The Chronicles of Spellborn | Age of Conan i Warhammer Online, agresivni mladi panteri koje je slon World of Warcraft laganim pokretom zadnjice otresao sa sebe, predstavljali su poslednju nadu da će fantasy MMO savana dobiti predatore koji bi ekosistem pokrenuli sa mrtve tačke: poluge evolucije, koje Blizzard suvereno drži mišićavom surlom ne pomeraju se već godinama, što je scenario koji neumitno vodi u baruštinu stagnacije. Jedina ovogodišnja nada leži u uljezu sa istoka: Aion bi trebalo da bude dovoljno drugačiji od posrnulih zapadnih pretendenata na presto i da napravi vidljivu rupu u bazi Blizzardovih pretplatnika. Utakmica za procente na AAA tržištu fantasy MMO-a nipošto nije gotova...Situacija u drugoj ligi nije ni približno dramatična. Besplatni, pseudobesplatni (mikrotransakcije) i naslovi na koje se plaća simbolična pretplata mirno kohabitiraju na nepretencioznoj gomili: svaka B životinjica je (najčešće) zadovoljna rupicom koju je izdubila za sebe. Tu i tamo se pojavi igra sa snažnijom ambicijom, sa autorima koji su rešili da se pozicioniraju na čelo drugog ešalona. The Chronicles of Spellborn je jedan takav naslov, igra čiji cenovni model izdavač deklariše kao „Freemium”: besplatno je možete pokupiti sa Interneta, besplatno je možete probati dok sa likom (ili više likova) ne dostignete sedmi nivo, a dalji sadržaj, tj. mid i end game naplaćuje se po standardnoj tarifi od 12,99 evra mesečno. The Chronicles of Spellborn smešten je u ljušturu klasičnog fantasy MMO-a, sa nekoliko elemenata koji ga izdvajaju od sličnih igara, od kojih se ponajviše ističe prilično interesantan borbeni sistem. Makljaža sa mobovima i drugim igračima ovde nije „poluautomatska”, tj. ne podleže zakonima WoW klonova. Bez obzira na klasu koju igrate (melee ili magični DPS), protivniku možete naneti štetu samo ako ga „nanišanite” dok stiskate taster za udarac ili magiju. Igra ne sadrži nikakav oblik autonapada, već isključivo „instante”, koji imaju efekta jedino ako je mušica fiksirana na protivnika. Takođe, damage koji oponenti prave moguće je izbeći manuelnim „dodgingom”, odnosno izbegavanjem udarca sklanjanjem u stranu. Ovo, u teoriji, daje dodatnu finesu borbama i dodatno apostrofira individualnu veštinu igrača, mada (takođe teoretski) može da ugrobari igrače sa pingom koji nije idealan. WoW, recimo, ima daleko jednostavniji „prag” za detekciju sposobnosti i efekta, koji mnogi kude, ali koji omogućava normalno igranje čak i igračima sa azerbejdžanskim Internetom. Borbene instante, spellove, buffove i sve druge sposobnosti, umesto klasičnih hotbar tastera, ovde koristite putem posebnog rotacionog selektora, koji dozvoljava korišćenje nekoliko „paketa” sa po pet slotova: kada aktivirate jedan od njih, selektor se rotira i daje vam sledeći paket slotova... Ovaj sistem, koji simulira GCD (global cooldown) i koji je obogaćen limitom koji podstiče kreativnost, predstavlja najunikatniji aspekt igre: pre svega, omogućava vam borbu uz upotrebu samo pet tastera (bez potrebe za ’Alt’+’Shift’ kombinacijama), istovremeno vam prezentujući Rubikovu kocku u kojoj inteligentan igrač može da isprojektuje smenu slotova i vezivanje komboa koji odgovaraju njegovom borbenom stilu; to ga može izdvojiti od nubova koji nisu u stanju da projektuju smislen niz.Advertajzing kampanja ističe da je igra u najvećoj meri bazirana na questingu, dok je suvi grind elemenat stavljen u drugi plan, što bi navodno trebalo da zapanji i oduševi igrače koji (s pravom) očekuju od istočnih MMO-a manuelno „riljanje” monstruma zarad napredovanja po nivoima. Iako je ovo tačno, to nipošto ne znači da su okruženje i lore igre nešto posebno kvalitetni. High fantasy Spellborna i nije baš previše high, questove su projektovali i pisali ljudi bez previše mašte i bez profesionalnog poznavanja engleskog jezika... Sagledan sa ovog aspekta i bremenit questovima sa skupljanjem ušiju i repova, The Chronicles of Spellborn ne razlikuje se od bilo kog vanila fantasy MMO-a na tržištu. Pitanje koje bi svaki respektabilni online fantasy lover trebalo sebi da postavi u slučaju Spellborna jeste sledeće: da li je inventivni borbeni sistem dovoljan razlog za investiciju vremena i para u inače potpuno prosečan fantasy MMORPG? The Chronicles of Spellborn jeste besplatan, ali njegova „eksploatacija” košta istu sumu novca kao i naslovi A klase, koje verovatno igraju svi vaši prijatelji sa online gaming afinitetom... Zašto bi neko igrao ovo, kada za jednokratnih 40 evra više može da igra WoW ili WAR, igre koje su neuporedivo ispeglanije, čije su questove pisali ljudi čiji je maternji jezik engleski i čiji su serveri puni ljudi, za razliku od Spellbornovih koji radnim danima podsećaju na pustaru. Zašto bi bilo ko vozio „fijat punto” kada za iste pare može da vozi „mercedes”? Presek intenziteta i kvaliteta individualnog iskustva u socijalnom miljeu i resursa koje to iskustvo traži trebalo bi da bude osnovno i jedino merilo u ocenjivanju MMORPG-a, a Spellborn u ovoj sferi podseća na pivo kupljeno u kafiću koje pijete ispred dragstora. Spellborn zato preporučujemo outcastima i eksperimentatorima: ukoliko vam je dosadilo sve ostalo što se nudi u gornjem ešalonu i ukoliko imate previše vremena i želite da se razlikujete od drugih tinejdžera koji slušaju mainstream, Spellborn može da posluži kao kratkotrajni Dark emo fix. Miodrag KUZMANOVIĆ | | |