INTERNET<>
042013<><>

Kolaboracija

Saradnja online

Predstavljamo vam najbolja rešenja i alat za timsku saradnju i upravljanje kontaktima

Do pojave startapa, koji rešavaju pitanje saradnje i komunikacije između ljudi uključenih u iste projekte, bilo je mnogo komplikovanih rešenja, koja su umela da budu „sveobuhvatna”, te da podrazumevaju i upravljanje klijentima i finansijama. Za njih je bilo potrebno dosta vremena i truda da bi se savladala, a visoka cena implementacije i pretplate nikako im nisu išli u prilog. Na sreću, rešenja kao što su Visio, SharePoint, različiti gant chartovi i dijagrami sada mogu da idu u penziju.

Firme danas počinju da uviđaju da im nije potreban neki robustan softver, koji je često i veoma skup, kako bi upravljale i sarađivale na projektima. Pojavom raznih web aplikacija i cloud servisa, za koje su potrebni samo internet konekcija i email adresa za otvaranje profila, stvari se menjaju nabolje. To pogotovo važi za mala i srednja preduzeća, koja nemaju dovoljno sredstava da priušte sebi skupa enterprise rešenja.

Sve te nove aplikacije karakterišu intuitivni interfejs, lakoća korišćenja i jednostavnost, jednom rečju, konzumerizacija enterprisea. Dakle, ne morate gubiti dragoceno vreme na upoznavanje sa interfejsom. Ove aplikacije funkcionišu u svim browserima, te ne morate brinuti ni o kompatibilnosti platformi. Većina njih dostupna je čak i u verzijama za mobilne uređaje.

Jedna od kompanija koja je pionir u oblasti online timske saradnje kroz browser (to do liste unutar projekata, zaduženja, kalendar, razmena fajlova itd.) jeste 37signals.com, koja je razvila Basecamp, a nudi još dve dodatne aplikacije kojima se može pristupiti preko istog profila – Highrise za upravljanje kontaktima i Campfire za grupni čet i šerovanje fajlova. Te aplikacije možete koristiti besplatno, uz određena ograničenja. Basecamp možete koristiti besplatno do 60 dana a zatim preći na neki od planova, Highrise i Campfire 30 dana; imate i besplatnu opciju sa ograničenim brojem korisnika i kontakata, ali bez ili sa vrlo malo prostora za fajlove. Njihove aplikacije namenjene su small business timovima.

Za razliku od Basecampa, drugi pionir na ovom polju je Zoho. Oni su počeli negde u isto vreme kada i 37signals, prvenstveno kao online word procesor, a kasnije je kompanija razvila veliki broj aplikacija, postavši najpre neka vrsta online officea gde su korisnici mogli da sarađuju na dokumentima i wiki stranama, a zatim je dodala i brojne druge opcije kao što su aplikacija za knjigovodstvo, upravljanje klijentima i slično. Međutim, Google Apps su brzo zasenile Zoho. Ovaj servis i dalje postoji, ali deluje već prevaziđeno. Znake proboja pokazuje i Microsoftov Office365, online verzija Officea.

Pre nekoliko godina, zahvaljujući uspehu pionira u ovom poslu, razvoj web aplikacija za upravljanje projektima postao je trend. Asana je besplatna aplikacije slična Basecampu, a to je projekat jednog od osnivača Facebooka. Projekti, zadaci, liste, kontakti, sve je tu. Aplikacije koje su po funkciji slične Asani i Highriseu, a vredne su pomena jesu Do.com i Producteev.com. Do.com je po dizajnu i jednostavnosti sličniji aplikaciji Trello.

Trello.com, koji se pojavio pre oko godinu dana, predstavlja pravo osveženje kada je u pitanju timska saradnja na projektu. To je jedno od najjednostavnijih i najelegantnijih online rešenja, a uz to je i besplatan. Projekat, odnosno board, sadrži liste sa zadacima u obliku kartica. Zadaci/kartice dodeljuju se članovima tima. Liste se nalaze jedna pored druge i ideja je da se kartice, kada se zadatak uspešno završi, progresivno prenose iz liste u listu, sleva nadesno po sistemu drag and drop. To najbolje ilustruju nazivi default lista nakon kreiranja novog projekta – To Do, Doing, Done. Tako se vizuelno može lepo sagledati projekat, ko radi na kom delu i dokle se stiglo. Klikom na karticu otvaraju se dodatne opcije. Tu se kartice mogu tagovati različitim bojama, dodavati check liste, komentari, zakačiti fajlovi i slično. Sve u svemu, Trello je jednostavna i pre svega vizuelna aplikacija. Dostupna je i za sve mobilne uređaje i apdejtuje se u browseru bez potrebe za osvežavanjem.

Nešto između remote desktop aplikacija kao što su TeamViewer.com i logmein.com i aplikacija za deljenje ekrana sa drugima kao što je Screenleap.com nalazi se jedna nova aplikacija – Screenhero. Ona radi i na Windowsu i na Macu, služi za deljenje ekrana i za saradnju, a i kao remote desktop ili pak remote kursor. Upravo je to ono što izdvaja Screenhero od drugih rešenja. Nije baš sasvim remote desktop, potreban vam je neko s druge strane, a nije ni običan screenshare, gde ste samo posmatrač. Screenhero omogućava vama i osobi s kojom ste podelili ceo ekran ili samo jednu aplikaciju da zajedno radite u njoj. U vašoj aplikaciji pojaviće se „gostujući” kursor uz koji će stajati ime vašeg kontakta. Dakle, jedan ekran/aplikacija – dva kursora. Nakon instaliranja aplikacije kreirate profil i dodajete kontakte nalik nekoj Instant Messaging aplikaciji. Čak imate i mogućnost za čet. Klikom na share pored kontakta imate opciju da podelite ceo ekran ili određenu aplikaciju, tj. prozor. Nakon toga, potrebno je samo da kliknete na prozor koji želite i tada Screenhero počinje da liči na Skype. Zapravo, zovete drugu osobu koja prihvata vaš poziv, a nakon uspostavljanja veze, pojaviće se njihov kursor unutar vaše aplikacije. Najzanimljivije od svega je to što radi i u kombinaciji Mac-Win. Nažalost, oba kursora ne mogu biti aktivna u isto vreme, barem ne u kombinaciji Mac-Windows koju smo isprobali. To neke aplikacije prosto blokira, na primer grafičke programe. Dominatan je kursor onog korisnika koji je aplikaciju podelio, dok se u aplikacijama i programima kod kojih dominira tekst to manje primećuje. Gotovo kao turn based fazon – prvo jedan pa drugi, što je veoma zgodno za zajednički rad na dokumentima ili na pisanju koda. Aplikacija, inače, ne prenosi zvuk, tako da imate samo video. Otvorena beta je nedavno izašla, a videćemo kako će se stvari dalje razvijati. Ono što je najavljeno je da Screenhero neće ostati besplatan, ali zasad jeste i treba ga isprobati.

Valja pomenuti i nekoliko zanimljivih web aplikacija koje spadaju u grupu timskog brainstorminga, jer ih odlikuje crtanje dijagrama ili postavljanje sadržaja na tablu nalik tabli od plute. To su pre svega vizuelne aplikacije. Sadržaj koji kačite je raznolik, od običnih oblika unutar kojih možete kucati tekst, do video klipova, slika, linkova, mapa itd. Jedna od takvih aplikacija je Paddlet.com, nekada Wallwisher. Postoji kao app za Chrome i plug-in za Wordpress. Dizajnom podseća na neku vrstu bloga, jer stvari koje ste stavili na „zid” mogu biti ili složene jedna ispod druge ili mogu ostati raspršene i bez ikakvog reda, odnosno onako kako ste vi zamislili da stoje. Mura.ly, još u beta fazi, pomaže vam da od svog brainstorminga napravite prezentaciju i da posetiocu omogućite da se „prošeta” kroz vašu konačnu mapu od jedne do druge stavke, redom kojim ste zamislili. Popplet.com i groupzap.com su nešto jednostavniji. Groupzap uglavnom koristi post-it papiriće, a Popplet dozvoljava pet projekata (poppleta) – za više od toga morate se pretplatiti na neki od planova. Iako svojim „bubble-gum” dizajnom, pa čak i imenom, Popplet podseća na neku dečju igricu, zapravo je veoma brza i dobra platforma za saradnju na organizaciji ideja i sadržaja.

friendco.de pre svega je code editor koji funkcioniše kao timski projekat, ali ima jedan dodatni aspekt, a to je da dosta nalikuje društvenoj mreži. Dakle, ne samo što možete sarađivati unutar svog coding tima, nego možete pratiti druge korisnike i njihove projekte, kao i podeliti svoje. Korisnici svojim profilom mogu sinhronizovati sajtove GitHub, Dropbox i FTP. Neke stvari mogu ostati privatne, samo vaše ili unutar vašeg tima, a neke projekte i code snippete, ako želite, možete javno podeliti ili samo sa određenim korisnicima. Kodove možete pregledati po kategorijama, možete videti koji korsnici i projekti „trenduju”. Postoje i plug-inovi koje možete instalirati i dodati nove funkcionalnosti vašem editoru, a možete i sarađivati na izradi novih plug-inova.

Još jedna online aplikacija nalik društvenoj mreži je yammer.com. Njihov tagline je „društvena mreža za preduzeća”. Za otvaranje naloga potreban je validni email firme. Može se integrisati sa SharePointom i SAPom. To je, zapravo, neka vrsta jednostavnijeg i društvenijeg intraneta. Microsoft je kupio Yammer prošle godine i već je integrisan sa njihovom online uslugom Office365.

Marija KRSMANOVIĆ

 
Web čitači
Bitcoin
Cyber rat
Stock fotografija
Kolaboracija
Šta mislite o ovom tekstu?
WWW vodič
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera