![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| ||||||||||||||
Unapređen WhatsApp
Veb-klijent omogućava korišćenje WhatsApp-a iz skoro svih pregledača
Ako ste već kraj računara, a volite da koristite WhatsApp, za nekoliko sekundi isti čet sa telefona može da bude otvoren u veb pregledaču i nastavljen korišćenjem tastature, na računaru. Veb-klijent je zapravo „nastavak” telefona na kojem je WhatsApp: on kopira razgovore i poruke sa telefona, što znači da se podaci i dalje primarno nalaze na telefonu. Drugim rečima, svaka promena najpre se registruje na telefonu, a veb-klijent je onda prikazuje (mirroring). Ovo radi veoma dobro, bez ikakvih „trzavica”.
Do trenutka pisanja teksta podržane platforme su Android, BlackBerry, Windows Phone i Symbian, kao i praktično svi pregledači sem Safarija – Chrome, Opera i Firefox. WhatsApp navodi da zbog ograničenja koje ima iOS ova mogućnost još uvek nije dostupna iPhone/Mac korisnicima, ali da će biti omogućena. Povezivanje i raskidanje
Korisnik može da se izloguje iz veb-klijent sesije na računaru; za ponovnu prijavu na istom računaru potrebno je ponovno logovanje skenirajući QR kod. Ukoliko se ne izloguje već samo zatvori karticu u pregledaču, ponovnim odlaskom na adresu veb-klijenta učitaće se stranica samo ako je telefon online. Konačno, moguće je i na samom telefonu diskonektovati računar(e), kroz listu uparenih računara. Iako je WhatsApp u vlasništvu Facebooka, cenimo da je dobro što nisu realizovali logovanje kroz Facebook nalog. Konačno, korišćenje QR koda čini se kao veoma brzo, praktično i sigurno rešenje, bolje nego slanje SMS poruke za verifikaciju veb sesije, kao što to čine rivalski Telegram ili Viber za svoju verziju veb-klijenta. Privatnost Veb-klijent prikazane podatke ne čuva na računaru sa kojeg je otvoren (ne pravi poseban folder). Slike prikazane u veb-klijentu ne mogu se (direktno i očigledno) pronaći na hard-disku. Dodatna sigurnost ostvaruje se kroz sam pristup kopiranja sadržaja sa telefona (mirroring): ako telefon nije kraj korisnika i nije online, veb-klijent ne može da se koristi. Kako nema klasičnog logovanja korisničkim imenom i lozinkom, ovaj nivo privatnosti je izuzetno dobar. Poređenje Ovde bi moglo da se napravi direktno poređenje sa Viberom, najpopularnijim IM u Srbiji, koji se dosta potrudio oko podrške za računare, kroz samostalne Viber aplikacije za Windows, Mac i Linux. Za korisnika, to na prvom mestu znači da bi trebalo da instalira Viber na sve računare koje koristi. Opcija deljenja računara (naloga) je komplikovana i poništava privatnost. Svi podaci čuvaju se na hard-disku, i sve slike i klipovi lako su dostupni (koliko je inače dostupan pristup hard-disku). Viber nema „centralni uređaj” (kao mobilni telefon kod WhatsAppa), već su svi uređaji na kojima je Viber nalog istog korisnika jednaki: mobilni telefoni, tableti, desktop i laptop računari. To može biti dobro koliko i loše: sigurnost pristupa Viber aplikaciji na PC računaru zavisi od eventualne korisničke šifre za pristup celom sistemu; ko ima pristup računaru imaće pristup i Viber aplikaciji sa svim porukama i slikama, odakle može da šalje nove ili briše postojeće. Svi Viber nalozi se sinhronizuju, poruka obrisana na jednom mestu briše se svuda. Zatim, ažuriranje samostalne aplikacije mora se uraditi ručno. Kod veb-klijenta uvek će se učitati najnovija verzija, o čemu korisnik ne mora da razmišlja. Za sam razvojni tim je jednostavnije kada održava i unapređuje sistem na manjem broju platformi – nove opcije će se brže pojaviti i biće manje grešaka a više testiranja. Čini nam se da je pristup koji promoviše WhatsApp jednostavniji i sigurniji, posebno za korisnika koji koristi više računara. Sve što mu treba je pregledač, što već ima, logovanje traje dve sekunde, sesija se ne čuva, lična prepiska zasigurno ostaje lična. Govorni pozivi Konačno su uvedeni i govorni pozivi kroz WhatsApp, opcija na koju se dugo čekalo! I dalje je u beta fazi i nije raspoloživa svim korisnicima, već se uvodi kroz „pozivnice”, slično kako je Google uvodio Gmail pre petnaest godina ili Google Inbox ove godine. S jedne strane dobar „gerila marketing”, svako želi poziv jer nije dostupno svima, s druge strane omogućava postepeno opterećenje resursa novom uslugom i bolje testiranje od strane razvojnog tima. U trenutku pisanja teksta, da bi se dobila opcija pozivanja potrebno je biti Android ili BlackBerry korisnik (iOS i Windows Phone još uvek nisu podržani) i biti na poslednjoj verziji aplikacije. Sada je potrebno da vas pozove neko ko ima opciju pozivanja i ostvari vezu makar na jedan sekund i vaš WhatsApp dobiće opciju VoIP pozivanja i nešto drugačiji prikaz (tri tab-a: Calls, Chats i Contacts). Tada i vi možete da „širite dalje” opciju i omogućite pozive onima koje ćete pozivati. Nova verzija koja podržava govorne pozive je fluidna kao prethodne, brza i nema nikakvog bloata. Neizbežno je poređenje sa Viberom, koji je sve veći za mobilne uređaje i koji sem kupovine popularnih (ali i omraženih) stikera, sada nudi i Viber Games, online igranje igara, te za mnoge postaje sve veći bloat. Dok ovo pišemo opcija poziva je u test fazi nepunih 48 sati, te o kvalitetu ne može ozbiljno da se sudi, ni da se poredi sa iskusnim takmacima poput Skypea, suverenog VoIP vladara preko deset godina, ili, takođe veoma popularnog, Vibera. Govorni pozivi ne utiču na cenu usluge, koja je još uvek potpuno besplatna i bez ikakvih reklama ili reklamnih ponuda. Cena korišćenja WhatsAppa je inače jedan dolar godišnje, ali se postojećim korisnicima usluga produžavana iz godine u godinu bez naplate. Ivan OBROVAČKI |
| ||||||||||||||||
![]()
|
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |