![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| ||||||||||
„Brunirovanij Šturmovik BŠ-2” (oklopni jurišnik), kome je 1942. godine oznaka zamenjena sa prva dva slova prezimena genijalnog konstruktora Iljušina odigrao je neprocenjivu ulogu u slamanju Trećeg rajha, uništavajući kopnene efektive Vermahta na način mnogo efikasniji od ruske zime i zastarele pešadijsko-artiljerijske taktike komunističkih generala. Zbog specifične konstrukcije, koja je oklop postavila kao noseći elemenat strukture umesto klasičnog ojačavanja spoljašnje oplate, bilo ga je veoma teško oboriti, a zbog superiorne, gotovo lovačke aerodinamke predstavljao je gadnog protivnika čak i u okršaju s čistim lovačkim avionima. Neuporedivo efikasniji od Štuke, Tanderbolta ili Mustanga (u jurišnoj ulozi), Il-2 je postavio osnove za koncept bliske vazdušne podrške trupama na zemlji, koji danas predstavlja jedno od načela modernog ratovanja. Prva simulacija tog egzotičnog aviona dolazi iz ruske radionice („Maddox Games”, pod izdavačkim okvirom „Ubi softa”). Hrabrost i upornost pri mukotrpnom razvoju i publikovanju ovako specifične simulacije letenja (koja ne uključuje Amerikance i Engleze, što je čini manje interesantnim za njihova tržišta) u svetlu ogromne recesije koja potresa žanr poslednjih godinu dana sama po sebi zaslužuje gromki aplauz. Kada, međutim, shvatite da je tematski kvalitet igre sporedna stvar u odnosu na sve ostalo što vam se servira, jedini zaključak koji će vam se nametnuti glasi – najbolja borbena simulacija letenja u 21. veku. Do daljnjeg i za sada. Pored projektovanja 3D enginea koji radi u Direct 3D i Open Gl modu, trud uložen u vizuelnu komponentu igre je neverovatan. S obzirom da je osnovica igre raketiranje/mitraljiranje i bombardovanje ciljeva u brišućem letu samo nekoliko metara iznad zemlje, poseban akcenat je stavljen na realnost prikaza i bogatstvo detalja na malim visinama. Česte visinske varijacije koje ćete možda praviti kao pilot lovac u dvema kampanjama rezultiraju najboljom dinamičkom tranzicijom detaljnosti prikaza koju smo do sada videli. Bez oranja po disku, zapinjanja ili učitavanja, prikaz terena će se progresivno menjati na sasvim realan način i u odgovarajućem ritmu (ili obrnuto, ako se spuštate). Do sada niko nije uspeo da ovaj efekat odradi na ovako superioran način (čak ni MS FS 2002, na primer, gde se objekti često „materijalizuju” kada im se približite). Ostale komponente vizuelnog dizajna, koje uključuju megadetaljne modele aviona, građevina, pejsaža i specijalnih efekata (eksplozije, a pogotovo nadrealni volumetrički oblaci) samo doprinose neverovatnom WW2 feelingu koji pršti sa svih strana. Da li smo spomenuli dinamički model oštećenja? Vizuelni momenat topovskog pogotka u krilo, pored rupčage sa koje otpada aluminijum rezultira realnim opadanjem letnih performansi. Il-2 je tvrd, ali nije neranjiv. Svoj ratni angažman sprovešćete kroz tri linearne kampanje (dve ruske i jedna nemačka), u kojima se pored jurišne (Iljušin Il-2) možete okušati i u lovačkoj ulozi (leteći na Me-109, FW-190, Migu-1, Yaku-3 i 9...). Iako teorijski broj raspoloživih aviona čini 21, većina otpada na razne verzije istog vazduhoplova (nekoliko modifikacija Il-2, sa turelnim strelcem i bez njega). Iako igri nedostaju multimedijalni začini (FMV sekvence i ostale mamipare), esencija ratnog angažmana, detaljni brifinzi, teške i zanimljive misije predstavljaju dovoljnu motivaciju za konzumiranje. Doživljaj munjevitog napada na oklopne kolone, aerodrome, bombardovanje mostova, rešetanje pešadije koja beži iz zapaljenih transpotera, izbegavanje flaka i lovaca na repu, sletanje sa razbijenim repnim stabilizatorima... Rat je gadan, ali i zanimljiv, kao ništa drugo pod ovim Suncem. Najznačajniji ratni avion u sovjetskoj i ruskoj istoriji deo je stalne postavke Muzeja jugoslovenskog ratnog vazduhoplovstva (pri surčinskom aerodromu). Kao najbolju pripremu za dugotrajnu zabavu uz virtuelnog Iljušina preporučujemo posetu muzeju, začinjenu iznajmljivanjem odlične knjige: „Na surovom ratnom nebu” iz pera sovjetskog pilota-jurišnika Vasilija Jemeljanenka predstavlja dramatičnu ratnu epopeju 7. gardijskog puka ordena Lenjina, jedinici koja je iznela celokupni Drugi svetski rat leteći i boreći se na Ilovima. Jedan od trojice pripadnika koji je preživeo sve četiri ratne godine na najbolji način svedoči o užasnom festivalu smrti u kome je učestvovao: puk je šest puta promenio celokupan sastav letačkog osoblja (nekoliko stotina ih je poginulo, zarobljeno ili osakaćeno), ali je zauzvrat napravio planinski masiv od uništene nemačke tehnike i ljudstva kroz hiljade kilometara vatrenog oranja do Berlina. Delo koje istovremeno inspiriše i diže kosu na glavi, autentično poput starog jurišnika pod staklenom kupolom muzeja. Posle ove knjige, digitalne švapske tenkiste pogađaćete raketom pravo u oko. Garantovano. Miodrag KUZMANOVIĆ | |||||||||||||
![]()
![]()
![]()
|
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opisi igara | Korak po korak | Šta dalje? | Netgames | Opšte teme • Svet kompjutera Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |