju dodatno zlato na kraju misije. U odnosu na originalni Mark of Chaos, Battle March deluje mnogo doteranije, glatkije, ima manje bagova, a i misije su zabavnije, posebno zahvaljujući pomenutom pristupu smene orških i vilenjačkih misija. I dalje tu ima nekih grešaka (na primer, igra se često zaglupi kada izlazite iz nje ili muzika počne da se vrti u jednoj petlji), a grafika je pomalo bleda u odnosu na neke nove standarde, ali maštovitost, a posebno odlični glasovni odzivi to donekle nadomeštavaju. Jedno je sigurno – uz blesave orke sigurno ćete se dobro nasmejati. Waaagh! Jovana ERČIĆ | | |