TEST RUN<>
072012<><>

Native Instruments Kontakt 5 i Steinberg HALion 4.5

Borba titana

HALion podržava standard VST 3.5, nudeći brojne mogućnosti artikulacije instrumenata
Iz verzije u verziju, Native Instruments Kontakt potvrđivao je status industrijskog standarda među profesionalcima. Njegove performanse i jednostavnost upotrebe (za jedan sempler) čine ga cenjenim formatom za mnoštvo proizvoda baziranih na semplovima. Atraktivan alat za početnike i tehničke zaluđenike nudi sve – od jednostavnog plejbeka do kreiranja kompleksnih i skriptovanih virtuelnih instrumenata, i čini se sposobnim za bilo šta što ima veze sa semplovanjem. Posle neprikosnovenih sedam godina vladavine Kontakta, Steinberg se prenuo iz sna i lansirao trećeg naslednika svog nekadašnjeg heroja – HALion. Da li su novine i tehnička poboljšanja uspavanog giganta dovoljni da posrnulu zvezdu semplera vrate na presto?

Native Instruments Kontakt 5

Baš kada smo pomislili da je Kontakt 4 prava stvar i da ne postoji ništa više što bi mogao da ponudi, Kontakt 5 donosi novine bez kojih ne znamo kako smo mogli da živimo. Vizuelno je teško razaznati novi Kontakt od starog, jer ovog puta nema mnogo promena na samom interfejsu, već je većina njih ispod haube.

Interfejs novog Kontakta ima previše tastera za prosečnog korisnika
Od uočljivih stvari prvo upada u oči novi set opcija u osnovnom, sampler modu. Tu se nalazi novi time stretching mod zvani Time Machine Pro, kao i dva vintažna moda semplovanja (čiji su algoritmi „pozajmljeni” direktno od Native Instruments Machinea – hardverske ritam mašine), za koje kažu da su modelovani prema Akai S1200 i MPC60 semplerima, koji su pak odgovorni za nastanak brojnih muzičkih himni od kraja osamdesetih godina do danas.

Na postojećih 16 filtera dodato je, ni manje ni više, nego 37 novih filtera, te dolazimo do impozantnog broja od ukupno 53 filtera. State variable filteri su unapređeni i „pročišćeni” stari Legacy filteri, dok Ladder filteri, bazirani na filterima korišćenim u starim Native Instruments proizvodima, imaju poboljšane algoritme i opciju High Quality koja omogućava tzv. oversampling, proces semplovanja audio signala koji povećava rezoluciju sempla i smanjuje šum. Naravno, po ceni korišćenja više procesorske snage. AR filteri (adaptivna rezonanca) predstavljaju svojevrstan proboj na polju filtera. Dizajnirani su tako da automatski kontrolišu probijanja headrooma visokorezonantnih zvukova, držeći pod kontrolom zvuke „besnih” frekvencija bez potrebe za korišćenjem ekvilajzera i limitera, koji kao nuspojavu najčešće imaju smanjenje dinamike zvuka.

Time Machine, mod semplovanja koji služi za razvlačenje dužine sempla bez promena u tonalitetu, doživeo je nadogradnju u Time Machine Pro. Njegovo usavršavanje ovog puta je povereno nemačkom Zplaneu, kompaniji fokusiranoj na razvoj inovativnih proizvoda za procesiranje muzike, čiji se algoritmi koriste i u softveru drugih proizvođača. Algoritam za Time Machine Pro je prilično ubedljiv kada se koristi na većini audio materijala i dozvoljava razvlačenje sempla do 600 procenata ili njegovo skupljanje do 50 procenata vremena trajanja originalnog sempla.

Panel Amplifier ima potpuno novu sekciju nazvanu Instrument Bus. To je moćan novi način dodeljivanja lanaca efekata u više od jedne grupe istovremeno, bez potrebe za dupliranjem lanaca efekat-modula na svaku grupu, čime se štede vreme i procesorska snaga.

Unapređenja algoritma pretrpeo je i filter AET (Authentic Expression Technology). Analizom spektralnog sastava grupe semplova moguće je uvođenje postepenih tranzicija između jednog seta semplova u druge. Ono što se u suštini događa jeste to da putem sofisticirane brze Furijeove transformacije i kontrole stepena morfinga može doći do, vrlo slične ljudskoj, artikulacije instrumenata i prelaska jednog zvuka u drugi. Naravno, kada su u pitanju instrumenti sličnog tipa, recimo duvački ili gudački.

Nova biblioteka semplova (teška čitava 43 GB) podeljena je na sedam kategorija, u kojima se nalazi više od 1000 instrumenata, koji mogu poslužiti za kreiranje svakog tipa muzike, od klasike i gospela, preko etno i rok muzike, do moderne elektronske muzike i hip-hopa. Svi semplovi, koji inače dolaze u kompresovanom formatu, mogu se ponovo snimiti u formatu NCW losless sample conversion. Ovaj kodek može da smanji memorijski otisak za 30 do 50 procenata i da učini DFD disk striming efikasnijim, pogotovo za velike instrumente. Unapređen je i sam DFD (direct from disk) striming endžin. Pošto konvencionalni hard diskovi nisu dovoljno brzi da učitaju ceo sempl iz multigigabajtne biblioteke u trenutku kada pritisnete dirku na klavijaturi, prvi delovi svakog sempla iz biblioteke učitavaju se u RAM, a ostatak se čita sa hard diska za vreme sviranja instrumenta. Veoma korisno, pogotovo ako koristite 32-bitni sekvencer ili imate manje od 4 GB memorije.

Steinberg HALion 4.5

Sam koncept rada HALiona baziran je na potpuno drugačijem konceptu od sunarodničkog tržišnog protivnika. U njemu je akcenat više bačen na kreiranje novih zvukova kombinacijom semplova i sinteze, nego na jednostavan plejbek i modifikaciju postojećih semplova iz baze (triput manje od Kontaktove). Zbog toga nova inkarnacija ima integrisan Steinbergov Sonic, moćni kombinator audio semplova, koji funkcioniše u sprezi sa visokokvalitetnim analognim sintetizerom sposobnim za evoluiranje zvučnih tekstura (nešto poput pomenutog AET filtera). Iz te sekcije novodobijeni zvuk može se direktno prebaciti u semplerski deo, gde se dalje može nastaviti kreativni proces bez prekidanja toka rada. Za razliku od Kontakta, nije moguće uticati na izgled svakog menija, već je ponuđena alternativa kastomizaciji i skriptovanju interfejsa u vidu konfigurabilnog radnog okruženja. Kontrolni moduli mogu se pripajati jedni drugima, razdvajati, sakrivati i otkrivati, sve sa ciljem dovođenja okruženja u formu najudobniju samom korisniku.

Verzija 4.5 je prvi sempler koji je kompatibilan sa standardom VST 3.5, što znači da koristi sve prednosti notnih ekspresija, te se pomoću njih mogu lako kontrolisati artikulacije i stilovi izvođenja, na taj načn težeći humanizaciji sviranja pravih instrumenata. Barem za korisnike Cubasea i Nuenda, jer oni zasad jedini od svih sekvencera na tržištu imaju nativnu podršku za VST 3.5. Modul FlexPhrase je dobar primer kreativnih i ekspresivnih sposobnosti novog HALiona. U pitanju je generator muzičkih fraza kojim se lako može upravljati brzim prebacivanjem između prepodešenih varijabli putem midi kontrola. U duetu sa modulom MegaTrig, omogućeno je jednostavnije skriptovanje, koje u svojoj nepojednostavljenijoj formi u drugim semplerima ume da bude dug i mukotrpan proces.

Kao odgovor na Kontaktov Time Machine, od verzije 4.5 HALion ima i alatku Audio Warp, preuzetu iz Cubasea. Sa dva moda rada prilagođen je vremenskoj modifikaciji solo instrumenata, vokala, kao i kompleksnim polifonim semplovima.

Kontaktova minijaturna mikseta uvek je bila izvor frustracija kada je u pitanju fino podešavanje nivoa jačina zvuka. Integrisani miks pult HALiona sa neograničenim brojem sabirnih kanala i 44 efekt-procesora čini nepotrebnim korišćenje bilo čega što nema veze sa aranžmanom van samog semplera.

Nažalost, i pored mnoštva novina, neke stvari su bezrazložno izostavljene, poput osnovne manipulacije sempla podešavanjem njegove početne i završne tačke, kao i normalizacija, već se sve to mora raditi korišćenjem eksternih editora ili prevlačenjem u sekvencer i vraćanjem nazad u sempler posle obrade. Iako sadrži editor zvučnih isečaka u REX formatu, sam nema mogućnost pravljenja isečaka, već se i oni moraju konstruisati u eksternom editoru. Nova konvolutivna reverberacija je odlična, ali se mogu koristiti samo impulsi uključeni u sempler. Zaista mnogo nelogičnosti koje bi trebalo ispraviti, ali većina navedenih mana ne predstavlja naročito bitan problem, naročito ako se HALion koristi za dizajn sopstvenih zvukova, čemu je prvenstveno i namenjen.

• • •

Zbog svoje kompleksnosti, sempleri mogu biti zastrašujući, ali Steinberg je na to i računao i dizajnirao je instrument koji i iskusnim producentima i početnicima obezbeđuje funkcionalne i jednostavne alate za potrebe kreiranje zvuka. Sam taj proces nikada neće biti trivijalan, ali u ovoj trci, barem po pitanju odnosa jednostavnosti korišćenja i ponuđenih opcija, HALion odnosi pobedu. U vremenu stalnih inovacija, ima još mnogo toga da nauči i ostaje nada da će nove verzije viđati svetlost dana malo češće. S druge strane, solidna nadogradnja već sveobuhvatnog Kontakta jednostavno nema protivnika koji bi mogao da mu parira. Konstatna unapređivanja i nove funkcije imaju i svoju cenu, a to je da već postaje glomazan i pretrpan i da bi i njemu koristio princip sakrivanja nepotrebnih modula koje je uveo Steinberg, a ne bi škodila ni podrška standardu VST 3.5, koji predstavlja korak dalje u brisanju granice svirane i sintetizovane muzike.

Uroš ZEČEVIĆ

 
Instant mesidžing aplikacije
Synergy 1.4.8. Beta
Desk & Archive 1.0 beta 2
Native Instruments Kontakt 5 i Steinberg HALion 4.5
Šta mislite o ovom tekstu?
YUMI 0.0.5.8
Maxthon 3.3.5
Intermorphic Noatikl 2
dajukebox 2012
My Lockbox 2.8.5
Ticno Multibar 1.1.1.1 Beta
Free HDD LED 1.20
Instagram Filters
London 2012 – Olympic Games News
InfoAtoms
DesktopOK 3.21
Opera Internal Pages 1.2-4

Potrebno:
Windows 7, Mac OS X 10.6, Intel Core Duo ili AMD Athlon 64 X2, 2 GB RAM-a
Veličina:
1 GB (demo), 48 GB na HD-u
Cena:
399 dolara
Adresa:
goo .gl /vkMrF

Potrebno:
Windows 7, OS X 10.6 ili viši, Intel Core Duo ili AMD 64 X2, 2 GB RAM-a
Veličina:
15 GB na HD-u
Cena:
350 dolara
Adresa:
goo .gl /9AQze

Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera