Kada su igre u pitanju, potegnuti reč „umetnost” prilično je nezgodno. Na kraju krajeva, mi kao potrošači za igre dajemo novac i zauzvrat očekujemo određenu količinu zabave, najčešće kroz nasilje ili nadmetanje. Ipak, postoje retki naslovi koji snagom dizajna i maštovitosti uspevaju da prevaziđu jednostavno zadovoljavanje i prerastu u iskustvo koje ima potencijal da u nama budi emocije i ostavi trajan utisak. Takve igre obično postaju kultni hitovi (što je eufemizam za slabu prodaju dobrih naslova), hvaljeni od strane kritičara, ali nezasluženo ignorisani od strane masa. Ico je jedna takva igra, melanholična digitalna bajka koja igrače slabije konstitucije može dovesti do suza.Iko je dvanaestogodišnji dečak kog na početku igre ljudi iz njegovog sela odvode u ogroman napušteni zamak koji se nalazi na obali mora. Iko je rođen s rogovima, a prema tradiciji takva deca se žrtvuju. Zatvaraju ga u jedan od stotina sarkofaga unutar zamka i ostavljaju da umre. Posle nekog vremena, zemljotres potresa zamak, Iko se oslobađa i tu igra počinje. Već u početnim scenama, dok budete istraživali svoju okolinu, shvatićete koliko su lokacije u ovoj igri masivne, sa prostranim odajama i vrtoglavim kulama. Posle nekog vremena nabasaćete na neobičnu, bledu devojčicu Jordu, zarobljenu u kavezu koji visi na vrhu jedne od kula. Iko nesebično odlučuje da joj pomogne, što je ujedno i prva zagonetka koju mora da reši. Posle puno snalažljivog pentranja, spustićete kavez na pod, ali će vas ubrzo napasti čudni fantomi koji pokušavaju da kidnapuju devojčicu. Osnovni cilj u igri je da odbranite Jordu i zajedno pobegnete iz zamka. Kako je Ico u osnovi avantura, glavnina igre se sastoji od kreativnog savladavanja arhitektonskih noćnih mora od kojih je zamak sazdan. Kontrole su jednostavne i elegantne, a pogled na igru pročišćen, bez ikakvih on-screen indikatora. Iko može relativno lako da se penje, skače i vere, ali uvek mora da nađe bezbedniju putanju za krhku devojčicu, koju može da doziva k sebi ili da je vodi za ruku. Pored dece, glavne zvezde igre su definitivno okruženja kroz koja ćete proći. Teško je rečima opisati atmosferu koju su dizajneri uspeli da postignu. Vešta upotreba light blooma i zasićenih boja kada se nađete na otvorenom, zajedno sa hukom vetra i odjekivanjem vaših koraka dočarava jedan magičan svet u kojem se mali Iko trudi da zaštiti svoju misterioznu saputnicu i sprovede je do slobode. Sunčevi zraci presecaju mračne prostorije (sa sve plutajućim česticama prašine), ogromna drevna mašinerija kao da vekovima čeka da je neko pokrene, a razrušene zidine zahtevaće od vas akrobatske podvige od kojih srce zastaje. Tokom igranja pokušaćete da shvatite zašto fantomi jure Jordu, ko je ona (Iko i ona ne mogu se sporazumeti pošto govore različitim jezicima) i kakva je njena uloga. Dvoje mladih protagonista su tako šarmantno prikazani i toliko ćete se vezati za njih da ćete verovatno gutati knedle kada krene odjavna špica. Ovo je lepa, suptilna i originalna igra kakva se retko viđa. Đorđe NAGULOV | | |