INTERNET<>
022007<><>

Internet marketing

Novi vid reklamiranja

Marketing u virtuelnim svetovima

Tokom proteklih godina, kako se Internet razvijao u sve značajniji kanal za komunikaciju, mogli smo da pratimo razvoj tehnologija vezanih za ovaj medijum. U početku su pravo čudo predstavljale HTML stranice sa slikama i e-mail poruke, ali ako pogledamo sa ove distance, takvi Web sajtovi samo su napredan oblik onoga što su inače bile štampane brošure, katalozi... Nešto dodatne interaktivnosti činilo je iskustvo bogatijim, ali čini se da su svi tražili i očekivali da se pojavi nešto što će znatno dalje pomeriti granice u komunikaciji putem ovog medija i potpuno promeniti lice marketinga kakvo smo do sada znali.

Ono što smo želeli

Možemo reći da je od pre godinu-dve započela jedna nova era Interneta, koja je praktično još uvek u ranoj fazi, ali koja će za nekoliko godina stvoriti nešto što smo oduvek zapravo i želeli od Interneta. Dobar primer za ovakve vesnike budućnosti jeste poznati YouTube, kao i druge lokacije koje sve više primenjuju tehnologiju AJAX tako da je moć kreiranja informacija i upravljanja njima sve više u rukama samih konzumenata/posetilaca. Sve više zastupljen širokopojasni pristup Internetu jeste esencijalni sastojak koji „hrani” ovakav razvoj Mreže, a korisnici „naginju” vizuelno bogatim i multimedijalnim sadržajima. To dokazuje veliki uspeh video šering lokacija, a skorašnje akcije Googlea (kupovina kompanije YouTube) potvrđuju da su audio-video sadržaji jedan od glavnih pravaca budućeg razvoja Interneta.

Virtuelni svetovi (3D okruženja) na Internetu su prisutni već neko vreme, mada još uvek nije došlo njihovih „pet minuta”. Virtuelna 3D okruženja imali smo prilike da upoznamo kroz računarske igre. Kasnije je došlo do mogućnosti da se veći broj igrača poveže u mrežu pa su igre postale mnogo zanimljivije i nepredvidljivije, zahvaljujući interakciji s drugim inteligentnim bićima koja su stajala iza virtuelnih likova u igri. Razvoj Interneta je omogućio povezivanje velikog broja korisnika sa svih strana sveta, što je svemu dalo novi izazov. Ko još nije čuo za fenomen koji se zove World of Warcraft?

Međutim, i pored velike popularnosti i saznanja da WoW ne bi bio to što jeste da nije Interneta, ostaje činjenica da je neko drugi (kompanija) kreirao „arenu” u kojoj se posetioci ovog online sveta sreću i zabavljaju, ali u okviru postavljene priče/scenarija. Očigledno, i bez obzira na uspeh, to nije pravi ključ za otvaranje „dveri” jednog novog, do sada neviđenog Interneta. Po onome što se do sada moglo videti, taj ključ je pronašla kompanija Linden Lab sa svojim virtuelnim svetom Second Life (secondlife.com).

Kupujem jeftino, prodajem skuplje...

Zašto je Second Life poseban? Pre svega zbog toga što dozvoljava korisnicima da sami u velikom stepenu kreiraju svoje i iskustvo drugih u ovom 3D okruženju. Pored stvaranja avatara koji može i ne mora da odgovara realnom liku učesnika, tu je mogućnost kupovanja „virtuelne zemlje”, gradnja sopstvenog doma, prodavnice, raznih predmeta, snimanje Machinima filmova itd. U praktičnom smislu, Second Life sve više oponaša realni život, a poseban agens u ovoj „3D čorbi” jeste uvođenje novčanih transakcija. Njegovi korisnici imaju pravo da kupuju i prodaju usluge i dobra, ne samo virtuelne prirode, već i stvari iz „običnog” sveta. A zatim je postala dostupna mogućnost da se virtuelni dolari pretvore u prave. Mnogi učesnici Second Life sveta ostvaruju manji ili veći prihod na ovaj način, pa kada je „miris novca” počeo da se širi i da dopire do velikih kompanija, ovaj dvoipomilionski svet je postao privlačan za poslovne ljude koji su u njemu videli novi marketinški potencijal i neistraženu oblast za širenje biznisa.

Iako Second Life nije jedino 3D okruženje ovakvog tipa, ipak je najrazvijenije i ima veliki potencijal da se širi i dalje (40 servera i dva i po miliona korisnika). Za nastup velikih kompanija i marketinške aktivnosti u virtuelnim svetovima ima mnogo potencijala i trenutno je to jedna od vrućih tema. Mnoge poznate ličnosti i vlasnici različitih kompanija imaju svoje avatare u Second Life okruženju pa je virtuelni okrugli sto sa raspravom o potencijalima ovakvog marketinga izazvao veliku pažnju među poznavaocima iz ove oblasti. Kako i ne bi kada su učesnici ovog skupa u virtuelnom okruženju bili Justin Bovington, vlasnik jedne od najpoznatijih marketing agencija u Evropi (riversrunred.com), Raz Schionning, direktor agencije American Apparel (americanapparel.net), kao i nekoliko drugih poznatih dizajnera, novinara i biznismena.

Veliki u igri

Učesnici su raspravljali o prednostima i izazovima marketinškog nastupa u 3D svetovima. Iznet je primer jedne malo poznate konfekcijske kuće koja je napravila 3D kopije svojih modela odeće, formirala radnju u okruženju Second Life sveta i za Linden dolare (virtuelni novac) prodaje odeću za oblačenje avatara. Zapravo, mnogi nisu čuli za ovu kompaniju dok se nije pojavila u virtuelnom svetu, a što je najinteresantnije, njeni virtuelni modeli odgovaraju pravim u realnom svetu. I tako, u njene prodavnice dolaze mušterije koje su videle ili probale odeću u Second Life okruženju, a koju oni proizvode.

Učesnici rasprave se slažu da u ovom trenutku mnoge velike kompanije nastoje da otkriju nove vidove reklame jer je format od 60/90 sekundi videa na televiziji postao donekle „istrošen”. Prema rečima Justina Bovingtona, virtuelna realnost predstavlja sjajnu mogućnost kao marketinški medij novog doba i novog pristupa potrošaču. Takođe, naglašava se da je za sada najlogičnije da svoj nastup pripreme kompanije koje se bave digitalnom tehnologijom i uslugama, pre svega zbog strukture Second Life korisnika. Statistika pokazuje da je prosečna starost 32 godine, prisutno je dobro poznavanje tehnologije i opštih trendova i da su u velikom broju aktivne žene.

Mnoge velike kompanije su požurile da zauzmu svoje mesto u ovakvom okruženju tako da su često kupci velikih parcela virtuelnog „zemljišta” na kojem grade svoje 3D objekte. U Second Life svetu su prisutne kompanije Dell Computers, Toyota, Nissan, Amazon, General Motors, Adidas, Holandska banka, eBay, novinska agencija Reuters itd.

Jedan od interesantnijih primera dolazi iz IBM-a koji je u Second Life svetu kupio 12 ostrva na kojima gradi svoje prisustvo. Većina ovih lokacija je slobodna za pristup svima i IBM ima nameru da na ovaj način predstavi svoje usluge i proizvode, organizuje predavanja u 3D okruženju, diskutuje sa klijentima o novim prototipovima, prima reklamacije, daje obuku u korišćenju itd. Jedan deo IBM virtuelne teritorije je ostao zatvoren za javnost, koriste ga zaposleni i nadređeni za komunikaciju i saradnju jer mnogi rade od kuće.

Ako je suditi prema do sada viđenom, budućnost Interneta je u sve većoj interaktivnosti, audio-video sadržajima i 3D tehnologiji. Second Life još uvek ima dosta greška u kodu koje se ispoljavaju u raznim problemima koje susreću njegovi korisnici, ali će tehnologija sigurno uskoro sazreti. Ovome će doprineti najnoviji zaokret kompanije koja otvara programski kôd korisničkih klijenata za Windows, Mac OS X i Linux. U budućnosti se očekuje pojava novih virtuelnih svetova zasnovanih na Second Life tehnologiji pa će avatari biti u mogućnosti da „skaču” iz jednog okruženja u drugo, a tu je i ideja da se Second Life dovede na mobilne uređaje. Sve u svemu, očekuju nas brojna uzbuđenja (ko je rekao da Google kupuje Second Life?).

Mirko PERAK

 
Treća generacija mobilne telefonije u Srbiji
Web pretraživači
Tajna uspeha
Internet marketing
Šta mislite o ovom tekstu?
Internet predstavljanje
Web tehnike
WWW vodič
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera