TEST DRIVE<>
072015<><>

Nvidia GeForce GTX 980Ti i AMD Radeon Fury X

Sukob generacija

U susret desetoj verziji Windowsa i dugo najavljivanoj DirectX 12 podršci koju će nam doneti sa sobom, mogu se čuti i pročitati razne priče o novoj revoluciji koja će igranje u virtuelnom svetu podići na potpuno nov nivo. Razne špekulacije o kompatibilnosti postojećeg hardvera sa novim setovima instrukcija čine velik deo rasprava u IT svetu, a igranje u 4K rezoluciji odjednom više nije nešto nedostižno i rezervisano za budućnost.

Naravno, ništa od toga ne bi bilo moguće kada ne bi postojao dovoljno jak hardver koji će sve novotarije predstaviti u punom sjaju. Odavno nismo imali prilike da direktno suprotstavimo dva ljuta rivala iz najviše klase i vidimo koliko je koji sposoban da pruži. Tenzije dodatno podiže i nov koncept grafičkih akceleratora koji jedna strana donosi, čime se borba čini još neizvesnijom i žešćom. Dosta je bilo uvoda, vreme je da predstavimo borce.

Mlađani Titan

Sufiks u nazivu Nvidijinog pretendenta na presto je skraćenica odavno poznate Titanium klasifikacije grafičkih kartica, ali ipak nismo pogrešili u najavi. GTX 980Ti zapravo je daleko sličniji Titan X modelu, nego GTX 980 sa kojim deli brojčanu oznaku i od koga je znatno moćniji. Maxwell arhitektura dostigla je svoj zenit sa Titan X modelom koga pokreće masivni GM200 čip sa svojih osam milijardi tranzistora i koji raspolaže pratnjom od 12 gigabajta najbrže GDDR5 memorije. Iako je trenutno najbrža kartica, astronomska cena ga svetlosnim godinama udaljava od popularnog modela. Zato je tu „mlađi Titan”, koji zaista ne zaslužuje uobičajeni epitet „osakaćeni”, jer pruža impresivne performanse koje jedva da zaostaju za pravim Titanom. U čemu je onda razlika, verovatno se pitate? Titan X raspolaže sa 24 klastera od kojih svaki obuhvata 128 stream procesora. To ukupno čini 3072 CUDA jezgara. Za razliku od njega, 980Ti ima dva klastera, odnosno 256 stream procesora manje, a što ukupan broj CUDA jezgara svodi na cifru od 2816. Količina GDDR5 memorije je prepolovljena, pa tako 980Ti raspolaže sa šest gigabajta koji sa grafičkim procesorom komuniciraju putem 384-bitne magistrale. Broj teksturnih i rasterskih jedinica ostao je nepromenjen – 176 i 96. Ni radni takt nije dirnut, pa tako GM200 kuca na okruglo 1000 megaherca, a memorija na sedam gigaherca. Radni takt treba posmatrati kao okvirnu vrednost, pošto u Boost režimu on iznosi 1075 megaherca, mada ni ta vrednost nije konačna i lako skokne na preko 1200 megaherca kada kartica ne prelazi zadati TDP limit od 250 vati. Iz navedenog se jasno vidi da je 980Ti znatno moćnija kartica od običnog GTX 980 koji je po svim karakteristikama prilično inferiorniji, što su rezultati testova jasno pokazali.

Testirani model dobili smo direktno od Nvidije. Odlikuje ga referentni dizajn sa kulerom koji je identičan onima viđenim kod high-end modela prethodnih generacija. Iz nekog razloga, backplate je ovde izostao. To ne smatramo manom, već samo navodimo kao detalj koji će možda nekome zasmetati iz estetskih razloga koji su nama neshvatljivi. Štampana ploča duga je 27 santimetara i krcata komponentama. Naponska sekcija izvedena je u 6+2 faze, od kojih šest faza napaja GPU, a dve memoriju. Dodatno napajanje obezbeđeno je putem jednog šestopinskog i jednog osmopinskog konektora, što uz PCI-E konektor na ploči obezbeđuje maksimalno 300 vati koje kartica može da dobije. To je dobrih 50 vati više od maksimalnih 250 koliko 980Ti troši na fabričkim podešavanjima, čime je ostavljeno prostora i za potencijalni overklok. Ipak, overklok na referentnom modelu neće biti naročito prijatno iskustvo. Glavni krivac tome je hladnjak koji svoj posao obavlja na ivici prihvatljivosti. Da, prilično smo razočarani njegovim učinkom. U želji da rashladni sistem učini što tišim, Nvidija je automatsku kontrolu broja obrtaja ventilatora podesila preterano opušteno. Ni u jednom trenutku njegova brzina nije prešla polovinu maksimalne. Iako čujan, bio je prilično tih u odnosu na ono na šta smo navikli kod ovakvih zverki. To je za posledicu imalo temperaturu grafičkog čipa od 85 stepeni celzijusa. Zbog toga je kartica često obarala radni takt na inicijalnu vrednost kako se ne bi pregrejala. GM200 maksimalno podnosi 92 stepena, tako da je dostignutih 85 stepeni vrlo blizu te granice i ne ostavlja mesta za overklok. Naravno, brzinu ventilatora moguće je postaviti i ručno na bilo koju vrednost, ali treba imati na umu da je sve preko 60 odsto prilično bučno, dok je preko 70 odsto neprihvatljivo. Na maksimalnom broju obrtaja, podseća na „čuveni” Volcano6CU+, jedan od najbučnijih ventilatora ikada napravljenih. Zbog toga će potencijalno vrlo dobre overklok mogućnosti GM200 morati da sačekaju neke kvalitetnije rashladne sisteme u režiji Nvidijinih partnera. Neki su već i najavljeni, tako da to neće predstavljati problem.

Integrisani arhipelag

AMD-ova tradicija davanja naziva svojim grafičkim procesorima po nazivima ostrva se nastavlja, pa tako nova generacija nosi naziv po arhipelagu Fiji. Nova zverka nosi naziv Fury X, a pokreće je puna verzija novog GPU-a pod nazivom Fiji XT koji raspolaže sa 4096 stream jezgara, 256 teksturnih i 64 rasterske jedinice. Upotrebljena je ista GCN 1.2 arhitektura kao i kod prethodne generacije, s tim što je broj tranzistora narastao na 8,9 milijardi, a propisani radni takt iznosi 1050 megaherca. Na prvi pogled, specifikacije deluju prilično uobičajeno i jasno je da se radi o nadogradnji postojeće arhitekture, a ne o nečem potpuno novom. Ipak, uvodna najava nije bila prazna priča s namerom autora da vas privoli da tekst pročitate do kraja. Ono po čemu je Fury zaista revolucionaran je potpuno nov koncept memorijskog sistema, koji je sada, skoro pa sastavni deo grafičkog procesora. HBM (High Bandwidth Memory) najprostije rečeno predstavlja novu tehnologiju slaganja memorijskih čipova jedan na drugi. Delovi takvog vertikalnog „paketa” međusobno su povezani i sa grafičkim procesorom komuniciraju putem magistrale od čak 1024 bita. Pored toga, ne koriste klasičnu formu memorijskih čipova, pa su im i dimenzije znatno manje u odnosu na njih. Sićušne dimenzije omogućavaju znatno bliže smeštanje grafičkom procesoru i drukčiji način povezivanja, pa su tako oni smešteni tik uz GPU jezgro i sa njime povezani uz pomoć Interposer jedinice. To ih čini integralnim delom pakovanja grafičkog procesora koji se nalazi na štampanoj ploči kartice. Slika govori više od hiljadu reči, pa će čitav koncept biti mnogo jasniji ako pogledate fotografiju rastavljene kartice. Trenutna tehnološka ograničenja dozvoljavaju maksimalno četiri HBM modula, čime je maksimalna količina memorije svedena na četiri gigabajta. Svaki modul sa grafičkim jezgrom povezan je putem 1024-bitne magistrale, što u zbiru pruža neverovatno široku magistralu od 4096 bita. Radna frekvencija HBM modula je zbog toga izuzetno niska i iznosi svega 500 megaherca, ali su zato njihova potrošnja i propusna moć daleko superiorniji u odnosu na klasične GDDR5 čipove. O učinku ovog rešenja ćemo nešto kasnije, a sada ćemo se posvetiti samoj kartici.

Fury X je u trenutku kada smo ga dobili na test bio toliko retka zverka, da se šuška da ih je u Evropi bilo svega 10. Imali smo sreće da se među prvima dočepamo jednog primerka, zbog čega smo posebno zahvalni lokalnoj AMD kancelariji. Dizajn je prilično neuobičajen za jedan top model grafičke kartice. Štampana ploča kraća je od 20 santimetara i pored konkurenta deluje kao igračka. Razlog tome je nepostojanje klasičnih memorijskih čipova koji kod svih grafičkih kartica zauzimaju poprilično mesta. Da je Fury X daleko od igračke vidi se po konektorima za napajanje i rashladnom sistemu. Dva osmopinska naponska konektora prilično su redak prizor. Time je kartici omogućeno čak 375 vati, iako je uobičajena potrošnja na fabričkim podešavanjima deklarisana na 275 vati. Razlika od čak 100 vati ostavlja ogroman prostor za overklok. Naponska sekcija je gotovo jedino što se nalazi na samoj kartici pored ogromnog GPU pakovanja i izvedena je u šest faza. S obzirom na male dimenzije i veliku potrošnju kartice, rashladni sistem mogao je da bude ili klasičan predimenzionirani vazdušni hladnjak ili zatvoreni vodeni sistem za koji se AMD i odlučio. Za njega je zadužen Cooler Master, a sastoji se od bloka na koji je integrisana pumpa i 120-milimetarskog radijatora od 40 milimetara debljine. Radijator hladi jedan ventilator koji nije Cooler Masterov proizvod, već ga potpisuje Nidec, proizvođač koji je, pored ostalog, dobro poznat po mnogim modelima odličnih ventilatora za Intelove BOX kulere. Pored takvog pedigrea, rezultati su morali da budu odlični. Prosto je neverovatno videti karticu ovog kalibra koja pod punim opterećenjem ne uspeva da dostigne 50. podeok celzijusove skale, dok se elisa ventilatora vrti na manje od jedne četvrtine od maksimalne brzine. Čak i kada se ventilator ručno potera na maksimalnu brzinu buka koju proizvodi nije nepodnošljiva, ali takav scenario je apsolutno bespotreban u bilo kojoj situaciji, jer će overklok limit biti dosegnut znatno pre limita rashladnog sistema. Jedini detalj koji nam je zasmetao je taj što su creva kroz koja protiče rashladna tečnost izvedena sa zadnje strane kartice, a što može da iskomplikuje instalaciju unutar kućišta s obzirom na to da su duga svega 40 santimetara. Daleko praktičnije rešenje bi bilo da su izvedena na sredini kartice kao kod klasičnih vodenih blokova, ali ništa nije savršeno.

Pošto smo predstavili suparnike, vreme je i da pogledamo kako su se pokazali. Test konfiguraciju možete videti u info boksu, a verzije drajvera koje smo koristili bile su poslednji Nvidijin zvanični drajver verzije 353.06 i prva (u trenutku testiranja i jedina) dostupna verzija Catalyst drajvera koja podržava Fury X sa oznakom 15.15.

Sukob generacija

S obzirom na to da oba modela pripadaju samom vrhu grafičkog hardvera namenjenog igranju, nismo se ni trudili da ih testiramo u običnoj HD rezoluciji. Taj posao odlično obavljaju i znatno slabiji modeli. Zato smo testove sproveli u 2,5K i 4K rezolucijama. Ipak, čak će i vlasnici standardnih HD monitora imati razloga da razmišljaju o ovim modelima, jer oni podržavaju mogućnosti renderovanja sadržaja u rezolucijama višim od onih koje monitor podržava. Nvidija tu opciju označava kao DSR (Dynamic Super Resolution), a AMD vrlo slično – VSR (Virtual Super Resolution). Iako možda zvuči suludo, ovakav scenario prilično je opravdan zato što sav sadržaj koji je prikazan u 1080p rezoluciji, a pre toga renderovan u 2,5K ili 4K izgleda daleko lepše i oštrije nego u slučaju kada se koriste anti-aliasing i ostale tehnike za poboljšanje kvaliteta slike.

Obe upotrebljene arhitekture dostigle su svoju zrelost, s tim što je implementacija HBM tehnologije u slučaju Furyja sigurno podrazumevala daleko veće prepreke od prostog povećanja broja jezgara u grafičkom procesoru. 980Ti je praktično za nijansu slabiji Titan X koji je na tržištu već nekoliko meseci i koji je do sada dobio nekoliko verzija drajvera kroz koje su ispravljeni početni bagovi i detalji koje smatramo dečjim bolestima. Fury je tu na muci, jer je tek ugledao svetlost dana i prva verzija drajvera sigurno nije na nivou koji bi ga prikazao u punom svetlu. Ali čak i na samom startu zadaje ozbiljne muke svom protivniku. Sintetičke testove navodimo čisto zbog znatiželjnih čitalaca, inače ih nikada ne posmatramo kao relevantno merilo performansi. Eventualno odmorimo oči uz pejzaže u Valley testu. Igre su ono zbog čega se kupuju grafičke karte, a u njima oba modela briljiraju. GeForce je u većini slučajeva uspevao da prikaže koji frejm po sekundi više, ali smo ostali prilično zatečeni kada je rezultat u Far Cryu 4 bio obrnut, budući da je to jedna od igara koja je naklonjena Nvidiji. U svim igrama, razlika između minimalnog i maksimalnog broja frejmova bila je manja u slučaju Radeona, što generalno odaje utisak fluidnije animacije. DirectX 12 i naslovi koji će koristiti njegove instrukcije nisu daleko i na tom polju ćemo tek videti kako će se ko pokazati.

• • •

Pobednika je teško proglasiti. Na strani 980Ti trenutno su nešto bolje performanse i više memorije. Kako će se situacija razvijati u budućnosti možemo samo da nagađamo, ali činjenica je da Fury X tek treba da dobije zrele drajvere koji će iskoristiti prednosti HBM-a. Razlika u količini raspoložive memorije na našim testovima nije došla do izražaja, tako da nam se čini da je četiri gigabajta dovoljno čak i za 4K rezoluciju, ali videćemo koliko će neke nove igre biti gladne za memorijom. HBM je svakako tehnologija koja će tek zaživeti i prava je šteta što je trenutno ograničena na četiri gigabajta. U prilog Radeonu svakako ide neuporedivo efikasniji i tiši rashladni sistem, kao i potencijalno veća overklok margina zbog robusnijeg napajanja. Ipak, treba sačekati pojavu ne-referentnih modela oba proizvođača kod kojih će i GM200 i Fiji XT zasijati punim sjajem.

U pogledu performansi, obe kartice će kroz nove verzije drajvera pokazati punu snagu i pobednik u tom segmentu će tek tada biti poznat. Tržišnog pobednika će definitivno odrediti cena. Insajderske informacije iz oba tabora navode da će 980Ti na našem tržištu koštati nešto preko 95 hiljada dinara, dok bi Fury X trebalo da košta 650 dolara u dinarskoj protivvrednosti. Iako smo informacije dobili od direktnih predstavnika obe kompanije, ne možemo biti sigurni dok se kartice ne pojave u domaćim prodavnicama. U slučaju da se ovi navodi ispostave kao tačni, 980Ti će se naći u velikom problemu jer ničim ne opravdava ogromnu cenovnu razliku. Uostalom, u trenutku kada budete čitali ovaj opis, obe karte bi već trebalo da se pojave u domaćoj maloprodaji, pa proverite.

Vladimir TRAJKOVIĆ

2560 x 1440, max settings, no AA, FPS (min / avg / max)GTX 980TiFury X
Company of Heroes 247/75/11546/66/102
Bioshock Infinite122/148/205120/143/188
Far Cry 457/75/8958/77/92
Metro: Last Light Redux59/67/8352/63/70
GTA V41/68/10344/65/92


3840 x 2160, max settings, no AA, FPS (min / avg / max)GTX 980TiFury X
Company of Heroes 227/46/7626/40/67
Bioshock Infinite67/78/11862/74/115
Far Cry 434/41/4835/46/52
Metro: Last Light Redux28/35/5226/30/45
GTA V31/44/5828/39/52


Unigine 2560 x 1440, FPS (min / avg / max) - rezultatGTX 980TiFury X
Heaven (Ultra quality, Tessellation extreme, 8 X AA)8/51/105 - 12908/43/90 - 1092
Valley (Ultra quality, 8 X AA)20/52/96 - 216618/47/89 - 1959


Unigine 3840 x 2160, FPS (min/avg/max) - rezultatGTX 980TiFury X
Heaven (Ultra quality, Tessellation extreme)7/31/66 - 7747/26/59 - 663
Valley (Ultra quality)18/42/65 - 173619/34/59 - 1422


PerformanseGTX 980TiFury X
3DMark 11 (Extreme preset) Graphics69685923
3DMark (2013) - Fire Strike (Extreme preset) Graphics79597675
 
Nvidia GeForce GTX 980Ti i AMD Radeon Fury X
Šta mislite o ovom tekstu?
Corsair H55, H80i, H110, LC Power CC-120-Lico, Cooler Master Seidon 120V V.2, Antec Kuhler H2O 1250
Sony Alpha A6000
Dell Inspiron 15-5548
TP-Link Archer C20i i T2UH
TP-Link M7350
Corsair Obsidian 450D i Carbide 500R
APC SurgeArrest Essential Series PM5, PM8, PM6U i PMF83Vt
Synology DS115 i DS115j
LogiLink LAN HDMI Extender HD0005
TP-Link UH720 i Transcend TS-HUB3K
Logitech MX Master
Speedlink Descano (SL-6168-RRBK)

Nvidia GeForce GTX 980Ti
GPU:
Maxwell GM200, 2816 CUDA jezgara, 176 teksturnih i 96 ROP jedinica, radni takt 1000 MHz (1075+ MHz u Boost režimu)
Memorija:
6 GB GDDR5, radni takt 7 GHz, 384-bit magistrala
Video Konektori:
1 x DVI, 1 x HDMI 2.0, 3 x Display port 1.2
Dužina:
27 cm
Ostalo:
28-nm, TDP 250 W, 1 x 6-pin + 1 x 8-pin konektori za napajanje, 6+2 (GPU+VRAM) naponska sekcija, podrška za 4 monitora, SLI konektori, LED logotip
Proizvođač:
Nvidia

AMD Radeon Fury X
GPU:
GCN 1.2 Fiji XT, 4096 stream jezgara, 256 teksturnih i 64 ROP jedinice, radni takt 1050 MHz
Memorija:
4 GB HBM, radni takt 500 MHz, 4096-bit magistrala
Video Konektori:
1 x HDMI 1.4, 3 x Display port 1.2
Dužina:
19 cm
Ostalo:
28-nm, TDP 275 W, 2 x 8-pin konektori za napajanje, šestofazna naponska sekcija, LED logotip, LED indikacija opterećenosti naponske sekcije, Dual BIOS i prekidač za isključivanje/promenu boje LED osvetljenja
Proizvođač:
AMD

Test konfiguracija
Procesor:
Intel i7-4770K
Ploča:
Asus Maximus VII Ranger
Memorija:
2 x 8 GB DDR3 HyperX Savage 2133 MHz
Napajanje:
1250W Chieftec GPM-1250C
OS:
Windows 8.1 Pro x64
Drajveri:
Nvidia: 353.06; AMD: Catalyst 15.15
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera