INTERNET<>
062010<><>

Nova Pravila SEM Optimizacije (1)

Google Caffeine

Radikalno drugačiji

Iza kulisa Search Marketing Expoa, jedne od najvećih IM konferencija, koja je održana početkom marta u Kalifornijskoj Santa Klari, u ekskluzivnom intervjuu za Web Pro News čuveni glasnogovornik Googlea Met Kats (Matt Cutts) izneo je nekoliko veoma interesantnih i značajnih stvari vezanih za Googleovu novu implementaciju indeksacionog algoritma poznatu pod nazivom Caffeine.

Oko Caffeinea se poslednjih meseci podigla velika prašina. I to s pravom, rekli bismo, imajući u vidu to da se radi, kako će se ispostaviti, o najvećoj promeni od pojave servisa Google, ne samo sa stanovišta tehničke implementacije i „finog podešavanja” algoritma, kako to pokušavaju da predstave Googleovi zvaničnici. Radi se zapravo o suštinskoj promeni pristupa kako u indeksiranju tako i prikazu rezultata pretrage.

Ako imamo u vidu to da je Kats tom prilikom potvrdio da je Caffeine zvanično zaživeo od 1. aprila na svim evropskim data centrima (pod uslovom da se ne radi o prvoaprilskoj šali), za nas s ove strane „velike bare” postaje sve interesantniji odgovor na pitanje šta to praktično znači sa stanovišta pretrage/korisnika, kao i internet optimizacije/biznisa.

Distribucija dolaznog saobraćaja pre posmatranog perioda 
Zaintrigiralo nas je i to što je prvi put jedan visoki zvaničnik Googlea izneo toliko važnih pojedinosti o tehnologiji core in-house. Doduše, između redova, ali upravo suprotno tradiciji.

Pogledajmo onda šta je to Met Kats zapravo obelodanio.

Više od 200 signala za algoritam

Zaista je neuobičajeno to da Google javno objavi tako delikatan podatak kao što je broj različitih inputa (signala) koje indeksacioni algoritam koristi za rangiranje stranica. Sa stanovišta internet marketinga, ovaj podatak govori o tome koji broj kriterijuma (on-page i off-page) treba imati u vidu i u odnosu na njih vršiti internu i eksternu optimizaciju.

Distribucija dolaznog saobraćaja u posmatranom periodu
Jasno je da je optimizacija za neki nedefinisan broj inputa praktično nemoguća, pa čak ni za 200 njih koje možemo da naslutimo. Nas zanima taj svojevrsni VIP podskup koji nosi najveću (i do 80 odsto) težinu. Ko poznaje broj, prioritizaciju i prirodu matrice indeksacionih inputa (signala), taj u rukama drži sveti gral SEO-a.

Napravićemo zato mali case study i kao primer uzeti domen koji u sebi ovaploćuje mnoge indikatore buduće Google strategije: www.makeliterature.com. Radi se o tipičnom community portalu kompletno zasnovanom na tradicionalnom Googleovom modelu best practise, koji podrazumeva dobru optimizaciju stranica i umerenu mrežu autoritativnih back-linkova.

Ako zavirimo u analitiku, uočićemo zaista iznenađujuće podatke koji se vremenski podudaraju sa periodom pojave i testiranja Caffeinea.

 
Još čudnija od iznenadnog radikalnog rasta broja poseta na sajtu u novembru 2009. godine svakako je struktura dolaznog saobraćaja. Vidimo da je neka logična distribucija dolaznog saobraćaja (80 odsto pretraživači, 10 odsto referentni sajtovi tipa Wikipedia, Twitter, Soc Bookmark i Soc News portali i slično, 10 odsto direktnog saobraćaja sa browser bookmarka ili čak direktnog unosa URL adrese) u posmatranom periodu okrenuta naglavačke.

Direktan saobraćaj od 72 odsto je vrednost koja će svakog upućenog SEO analitičara nedvosmisleno navesti na sledeći zaključak: ili je servis Analytics „razbijen” od strane hakera, ili Google vrši neko veliko testiranje na svojim bazama. Najlakši način da se sakriju tragovi takve „prljave rabote” jeste da se smeste u sivu zonu direktnog saobraćaja.

Šta se dešava sa druga dva indikatora? Vidimo da je u tom periodu znatno skočio dolazni saobraćaj sa referentnih sajtova, i to sa 10 odsto na čak 25 odsto udela u ukupnom broju poseta. Ako zavirimo dublje u analitiku, videćemo da se većina tog preusmerenog saobraćaja (referring traffic) odnosi na posete sa servisa Twitter i na domene koji su na ovaj ili onaj način vezani za društvene medije(!?).

Ako pogledamo izlazni saobraćaj nakon perioda ove Caffeine test faze, videćemo sa dijagrama da je vrednost, takođe sa prosečnih 300 poseta dnevno, skočila na drugoj strani „black-boxa” na čak 1300 poseta prosečno dnevno. Ako zavirimo u modul Content analytics u želji da otkrijemo koji je deo sajta zapravo primio tu velikodušnu dozu Caffeinea, videćemo konačno u kom grmu leži zec.

Integracija Social Media repozitorijuma

Apsolutna masa dolaznog saobraćaja na domenu makeliterature.com usmerena je ka jednoj stranici: /twihaiku/twitter-poetry. Zapravo, radi se o svojevrsnom poddomenu, alter-egu domena twithiku.com, koji je kompletno hostovan na makeliterature.com i koji zapravo predstavlja svojevrsnu Twitter aplikaciju koja koristi Twitter API funkcije da bi preko nje posetioci mogli da publikuju na jednom mestu svoju kratku poetsku formu direktno na Twitter. Ako uzmemo u obzir to da je ova stranica paralelno i u rekordnom roku dobila PR4 na Googleu, stigla do treće pozicije na SERP-u za ključnu reč „twitter poetry” i nametnula se kao poddomen u odnosu na indeksnu stranicu domena, vidimo da su neki drugi kriterijumi postali dominantni u miksu indeksacionih signala.

Da bismo preciznije definisali te signale i stavili ih u kontekst tradicionalnih kriterijuma kojima Google daje prednost kod indeksiranja stranica, pogledaćemo Competition matricu napravljenu pomoću profesionalnog SEO alata Market Samurai.

 
Na slici je uporedni prikaz sedam prvih listinga na Google stranici rezultata za ključnu reč „twitter poetry”, sa pratećim VIP SEO kriterijumima. Tu prostim pregledom možemo naći odgovor na pitanje zašto se pojedini rezultati nalaze na odgovarajućim pozicijama.

Sledeći dobru SEO tradiciju, validnu uz manje izmene od samih početaka SE optimizacije, lako ćemo uočiti da su parametri kao što su Domain Age (DA), Google Page Rank (PR), Back Links to Domain (BLD) veoma značajni za SERP poziciju. Štaviše, ponovljenim testiranjem za više domena i više različitih ključnih reči doći ćemo do iznenađujućeg zaključka da su upravo ovi parametri oni kojima Caffeine sada veruje mnogo više nego onima koji su bili važni pre njegove implementacije.

Tako ćemo brzo uočiti zakonomernost da listinzi na prvim stranicama rezultata Google pretraga po pravilu imaju visoke vrednosti tih parametara, čak i kada su totalno on-page neoptimizovani (na primer, sa većim brojem H1 tagova na stranici, bez formatiranih title ili description tagova, bez odgovarajuće saturacije ključne reči u svim SEO elementima od title taga do content paragrafa i tako dalje).

Ono što je još više začuđujuće jeste izvesna denominacija čak i vrednosti broja i strukture mreže linkova ka samoj stranici na uštrb istih tih vrednosti vezanih za celokupan domen.

Sve ukazuje na to da je Google Caffeinom u stvari u velikoj meri stavio akcenat na autoritet samog domena na kom je stranica hostovana, kao i na autoritet mreže dolaznih linkova, pre nego na elemente on-page optimizacije i broj dolaznih linkova na samu stranicu.

Ovim smo znatno suzili našu listu VIP signala i time sebi u velikoj meri uštedeli vreme pri optimizaciji, lišavajući se potrebe za nepotrebnim fokusiranjem na čitav niz tradicionalnih parametara u korist samo nekoliko onih koji su postali prioritetni za Google. Ovim je dodatan akcenat stavljen na ispitivanje tržišta, jer imamo čitave niše gde je postavljen novi poredak stvari i gde, realno, zbog autoriteta konkurencije možda ne bi trebalo ni počinjati neki poslovni poduhvat. Suprotno tome, u nekim drugim nišama otvara se izuzetna šansa, jer je konkurencija izmešana i sajtovi koji su prioritet bacali na dolazne linkove i on-page optimizaciju sada gube na rejtingu u odnosu na one koji su u stanju da obezbede, pre svega, autoritet. I, naravno, još neke tajne sastojke, o kojima ćemo govoriti u nastavku.

 
Iako ova analiza objašnjava pozicije na Google SERP-u za ključnu frazu „twitter poetry”, i dalje ostaje pitanje visoke pozicije našeg domena na listi rezultata u tako profilisanoj i jakoj konkurenciji. S druge strane, analiza jasno ukazuje na to da se radi o potencijalu društvenih medija. Da bismo to proverili, uradićemo naknadne pretrage uz pomoć specijalizovanih alata za Social Media Monitoring kao što su SocialMention (socialamention.com) i Social Website Analyzer (socialwebsiteanalyzer.com). Vidimo da je broj direktnih linkova i referenci sa različitih Social Media sajtova ka našem poddomenu Twihaiku prilično veliki. Ova statistika nedvosmisleno ukazuje na značaj koji novi Googlov algoritam pridaje društvenim medijima i faktički potvrđuje izjavu Meta Katsa o integraciji SocMedia repozitorijuma u Google indeksnu bazu.

Iz tih razloga mi ćemo našu analizu u sledećem nastavku usmeriti upravo na ovaj novi aspekt indeksacionog algoritma Caffeine. Predstavićemo Ultimate Search kao novi/stari koncept koji je dugo najavljivan od strane Googlea, a koji je, kako ćemo videti, prvi put implementiran upravo sa instalacijom Caffeinea.

Dušan KNEŽEVIĆ

 
.rs
Nurph
Trendovi na Internetu
Problem IP adresa na Internetu
Nova Pravila SEM Optimizacije (1)
Šta mislite o ovom tekstu?
WWW vodič
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera