TEST DRIVE<>
092004<><>

Gigabyte GV-RX80X256V

Trka za prestiž

Gigabyte GV-RX80X256V
Gigabyte GV-RX80X256V
Opis kartice nVidia 6800Ultra u prošlom broju pokazao je zašto nVidia ponovo ima bolji proizvod od ATI-ja. NV40 je mnogo savremeniji od R420, ima više mogućnosti koje se već sada mogu iskoristiti, ali i potencijala za budućnost. Ipak, pored mogućnosti i specifikacije jednako su bitne i performanse, a tu smo se bavili spekulacijama. Za prošli broj nismo imali na raspolaganju glavnog konkurenta iz Kanade, karticu Radeon X800XT. Njene performanse smo pretpostavili služeći se modelom X800Pro s kojim smo se upoznali i poznate razlike koje postoje između ova dva modela. U ovom testu ćemo se potruditi da utvrdimo da li smo dobro pretpostavljali ili je načinjena neka greška jer ovoga puta imamo na raspolaganju i konkurenta iz Kanade.

Na testu su se našle po jedna GeForce 6800Ultra i Radeon X800XT grafička kartica. Obe su proizvod Gigabytea i nose nazive GV-RX80X256V i GV-N68U256D. Davno nismo videli tako komplikovane nazive – zato ćemo mi ipak češće koristiti standardne „X800XT” i „6800Ultra”. Napomenućemo da je model sa ATI čipom u stvari X800XT Platinum Edition koji je nešto brži od standardnog X800XT. S druge strane, 6800Ultra je „obična” Ultra, a postoje i modeli 6800 Ultra Extreme koji su vrh ponude, kao što su Platinum Edition najbrže verzije kod ATI-ja.

Možda će sada nekome delovati nepravilno to što se ne testiraju najbrži modeli. Međutim, na tržištu gotovo nema X800XT modela koji nisu PE, kao ni Extreme verzija 6800 Ultra kartica. Razlog je to što PE verzije ATI kartica imaju samo 20 MHz brži grafički procesor i memoriju, dakle u pitanju je gotovo neprimetna razlika, pa se svi proizvođači odlučuju na proizvodnju samo PE modela. S druge strane, oznaka Extreme donosi veću razliku. nVidia preporučuje, mada ne „uslovljava”, da kod UE grafički procesor radi na najmanje 50 MHz, a memorija na najmanje 100 MHz više. To čini 6800Ultra Extreme verzije moćnijim, ali i skupljim od običnih 6800Ultra pa se jako teško nalaze na tržištu, a nudi ih svega nekoliko proizvođača. Stoga mislimo da će upravo ove dve kartice dobro poslužiti da se utvrdi koja je kartica trenutno brža.

Model GV-RX80X256V to jest Radeon X800XT PE je još jedan Radeon urađen apsolutno u skladu sa specifikacijom. Sve – od štampane ploče, rasporeda elektronike i čipova pa do hladnjaka i ventilatora – jednako je svim ostalim X800 modelima koje smo do sada videli. Očigledno i X800 modele, kao i prethodno 9800Pro/XT i 9700Pro, proizvodi manji broj firmi nego što ima onih koje ih prodaju. Ne znamo u koju grupu spada Gigabyte, ali se i njegova kartica od ostalih X800 razlikuje samo po nalepnici na kuleru. Različito je, naravno, i pakovanje i sve što u njemu dolazi, ali to je sporedno. Na štampanoj ploči se nalazi 256 MB Samsungove memorije deklarisane na 1,6 ns što je dovoljno za 560 MHz (1120 MHz efektivno) na koliko radi. R420 radi na 520 MHz što su standardni taktovi za X800XT PE. Obični X800XT su samo malo sporiji sa svojih 500/550 MHz. Kvalitet izrade naravno ne treba komentarisati. Da bi ugođaj bio potpun, inženjeri koji su dizajnirali karticu su ubacili i ATI Rage Theatre čip i tako obezbedili i punu VIVO podršku. Tako se na zadnjem panelu pored klasičnih VGA i DVI izlaza našao i poseban video konektor koji zahteva i poseban „4-u-1” kabl koji se, naravno, dobija u kutiji. Pakovanje je vrlo luksuzno. Pored svih potrebnih konektora i adaptera i CD-a s drajverima, u njemu se još našlo i nekoliko igara od kojih se izdvajaju Joint Operations, Thief: Deadly Shadows i CS:Condition Zero. Tu su i često potrebne DVD aplikacije PowerDVD 5.0 i Power Director 3 ME koji je tu zbog VIVO mogućnosti, a nekome će poslužiti i za amatersku video montažu.

Kada je u pitanju 6800Ultra kartica, situacija je vrlo slična. I ovaj Gigabyte ima gotovo identičan „fabrički” dizajn kakav je nVidia predstavila na prvim 6800 Ultra modelima. Čak je i kuler isti – razlikuje se samo po prednjem poklopcu na kojem je upisano Gigabyte. Očigledno Gigabyte ili ne želi ili ne može da se više posveti dizajnu svojih grafičkih kartica kao što to rade Microstar, Asus, Leadtek ili His. Prednost je to što nema utroška resursa na dizajn štampane ploče ili hlađenja, ali je mana što su „fabrička” rešenja uvek iza onih koja nude najbolji proizvođači grafičkih kartica. Konkretno, u ovom slučaju to znači da je ventilator na GV-N68U256D nešto bučniji nego što nam se to dopada.

Ispod velikog hladnjaka se našlo 256 MB memorije, opet Samsungove i opet deklarisane na 1,6 ns. Njen radni takt je nešto niži nego kod konkurencije i iznosi 550 MHz tj. 1100 MHz s obzirom na to da je u pitanju DDR3 memorija. GPU radi na dosta nižih 400 MHz. Podsetimo, kod Radeona X800XT PE to je 520 MHz.

Tu su i dva, sada već čuvena, molex konektora za napajanje, mada se nama i ovoga puta činilo da nema nikakve potrebe ni za drugim molexom ni za ovako velikim hlađenjem, a posebno ne za napajanjem od 480 W koliko piše u specifikaciji. I Gigabyteov 6800Ultra je bio tek topao nakon višečasovnog rada, i to na kvalitetnom napajanju deklarisanom na 300 W.

Kvalitet izrade je, naravno, vrhunski, kao i prikaz koji se dobija na bilo kojem od dva DVI ili S-VHS izlazu. U kutiji se dobijaju DVI u D-SUB15 adapteri i jedan S-VHS u činč, CD sa potrebnim drajverima i dve igre, Joint Operations i Thief: Deadly Shadows. Nešto slabije nego kada je u pitanju „konkurencija”, međutim takođe vrlo dobro s obzirom na to da su obe ove igre prilično sveže i, što je još važnije, kvalitetne.

Za testiranje performansi odlučili smo se za dve trenutno najzahtevnije igre, a to su FarCry i Doom III, makar dok se ne pojavi Half-Life2 i smeni jednu od ove dve. FarCry je svojom pojavom pre neka četiri meseca izazvao velike promene kada je u pitanju ocena toga šta je to kvalitetna 3D grafika i, naravno, grafičkih kartica. A onda se nedavno pojavio Doom III i učinio isto to, ali nekoliko puta jače. Naime, nova igra je bukvalno „zavila u crno” sve vlasnike grafičkih kartica čiji je mezimac jeftiniji od 150 evra. I dok FarCry kako-tako ide na GeForce4 MX, FX5200 i Radeon 9200 karticama, Doom 3 praktično neće ni da čuje za bilo šta ispod Radeona 9600XT ili GeForce FX 5900XT. Čak i uz ove dve kartice, garantovana vam je tek rezolucija od 800 x 600 tačaka, a 1024 x 768 i više su uz dovoljan broj fps moguće samo za vlasnike vrhunskih modela poput Radeona 9800Pro/XT i GeForce Fx59x0Ultra ili jačih. Do pre nekoliko meseci svi su se igrali u 1024 x 768, a ni 1280 x 1024 nije bio veći problem za bolje kartice. Onda dolazi Doom III i ponovo se vraćamo u vreme Quake 3 Arene i Unreal Tournamenta kada je 800 x 600 važilo za visoku rezoluciju, a poneko se igrao i u 320 x 240.

Razlog više zašto smo se odlučili za ove dve igre jeste i činjenica da FarCry važi za igru koja „više voli” ATI, dok nova „Propast” navodno bolje radi kada na grafičkom čipu piše „nVidia”. Ovom dvojcu su priključeni i testovi 3Dmark 2001SE i 2003 koji važe za najbolje među „sintetičkim”. Mada, očigledno je da verzija 2001SE polako posustaje i gubi značaj. Veliki broj igara sve više ceni DirectX9 sposobnosti grafičkih kartica, dok 3Dmark 2001SE ne može da uposli ove mogućnosti pa su rezultati u njemu često, u najmanju ruku, diskutabilni s obzirom na to da se često dešava da stariji modeli dobiju više poena od novijih i sigurno boljih.

Konačno, ovi testovi su pokazali da su sve nove grafičke kartice prilično ograničene korišćenim procesorom. Mi tokom poslednjih meseci koristimo Athlon 3200+, nForce2 ploču (Abit NF7) i 1 GB radne memorije, međutim slične vrednosti koje se dobijaju u nižim rezolucijama nepobitan su dokaz da svi novi grafički čipovi traže snažnije centralne procesore. Dokaz više da se tržište grafičkih čipova i kartica trenutno najbrže razvija, a da su Intel i AMD sa svojim procesorima došli do nekog limita predstavlja to što novi i brži procesori izlaze jednom u 6 meseci.

Ovaj podatak, uz činjenicu da određen broj korisnika upotrebljava i AntiAliasing i Anisotropic filtriranje na najboljim karticama, naterao nas je da sve testove provrtimo i sa uključenim AA i AF modovima, što ukupno čini tri rezultata po rezoluciji u svakoj igri. Jedna serija rezultata je najzahtevnija, sa 4xAA i 8xAF, jedna je sa 2xAA i 4xAF i poslednja bez AA i AF. Kada se koriste visoke vrednosti AntiAliasinga i Anisotropic filtriranja i/ili visoka radna rezolucija, najveći deo posla odrađuje grafička kartica, a manje toga zavisi od centralnog procesora. Naravno, upravo to i tražimo pa su rezolucija 1600 x 1200 i situacije kada se koriste AA i AF najbolji pokazatelji snage.

Testovi i cifre su pokazali da su naše pretpostavke iz prošlog broja bile tačne: 6800Ultra je, po svemu sudeći, brža od Radeona X800XT PE. Neko će reći da je tri testa premalo, međutim ovo su zaista tri najzahtevnija testa koja se danas mogu naći. X800XT PE je u najboljem slučaju u nekim testovima „egal” sa 6800Ultra, ali je u mnogima i iza nVidijinog takmaca. Ono u čemu je Radeon sigurno bolji jeste situacija kada se uključe AA i AF – performanse manje opadaju kada je u pitanju R420. Ipak, razlika u korist NV40 u igrama je dosta velika, posebno u Doomu koji je opravdao nadimak „ljubitelj nVidije”. No, kako je i FarCry dao prednost modelu 6800Ultra, jasno je ko ima bržu karticu. Stoga s neočekivanom lakoćom možemo da zaključimo da je definitivno nVidia (ponovo) šampion.

ATI se naravno ne predaje: već je najavljen X800GT koji će se po ceni i performansama postaviti između modela X800Pro i X800XT. Pored toga, nedavno su predstavljene i jeftinije serije X300 i X600 na koje nVidia još uvek nema odgovor. Ipak, taj prestiž može biti značajan kada kupac treba da se „privoli nekom carstvu”. Upravo je činjenica da su Radeoni 9700Pro i 9800Pro svojevremeno bili najbrži pomogla ATI-ju da preotme drugo mesto u zastupljenosti grafičkih čipova od nVidije u proteklom periodu (prvi je, verovali ili ne, Intel, zahvaljujući čip-setovima sa integrisanim grafičkim rešenjima).

Sada je prednost na strani nVidije. Međutim, ovaj proizvođač tek treba da izbaci jeftinije serije (najverovatnije GeForce 6200 i 6600) i njima obezbedi opstanak na tržištu. Lepo je kada šampion dolazi iz vaše „ergele”, ali to nije nikakva garancija uspeha – od jeftinih modela kompanija „živi”, a biti najbrži je više stvar prestiža.

Saša UZELAC

 
Gigabyte GV-RX80X256V
Šta mislite o ovom tekstu?
Foxconn 915M03-G-8EKRS
Intel PRO/1000MT, 3Com 3C996B-T, Pheenet PH-1GTR i Artacom Gigabit Ethernet PCI Server card
Cooler Master Wave Master TAC-T01-EK
Speed-Link Liquid Mouse
Canon BJ i455, i560 i i865
LiteOn SOHW-1213S, NEC ND-2510A
Teac DV-W58E
Hyundai DVD-320A
Speed-Link Razer Viper 1000
Genius GHT-511D, Jazz Speakers J-9605
CompactFlash kartice
Microstar Mega Player 516
BenQ DC C30, Samsung Digimax 370
Gigabyte GM-FPB Wireless Presentation Kit
palmOne Treo 600
Xwave C440

Rezultati testova
3DMark 2001SE
3DMark 2003
Far Cry
Doom III
(Za prikaz dijagrama neophodan je browser sa uključenom podrškom za JavaScript)

Vrsta:
grafička kartica
Proizvođač:
Gigabyte
Kontakt:
Gigabyte SCG
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera