Nostradamus: The Lost Prophecy | Najnovije Kheopsovo čedo, avantura Nostradamus: The Lost Prophecy, predstavlja nastavak više nego uspešnog koncepta koji vredni Francuzi potenciraju u većini svojih mistolikih avantura već nekoliko godina: ili su u pitanju blaga poigravanja i modifikacije literarnih remek-dela (Voyage, Destination Treasure Island), ili se radi o avanturističkim igrama inspirisanim likom i delom čuvenih istorijskih ličnosti (The Secrets of Da Vinci). Ovoj drugoj grupi sada se pridružuje i renesansno detektivska avantura čiji su lajt-motiv proročanstva najpoznatijeg francuskog apotekara.U igri, u očekivanom maniru, ne vodite ni u jednom trenutku samog Nostradamusa. U ulozi ste njegove ćerke Madlen (zapamtite njeno ime), koja će, igrom slučaja, maskirana u svog brata Sezara biti poslata (na molbu kraljice Katarine de Mediči) da istraži jedno od proročanstava svog oca koje, navodno, predviđa stradanje pripadnika francuskog plemstva. Kada „nesrećni” slučajevi počnu da se nižu, ispostaviće se da neko zapravo koristi lažna, modifikovana Nostradamusova predviđanja kako bi zamaskirao ubistva i Madlen će se uskoro naći u vrtlogu spletki i zavera koja sežu do najviših instanci vlasti. Izvođenje je u standarnom i prepoznatljivom Kheopsovom stilu: node-based kretanje sa predefinisanim kotama unutar lokacija koje igrač može da zauzme, uz punu slobodu rotiranja pogleda na njima i standardno skupljanje (ili ispitivanje) predmeta i obraćanje nevelikom broju likova koji nastanjuju kraljičin zamak i seoce Salon u koji je igra smeštena.  | Zagonetke su logične i sjajno osmišljene i potrebno je samo pažljivo praćenje tragova koji ukazuju na njihovo rešenje i nećete imati problema ni sa jednom od njih. Očekivano, većina njih se odnosi na raznorazne mehanizme u čijem je korenu rešenja upotreba i kombinovanje astrološke simbolike (horoskopski znaci, natalne karte, uticaj planeta i sl.). Pored toga, interesantan dodatak u ovom smislu jesu i raznorazne složene recepture za spravljanje napitaka koji će vam pojedini likovi tražiti u određenim delovima igre (većina sastojaka nalazi se u samoj kući na prvom spratu, uz potrebu da se neki od njih pronađu van objekta, „na terenu”), kao i recepti za spravljanje hrane. Garantovano nikada do sada niste bili u prilici da na ovako detaljan način, recimo, ispečete vekne hleba (proces koji obuhvata popravku mašine za mešanje brašna, pravilno doziranje neophodnih sastojaka, a zatim i nadgledanje samog procesa pečenja kako se ne bi desilo da vam hleb na kraju zagori!). Proizvoljna promena identiteta takođe određuje atmosferu prilikom igranja, jer će većina likova različito reagovati u zavisnosti od toga da li im se obraća (ne)maskirana junakinja igre.Stvari u inventaru blago su modifikovane u odnosu na ono na šta smo navikli. Najveća novina jeste nemogućnost kombinovanja predmeta, dok je s druge strane inventar obogaćen sa dva prilično zanimljivo realizovana featuresa. Sa leve strane inventara nalazi se niz primitivnih forenzičkih alatki koje omogućavaju detaljnije operacije nad predmetima u inventaru ili na samim lokacijama: uveličavajuća lupa, pero, kompas (koji ćete koristiti kao šestar), hvataljke, skalpel i makazice. Sa desne strane inventarskog ekrana nalazi se vrlo kvalitetno odrađen dnevnik izdeljen na nekoliko logičnih celina. Najvažniji je prvi segment, u kojem se brižljivo beleže ne samo sva relevantna zapažanja i zadaci koje je potrebno odraditi, već se ovde nalaze i konkretne zagonetke koje potrebno rešavati pomoću pomenutih alatki ili na samim lokacijama. Pored njega, tu je i odeljak sa svim prikupljenim receptima, mapa zamka iz dva nivoa, popis žrtava koje su pale od ruke misterioznog ubice kao i zapis svih dijaloga vođenih do tog trenutka. Sa vizelno-grafičke strane nema mnogo iznenađenja. Lokacije su prelepe i nakrcane detaljima koji i više nego uspešno dočaravaju atmosferu vremenskog perioda u koji je smeštena igra (i predstavljaju vernu repliku stvarnih lokacija iz tog doba). Rotiranje lika oko ose i dalje je besprekorno glatko i tečno, a u isto vreme i standardno hardverski nezahtevno. Mala zamerka mogla bi se uputiti zbog prilično umrtvljenih lokaliteta, na kojima postoje tek sporadični i minimalni animacioni segmenti (titranje vatre, kruženje ptica iznad sela i sl.) koji nevešto razbijaju iluziju da se krećete kroz gomilu statičnih slika. Ambijentalni zvuci su izvrsni, glasovna gluma je na nivou i nema nijednog lika koji se ističe u negativnom smislu (osim možda same junakinje, koja česti zvuči prilično usplahireno) a muzika, iako sporadična i nenametljiva, često predstavlja kombinaciju muzičkih žanrova od kojih nekima nije mesto u razdoblju koje igra obrađuje (ali to će, s druge strane, obradovati poklonike grupe ERA i sličnih vokalno-instrumentalnih sastava). Na koncu, iako se igri može zameriti nekoliko stvari (relativna kratkoća i lakoća, ograničenost radnje zbog nevelikog broja lokacija, mali broj likova koji su dostupni često samo onda kada im se možete obratiti i nastaviti radnju, kao i sporadični pixel-hunting – najčešće prilikom skupljanja sastojaka), igra je osmišljena i uspešno realizovana kao renesansna krimi-avantura sa blagim forenzičkim elementima i, uz sjajnu i napetu atmosferu, obrte u priči i odlično implementiran istorijski karakter stvarnih likova i lokaliteta, teško da će nekog razočarati. Pored toga, podnaslov iza imena najčuvenijeg proroka više nego jasno sugeriše mogućnost da je ovo začetak serijala koji bi mogao da nam donese još nekoliko nastavaka avantura zanosne Madlen i njenog brata Sezara (kojeg nismo ni upoznali ovog puta). Znaju ti Francuzi šta rade. Aleksandar DINIĆ | | |