![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| |||||||||||||||||||
Internet marketing
Marketing u virtuelnim svetovima
Ono što smo želeli Možemo reći da je od pre godinu-dve započela jedna nova era Interneta, koja je praktično još uvek u ranoj fazi, ali koja će za nekoliko godina stvoriti nešto što smo oduvek zapravo i želeli od Interneta. Dobar primer za ovakve vesnike budućnosti jeste poznati YouTube, kao i druge lokacije koje sve više primenjuju tehnologiju AJAX tako da je moć kreiranja informacija i upravljanja njima sve više u rukama samih konzumenata/posetilaca. Sve više zastupljen širokopojasni pristup Internetu jeste esencijalni sastojak koji „hrani” ovakav razvoj Mreže, a korisnici „naginju” vizuelno bogatim i multimedijalnim sadržajima. To dokazuje veliki uspeh video šering lokacija, a skorašnje akcije Googlea (kupovina kompanije YouTube) potvrđuju da su audio-video sadržaji jedan od glavnih pravaca budućeg razvoja Interneta.
Međutim, i pored velike popularnosti i saznanja da WoW ne bi bio to što jeste da nije Interneta, ostaje činjenica da je neko drugi (kompanija) kreirao „arenu” u kojoj se posetioci ovog online sveta sreću i zabavljaju, ali u okviru postavljene priče/scenarija. Očigledno, i bez obzira na uspeh, to nije pravi ključ za otvaranje „dveri” jednog novog, do sada neviđenog Interneta. Po onome što se do sada moglo videti, taj ključ je pronašla kompanija Linden Lab sa svojim virtuelnim svetom Second Life (secondlife. Kupujem jeftino, prodajem skuplje...
Iako Second Life nije jedino 3D okruženje ovakvog tipa, ipak je najrazvijenije i ima veliki potencijal da se širi i dalje (40 servera i dva i po miliona korisnika). Za nastup velikih kompanija i marketinške aktivnosti u virtuelnim svetovima ima mnogo potencijala i trenutno je to jedna od vrućih tema. Mnoge poznate ličnosti i vlasnici različitih kompanija imaju svoje avatare u Second Life okruženju pa je virtuelni okrugli sto sa raspravom o potencijalima ovakvog marketinga izazvao veliku pažnju među poznavaocima iz ove oblasti. Kako i ne bi kada su učesnici ovog skupa u virtuelnom okruženju bili Justin Bovington, vlasnik jedne od najpoznatijih marketing agencija u Evropi (riversrunred. Veliki u igri Učesnici su raspravljali o prednostima i izazovima marketinškog nastupa u 3D svetovima. Iznet je primer jedne malo poznate konfekcijske kuće koja je napravila 3D kopije svojih modela odeće, formirala radnju u okruženju Second Life sveta i za Linden dolare (virtuelni novac) prodaje odeću za oblačenje avatara. Zapravo, mnogi nisu čuli za ovu kompaniju dok se nije pojavila u virtuelnom svetu, a što je najinteresantnije, njeni virtuelni modeli odgovaraju pravim u realnom svetu. I tako, u njene prodavnice dolaze mušterije koje su videle ili probale odeću u Second Life okruženju, a koju oni proizvode. Učesnici rasprave se slažu da u ovom trenutku mnoge velike kompanije nastoje da otkriju nove vidove reklame jer je format od 60/90 sekundi videa na televiziji postao donekle „istrošen”. Prema rečima Justina Bovingtona, virtuelna realnost predstavlja sjajnu mogućnost kao marketinški medij novog doba i novog pristupa potrošaču. Takođe, naglašava se da je za sada najlogičnije da svoj nastup pripreme kompanije koje se bave digitalnom tehnologijom i uslugama, pre svega zbog strukture Second Life korisnika. Statistika pokazuje da je prosečna starost 32 godine, prisutno je dobro poznavanje tehnologije i opštih trendova i da su u velikom broju aktivne žene. Mnoge velike kompanije su požurile da zauzmu svoje mesto u ovakvom okruženju tako da su često kupci velikih parcela virtuelnog „zemljišta” na kojem grade svoje 3D objekte. U Second Life svetu su prisutne kompanije Dell Computers, Toyota, Nissan, Amazon, General Motors, Adidas, Holandska banka, eBay, novinska agencija Reuters itd. Jedan od interesantnijih primera dolazi iz IBM-a koji je u Second Life svetu kupio 12 ostrva na kojima gradi svoje prisustvo. Većina ovih lokacija je slobodna za pristup svima i IBM ima nameru da na ovaj način predstavi svoje usluge i proizvode, organizuje predavanja u 3D okruženju, diskutuje sa klijentima o novim prototipovima, prima reklamacije, daje obuku u korišćenju itd. Jedan deo IBM virtuelne teritorije je ostao zatvoren za javnost, koriste ga zaposleni i nadređeni za komunikaciju i saradnju jer mnogi rade od kuće. Ako je suditi prema do sada viđenom, budućnost Interneta je u sve većoj interaktivnosti, audio-video sadržajima i 3D tehnologiji. Second Life još uvek ima dosta greška u kodu koje se ispoljavaju u raznim problemima koje susreću njegovi korisnici, ali će tehnologija sigurno uskoro sazreti. Ovome će doprineti najnoviji zaokret kompanije koja otvara programski kôd korisničkih klijenata za Windows, Mac OS X i Linux. U budućnosti se očekuje pojava novih virtuelnih svetova zasnovanih na Second Life tehnologiji pa će avatari biti u mogućnosti da „skaču” iz jednog okruženja u drugo, a tu je i ideja da se Second Life dovede na mobilne uređaje. Sve u svemu, očekuju nas brojna uzbuđenja (ko je rekao da Google kupuje Second Life?). Mirko PERAK |
| |||||||||||||||||||||
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |