Internet servisi kao javno dobro
Nova inicijativa jednog od kreatora američke politike Izvor svih problema Kakav god bio način razmišljanja ili motivacija Stiva Benona, nikako se ne može reći da je on prvi i jedini kome je takva zamisao pala na pamet. Brojni istraživači koji se bave tehnologijom, došli su do istog zaključka kao i Benon, da su internet servisi, kao što su Google i Facebook, toliko uticajni i sveprisutni u svakodnevnom životu ljudi da se mogu smatrati dobrom od javnog značaja i prirodnim monopolom, kao što je recimo kanalizacija. Argument da su internet korporacije prevelike i da ih treba razbiti zarad dobrobiti korisnika, takođe se može često pročitati, ne samo na ovim stranicama, već i u naučnim raspravama na temu, kao što je recimo zapažena knjiga profesora Džonatana Taplina (Johnatan Taplin) „Move Fast and Break Things: How Facebook, Google, and Amazon Cornered Culture and Undermined Democracy” (Kreći se brzo i razbij stvari: Kako su Facebook, Google i Amazon saterali kulturu u ćošak i podrili demokratiju, prev. aut.). Kad istraživački radovi dolaze sa takvim podnaslovima, nije ni čudo što tech kolumnista New York Timesa IT džinove koji ujedno predstavljaju kompanije sa najvećom tržišnom kapitalizacijom, naziva Zastrašujuća petorka. Ako niste ubeđeni, nakon svih naših tekstova, u korozivni efekat internet monopola na društvo i u konvencionalno anegdotalna zapažanja da svi rabe Google i vise na Fejsu, treba imati u vidu i ekonomsku stranu jednačine. Google i Facebook su prethodne godine zaslužni za 99% rasta online marketinga, što je, imajući u vidu da je to jedan od najbrže rastućih privrednih sektora, zapanjujuće i prilično ilustrativno po pitanju količine finansijske moći koju te dve kompanije akumuliraju. Na online advertising se prošle godine potrošilo 73 milijarde dolara, a dinamični duo već uzima preko 70% kolača, udeo koji će samo rasti, pa će te dve megakorporacije moći da, sa skoro neograničenom količinom novca, lobiraju vlade, istiskaju konkurenciju i unapređuju efikasnost na polju kontrole informacija, koja je već na zavidnom nivou, pošto, recimo u Srbiji 50% ispitanika po istraživanju Demostata, vesti prati na društvenim mrežama. Predstavnici tradicionalnih medija u SAD su u više navrata zahtevali da ih Kongres izuzme iz antitrust mera kako bi mogli grupno da se dogovore o povoljnijem udelu u medijskom marketinškom kolaču sa internet gigantima, što svakako ne bi bilo dobro za građane, kao što bi bio, na primer, obrnut slučaj, kada bi se usvojile nove i primenile stare antitrust i antimonopolske odredbe sa ciljem suzbijanja moći i uticaja internet servisa. Budućnost uređenog interneta Srđan BRDAR |
| |||||||||||||||
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |