![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| ||||||||||
Rat u Koreji (25. jun 1950.-27.jun 1953.) iz dva razloga predstavlja značajan momenat u istoriji modernog ratovanja: kraj ere lovačkih aviona sa propelerom i njihova zamena mlaznjacima, i apsolutno dominantna uloga istih u sprečavanju komunističke ofanzive na jug poluostrva. Kratko rečeno i ne zalazeći u preveliku ideologiju, poslednji časni rat Amerike i saveznika (pod plaštom UN) su u većoj meri dobili avioni (ako se pod pobedom može smatrati podela Koreje po 38.paraleli). Iz kompjutersko-zabavnih razloga Mig Alley je, bar za nas, takođe višestruko značajan. Pre svega, obrađuje period i okruženje koji su u svega par navrata bili tema sličnih igara (Sabre Ace poslednji put) i koji je veoma zanimljiv zbog načina kojim su bile vođene vazdušne borbe između prvih mlaznih aviona: umesto samonavodećih raketa koje su debitovale u Vijetnamu, ovde je avionski top predstavljao jedino sredstvo za obaranje protivnika koji je leteo 900 Km/h. Kraj korejske avanture označio je i kraj ere nebeskih vitezova i vazdušnih dvoboja u rangu beonjača. Pre upuštanja u dalju razradu, treba reći da po našem mišljenju, u svekolikom svetu simulacija jedino MiG Alley može da stane rame uz rame sa Falconom 4.0. Nastao kao plod višegodišnjeg studioznog rada „Rowan softwarea” (Overlord, Flying Corps) ovaj simulacioni biser poseduje do perfekcije ispeglane atribute koji su preduslov za status hita: sjajno izvedenu dinamičku kampanju, ultrarealistični „flight model” (čiji stepen podešavanja, uz obaranje nekih karakteristika dozvoljava pristup i početnicima), sasvim realni način za vođenje vazdušnog rata uz odgovarajući uticaj na napredovanje kopnenih snaga (napadi u talasima, spajanje formacija, izviđačke letove koji markiraju ciljeve, koordinaciju napada i odbrane „on the fly”...). Naravno, i audio-vizuelne komponente sasvim su u skladu sa superiornom srži igre. U globalu, cela stvar je mnogo pristupačnija od Falcona, pre svega zbog odsustva radara, kompleksnih haj-tek sistema u letelici i upotrebe rudimentarnog naoružanja (topovi, nevođene rakete vazduh-zemlja i „glupe” bombe) i, što je najvažnije, obimnog helpa koji je integrisan u igru (Falcon 4.0 nije mogao da se igra bez udžbenika od 600 stranica). Letne karakteristike aviona koje ćete koristiti (F80C Shooting Star, F84E Thunderjet, F86 Sabre, F51D Mustang) nešto su najrealnije što smo imali priliku da probamo: zbog odsustva letačkog kompjutera i automatskog korigovanja uticaja spoljnjih faktora, a blagodareći snažnom „jet” motoru, vaši avioni su podložni efektima vetra, turbulencije, ograničenjima u konstrukciji (lako se upada u nekontrolisani spin i stoling, dok vam oštri zaokreti i poniranje velikom brzinom mogu odvaliti krilo) i pogocima sa zemlje i vazduha (model štete je takođe dinamičan, a uticaji na avion zavise od kalibra kojim ste pogođeni, kao i mesta gde vas je zrno zakačilo). Kao što se da zaključiti, efekti naoružanja, a pogotovo avio-topova zaslužuju ovacije: američke letelice, sa svojim standardnim modelima od 20 mm pucaju brže, ali je jedan pogodak iz „zverke” od 30 mm iz MiG-a 15 je sasvim dovoljan da vas razveje po sunčanom nebu Koreje. MiG Alley nudi 5 kampanja koje pokrivaju najznačajnije momente „konfikta”, od kojih se kvalitetom izdvaja poslednja („The Spring Offensive”), u okviru koje je sadržan izuzetni strateški modul u kome ćete morati da vodite brigu o kompletnom pravcu i dinamici vazdušnog rata: da birate ciljeve, preraspodeljujete resurse, određujete sastav, kvantitet i naoružanje napadačkih grupa, waypointe i pravce ulaska u vazdušni prostor neprijatelja, tačke susreta, smeni lovačkih patrola i odmaranju eskadrila, formacijama i broju talasa bombarderskih grupa, dobu dana za napad... Apsolutno o svemu! Naravno, uvek možete preuzeti ličnu komandu na bilo kojim „paketom” koji tog dana odlazi u akciju, i sami doprineti prašenju zemaljsko-vazdužnih efektiva kojim raspolažu crveni... MiG Alley, sem određene doze bagova nema nijednu suštinsku manu. Veći deo „buba” ćete rešiti pomoću „pačeta” (vidi rubriku „Šta dalje”), čime ćete ukloniti jedinu ozbiljnu prepreku uživanju u ovoj nesvakidašnjoj avio-ekstravaganci. Miodrag KUZMANOVIĆ | |||||||||||||
![]()
![]()
|
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opisi igara | Korak po korak | Šta dalje? | Netgames | Opšte teme • Svet kompjutera Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |