![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| ||||||||||||||||
Vegas 5.0 i DVD Architect 2.0 – vrhunski kvalitet sa japanskim pedigreom
Upravo je taj scenario primenio Sony kada je sredinom prošle godine pod svoje okrilje stavio firmu Sonic Foundry koja je visoku reputaciju stekla programima za obradu zvuka, u prvom redu neprevaziđenim Sound Forgeom, ali i njegovim loop-based parnjakom Acidom. Mada niko nije sumnjao da će Sound Forge nastaviti da živi (uostalom, on je bio jedan od osnovnih razloga zbog kojih se Sony odlučio na takav korak), višemesečno ćutanje japanskog giganta o sudbini ostalih Sonic Foundryjevih aplikacija dalo je poznavaocima tržišnih prilika pravo da pomisle da će oni postepeno biti ugašeni, pre svega pod pritiskom konkurencije koja je u međuvremenu otišla daleko. Demant je, međutim, stigao pre nepuna dva meseca kada su predstavljene nove verzije programa namenjenih obradi digitalnog video materijala, Vegas 5.0 i DVD Architect 2.0. Iako se nije usudio da menja njihov vizuelni identitet i osnovne principe na kojima se baziraju, Sony je ipak želeo da raskrsti s prošlošću, tako da ni jedan ni drugi program više nisu kompatibilni s prethodnim verzijama. S obzirom na to da ih je „Svet kompjutera” svojevremeno predstavljao (Vegas 4.0 – SK 3/2003, DVD Architect 1.0 – SK 1/2004), u ovom tekstu ćemo se pozabaviti novim osobinama i mogućnostima kojih ima napretek. Od sirovog materijala... Korisnik Vegasa koji je upoznat s njegovim radnim okruženjem prilikom prvog susreta sa „peticom” verovatno će pomisliti da je greškom pokrenuo njegovog prethodnika. Sličnost između korisničkih interfejsa dve verzije toliko je velika da se na prvi pogled čini da je Sony uz naziv novog izdanja samo zalepio sledeći redni broj i tako krenuo u njegovu distribuciju. Međutim, udubljivanje u njegove nove funkcije otkriva čitav niz naprednih mogućnosti koje kompjutersku nelinearnu video montažu izdižu na znatno viši nivo. Zapravo, moglo bi se reći da Vegas 5.0 deluje kao potpuno novi program koji je (greškom) zadržao staro pakovanje i šminku. Što se video segmenta Vegasa 5.0 tiče, čini se da su njegovi autori procenili da je došlo vreme da se u ovakvu vrstu aplikacija postepeno uvedu napredni kompozicioni efekti za koje su do sada bili zaduženi programi za 3D animaciju ili specijalna softverska rešenja kao što su Adobe After Effects ili Boris RED GL. Stari Tack Motion prozor pretrpeo je radikalne izmene tako da sada podseća na okruženje programa za 3D modelovanje sa dva referentna koordinatna sistema koji definišu položaj objekta i kamere ne samo u ravni, već i u prostoru. To praktično znači da je sada moguće kombinovanje dva ili više video klipova, uključujući i lejere sa trodimenzionalnim tekstom, u spektakularnu 3D kompoziciju u kojoj se ravni koje sadrže filmski materijal prepliću, rotiraju ili deformišu u odnosu na bilo koju od tri ose. Na ovaj način se relativno lako i brzo prave atraktivne uvodne špice, reklame i slično. Još jedna bitna novina jesu Bezijeove maske koje služe za izolovanje dela slike unutar video sekvence u cilju primene određenog efekta samo na izdvojeni deo. Maskiranjem nekog objekta pomoću elastičnih Bezijeovih kriva dobija se entitet koji se može tretirati potpuno nezavisno od okolnog filma. Na primer, izolovanjem košarkaša u fazi zakucavanja moguća je primena blur efekta na njegovu figuru, dok se preostali deo filma može izložiti dejstvu stilskog filtera, kolorne korekcije i slično. Interpolacija maski u vremenu vrši se pomoću tzv. ključnih frejmova (key frames) koji definišu njihove oblike i položaje u datim vremenskim intervalima. Ovaj koncept zapravo ne predstavlja ništa novo, ali je neobično što se našao u programu čiji je prevashodni zadatak da obezbedi što lakšu montažu filmskog materijala bez zalaženja u komplikovane specijalne efekte. Ostaje da se vidi da li to znači da će dalji razvoj Vegasa ići u pravcu integracije još šire palete efekata koji su inače sastavni deo drugih programa. Na spisku značajnih novina koje donosi Vegas 5.0 takođe se nalazi rad s video materijalom koji odgovara HDTV standardima (od 1280 x 720, pa sve do 1920 x 1080), poboljšani MPEG-2 enkoder koji dozvoljava komprimovanje u dva VBR prolaza (variable bit rate), tranzicione krive (envelope) za ultraprecizno definisanje prelaza između kadrova koje deli rez, mrežni rendering, mogućnost importovanja Shockwave Flash (SWF) animacija i rutina za eksportovanje titlova koje prihvata DVD Architect. Naravno, tu je i direktna podrška za Sonyjeve hardverske proizvode, u prvom redu digitalne kamkordere, ali i disk rekordere kao što su modeli DSR-DU1 i DSR-DR1000 koji omogućavaju direktno montiranje DV-a bez njegovog prethodnog capturinga na hard disk računara. U delu programa koji se odnosi na obradu zvuka najveća pažnja posvećena je unapređenju tehnika za njegovo semplovanje i snimanje. Vegas 5.0 sada bez problema barata 24-bitnim zvukom, do 192 KHz u stereo i 96 KHz u 5.1 surround tehnici, i mada je takva podrška poznata od ranije, ona sada dolazi do punog izražaja zahvaljujući poboljšanim alatima za 5.1 miksovanje i novim efektima. Prvi put je moguće korišćenje i bazično editovanje Acidovih loopova unutar projekta i, bez obzira na to što se radi o sposobnosti koja je više nego dobrodošla, stiče se utisak da je ona pomalo zakasnela. Treba pomenuti i drastično poboljšan algoritam za rastezanje zvuka u vremenu (audio time stretching). Čak devetnaest novih modova dozvoljavaju korisniku da razvlači i sabija audio fajlove, sa ili bez promene pitcha, i tako ih prilagođava dužini trajanja video zapisa. ...Do gotovog DVD-a
Za razliku od Vegasa, pogled na novi DVD Architect upućuje na zaključak da je program pretrpeo značajne izmene. Kao što i sam proizvođač kaže, „...verzija 2.0 je tu da popuni sve one rupe koje je imao prethodnik...”, no čini se da je dotični citat iz prateće dokumentacije odveć skroman u poređenju s brojnim novinama koje DVD Architect 2.0 donosi. Treba biti objektivan i reći da su mnoge od njih viđene u drugim programima za DVD autorstvo, ali sada, objedinjene na jednom mestu i prilagođene Architectovom izuzetno jednostavnom korisničkom interfejsu, čine dobitnu kombinaciju u koju Sony s pravom polaže velike nade. Ako je, dakle, verzija 1.0 i patila od nekih dečjih bolesti, ova ih definitivno nema. Kao prvo, sam izgled Architecta i organizacija prozora unutar desktopa zaslužuju komentar. Korisnik „keca” odmah će uočiti čak tri nova prozora koji se pojavljuju na ekranu. Njegova leva četvrtina rezervisana je za Project Overview hijerarhijski meni u kojem se u formi drveta, na sličan način kao u Windows Exploreru, prikazuje organizaciona struktura jednog DVD-a koji u najopštijem slučaju čine multimedijalni sadržaji (foto i muzičke kompilacije kao njihovi specijalni slučajevi), meniji i linkovi koji ih povezuju. Dvostrukim klikom na bilo koji objekat unutar menija korisnik sledi dati link, čime se navigacija kroz DVD projekat pojednostavljuje i ubrzava. Pored toga, uz pomoć Project Overview menija moguće je brzo konstruisanje DVD-a odnosno formiranje njegovog kostura u roku od nekoliko minuta. Ovo podrazumeva dodavanje i brisanje objekata, izmenu njihovih imena, definisanje završnih akcija i uvodnog klipa, i sve to uz pomoć nekoliko sukcesivnih poteza mišem. Zapravo, osoba sa iskustvom, koja iza sebe ima određeni broj napravljenih diskova, verovatno neće ni napuštati ovaj meni do pred sam kraj posla jer se u njemu nalazi skoro sve što je neophodno da bi se „oživeo” jedan DVD. U donjoj polovini ekrana smešten je novi Timeline prozor koji zapravo predstavlja Vegas u malom. Da budemo precizni: on je postojao i u prethodnoj verziji, ali kao poseban modul koji se aktivirao dvostrukim klikom na zadati objekat i koji je otvarao novi prozor unutar samog Architecta. Ovoga puta vremenska linija se nalazi odmah ispod virtuelnog TV aparata, čime se korisniku omogućava kontrola nad svim parametrima projekta, čak i u trenucima kada se izvodi završno doterivanje filmskog materijala (definisanje ulazno-izlaznih kadrova, markiranje poglavlja i slično). Ono što predstavlja značajnu novinu jeste to što Timeline prozor sada prihvata višestruke audio kanale i titlove, što omogućava kreiranje profesionalnih DVD-ova, što ranije nije bilo slučaj. Kada govorimo o audio komponenti, treba reći da je jednom filmskom zapisu moguće dodeliti do osam pratećih mikseva (npr. originalni zvuk, 5.1 miks, komentar autora, nahsinhronizaciju na nekom drugom jeziku; između ostalih, podržan je i naš), pri čemu se oni ređaju jedan ispod drugog na potpuno isti način kao u Vegasu. Što se tiče titlova, moguće je postaviti do 32 komada za svaki naslov u formatu 4:3 odnosno maksimalnih 16 ukoliko je filmski materijal snimljen widescreen tehnikom. Podrazumeva se da postoji mogućnost njihovog importovanja u Architect, bilo da su u običnom TXT formatu ili nekom drugom (npr. SUB). Da li je Sony vrbovao razvojne inženjere Autodeska ili se radi o pukoj slučajnosti (u šta, moramo priznati, ni najmanje ne verujemo), no činjenica je da Properties prozor predstavlja vernu kopiju istoimene palete AutoCAD-a koja koristi padajuće menije. Iako je postojao i u prethodnoj verziji, on sada nudi čitav niz novih mogućnosti od kojih su neke toliko napredne da glatko „šišaju” konkurenciju (DVD Maestro i Adobe Encore), dovodeći DVD Architect 2.0 u sam vrh ponude ove vrste softvera za PC. Mi ćemo ovde pomenuti samo tri najvažnije. Grupe boja (color sets) omogućavaju punu kontrolu nad odabirom kolorita koji će krasiti menije nekog DVD-a, tačnije njegove tastere, aktivna i neaktivna stanja, tekst, ivice i pozadine. Architect podržava četiri grupe boja sa po četiri komponente (poređenja radi, Encore prihvata dve grupe sa po tri nijanse) i svaka je namenjena definisanju određenog kolornog aspekta objekata. Na primer, Anti-alias color pomaže u omekšavanju ivica osvetljenog teksta koji, inače, u nedostatku ove opcije, a pri nekim kombinacijama boja, može da „bode oči” osobi koja DVD pregleda na TV prijemniku (na monitorima se taj efekat retko ili uopšte ne primećuje). Jedna od najimpresivnijih karakteristika novog Architecta jeste potpuna kontrola nad tasterima i akcijama koje povlači njihovo aktiviranje. Svakom tasteru ili meniju mogu se dodeliti razne kombinacije linkova i završnih akcija (end actions), i to više njih u okviru jednog jedinog objekta. Na taj način se kreiraju složene logičke veze o kakvima Encore 1.0 može samo da sanja. Na primer, animirani meniji koji u pozadini imaju MPEG video kontrolišu se pomoću serije parametara koji definišu broj loopova, dužinu njihovog trajanja i eventualnu pauzu između dva ciklusa, način odziva menija kada se (ne) pritisne taster u određenom vremenskom intervalu itd. Pored toga, sada je doterana i u Properties paletu uvrštena opcija za precizno pozicioniranje i skaliranje objekta na ekranu u Dekartovim koordinatama, koja je bez ikakve sumnje najfunkcionalnija u kompletnoj lepezi programa za DVD autorstvo koje smo imali prilike da vidimo na PC-ju. Konačno, objektivni hendikep DVD Architecta – nemogućnost direktne saradnje sa Photoshopom – delom je prevaziđen opcijom za automatsku izradu maski, i to ne samo onih koje po obliku odgovaraju objektu, već i potpuno proizvoljnih, koje se koriste za njihovo osvetljavanje i/ili oivičavanje. Na taj način svaka importovana sličica iz bilo kog drugog programa za vektorsko ili rastersko crtanje može za tren oka postati taster sa transparentnim subpicture objektom. Na kraju, pomenimo još neke zanimljive mogućnosti. Novi DVD Architect takođe podržava SWF format pa se animacije napravljene u njemu sada mogu koristiti kao pozadina za DVD menije ili mogu biti sastavni deo glavnog materijala na disku. Opcija External Monitor Preview omogućava vlasnicima FireWire uređaja (kompatibilni DV kamkorderi) da signal iz kompjutera direktno proslede na televizor i da u realnom vremenu prate proces stvaranja DVD-a na TV ekranu. Na taj način DVD se testira pre njegovog finalnog formiranja, što je posebno važno kada je potrebno proveriti položaj titlova u odnosu na sigurnosne granice ekrana da ne bi došlo do njegovog parcijalnog odsecanja. Tu je i novi alat za optimizaciju izlaznog bitratea koji ne samo što proračunava veličinu projekta tako da on stane na 4,7 GB (opcija Fit to Disc), već i dozvoljava korisniku da interveniše na bilo kom fajlu u cilju korekcije odnosa kvalitet-kompresija. • • • Sony ne samo da nije protraćio proteklih godinu dana, već ih je iskoristio za ozbiljno unapređenje softverskog paketa Vegas + DVD Production Suite. Obe njegove komponente, a posebno novi Vegas, mogu se pohvaliti naprednim funkcijama koje do sada nisu bile uobičajene za programe ove vrste, što će nesumnjivo privući pažnju potencijalne klijentele, ali i konkurencije koja verovatno nije računala na ovakav potez. U svakom slučaju, u pitanju je jedno od najboljih rešenja u oblasti nelinearne video montaže i DVD autorstva pred kojim je definitivno svetla budućnost. Uostalom, Sony je uvek znao šta radi. Slobodan MACEDONIĆ |
| ||||||||||||||||||
![]()
|
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |