![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nithonat 1.4.4, Nepheton 1.4.5, Drumazon 1.4.4, Phoscyon 1.8.0
Legendarna četvorka audio giganta iz Osake
Mala poljska kompanija D16 nije ni prva ni poslednja softverska firma koja je rešila da napravi softversku reprodukciju legendarne četvorke audio giganta iz Osake. Ono što je izdvaja iz mora sličnih proizvođača jeste upravo ono što je i firmu Roland izdvojilo pre skoro 30 godina – ne bazira se na korišćenju semplova kao brojni klonovi, već na sintezi identičnoj originalu, vernim simuliranjem integrisanih oscilatora i kola. Nithonat 1.4.4
Nepheton 1.4.5 Ni njegov naslednik TR-808 (Nepheton) inicijalno nije mnogo bolje prošao. Bubnjevi su zvučali svakako, samo ne realistično. Ipak, i kao takav, u svojoj dugoj istoriji dostigao je status ikone, a upotrebljavali su ga oni veliki poput „Talking Headsa”, Marvina Geja, Afeksa Tvina, a do devedesetih gotovo da nije bilo hip-hop ploče na kojoj se nije mogao čuti njegov karakterističan zvuk. Drumazon 1.4.4
Upotreba Emulacije Rolandovih ritam mašina u D16 ponudi, pored različite palete zvukova koje nude, dele mnoštvo zajedničkih stvari. Prvo što se da primetiti jeste da svaka od njih ima daleko više potenciometara i tastera nego njihovi metalni preci. Interfejs svake od njih čist je i dobro organizovan u po tri glavne sekcije. Kontrolni modul omogućava izbor internog sekvencera, srca svakog od četiri emulacije, pomoću kog, ukoliko želite autentično iskustvo, možete raditi na staromodan način, čak i da ga kontrolišete u realnom vremenu, uz automatsku kvantizaciju ili mogućnost da sekvencer bude host softver koji će midi notama „vući” zvuk iz instrumenta.
Opcija koju će mnogi korisiti kad kreativnost zakaže jeste dugme Random, koje omogućava nasumično kreiranje ritmičkih i muzičkih obrazaca sa podesivim varijablama, te tako od blagih promena u tonalitetu i dužini trajanja određenog zvuka možete ići i do kompletne rekonstrukcije šablona. Svojevrsna opcija undo/redo daje mogućnost šetanja kroz kreirane varijacije. Predlošci se mogu menjati nezavisno od ritmičkih matrica, tako da ako imate bit koji odgovara ritmički, sve što treba da radite jeste da menjate kombinacije semplova (kitove) dok ne nađete onaj koji vam odgovara. Ritam mašine su u osnovi podešene da imaju standardan stereo izlaz, uz dodatu mogućnost uključivanja višestrukih izlaza, gde je svaki zvuk moguće vezati za poseban kanal, gde se dalje može sonično tretirati odvojeno od ostalih kanala. Kada se nakupi dovoljan broj ritmičkih obrazaca (paterna), logičan sled događaja je njihovo povezivanje u pesmu. Nekada je to bio naporan proces gde bi svaki korak (sled od 16 četvrtina nota) morao biti dodeljen paternu, zatim određen broj ponavljanja tog paterna i tako do kraja pesme, za svaki korak i svaki patern. Emulacije mudro napuštaju taj pristup i u igru uvode mnogo intuitivniji proces. U principu, svaki patern je dodeljen odgovarajućoj MIDI noti (recimo, na klavijaturi), tako da se paterni mogu menjati u realnom vremenu jednostavnim pritiskom na dirku na klavijaturi kojoj je patern dodeljen. Ovi šabloni se mogu snimati u host sekvenceru, tako da se pri puštanju snimka sve promene same dešavaju, a živi nastupi na taj način bivaju prilično olakšani. Organizacija samih ritmičkih obrazaca je odlično rešena u sve četiri emulacije. Predlošci se mogu snimati po grupama, koje se, opet, mogu grupisati u banke, što olakšava pretragu za željenim zvukom. Phoscyon 1.8.0 Za razliku od serijala TR, Phoscyon je emulacija Rolandove klasične tristatrojke s početka teksta, četvrt veka starog monofonog sintisajzera zamišljenog kao bas kompanjona za vežbanje gitarista. Imao je zvuk koji je najmanje ličio na bas gitaru, a svoju primenu našao je u rukama čikaških di-džejeva i producenata, koji su zapalili plamen elektronske muzike žanrom baziranim gotovo isključivo na zvuku ove mašine – esid hausu. Kao i kod ritam mašina, već pri prvom kontaktu sa virtuelnim interfejsom vidi se da VST verzija nudi mnogo više mogućnosti od hardvera. Pored dodatih funkcija emuliranih ritam mašina, koje poseduje i Phoscyon, nešto što TB-303 nema je arpeđator sa standardnim podešavanjima, predefinisanim i korisnički definisanim tipovima akorda, kao i mod rada arpeđatora, tj. na koji način će se puštati arpeđovane note. Takođe, TB-303 ne dolazi sa distorzijom. Taj efekat se često koristi uz njega, tako da je lepo videti tu opciju integrisanu. Zvuk Phoscyona generišu dva autentično emulirana oscilatora talasnih oblika (saw i square), a kreatori su išli toliko daleko da su simulirali i neke modove štimovanja originala. Osnovni mod je linearno naštimovan preko cele zvučne skale, ali ako ga namestite na Vintage ili Low Battery mod, dobićete delinearizovani štimung, pravi zvuk analogne mašine. • • • Mogućnosti oblikovanja zvuka koje nude virtuelne verzije Rolandovih ikona daleko su od onoga što mogu pravi instrumenti, ali su ove varijacije transparentne i sve one i dalje verno prenose zvuk i osećaj rada sa dobro poznatim hardverskim pandanima, održavajući pritom balans između dodate funkcionalnosti i reprodukcije autentičnog zvuka. Uroš ZEČEVIĆ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]()
![]()
![]()
![]()
|
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |