Ako živite u Srbiji, šansa da vam se u neposrednom komšiluku nalazi bar jedan ponosni vlasnik nekog Volkswagenovog vozila iz ovog ili prošlog milenijuma gotovo je stoprocentna. Premda su šanse da na istom potezu pronađete vlasnika računara višestruko manje, nova igra poljskog studija Techland (Xpand Rally) sigurno će naći brdo obožavalaca među onima koji „bubu” i „golf” smatraju legendama automobilske industrije.Licencirana simulacija posvećena je „fau ve” vozilima svih generacija i nudi izbor između 15 modela nemačkog proizvođača (uglavnom se radi o varijantama „golfa”, od prvog modela iz 1974. do G60, R32 i novog lepotana Mk V i konceptualnih modela). To baš i nije impozantna cifra, ako se za poređenje uzmu slične igre u kojima biramo između više desetina modela. Siromašan je i izbor režima igre, kao i broj raspoloživih staza. Nedostaje i nekakav smisleni scenario, ali taj propust popravljaju odlična multiplayer podrška (LAN i Internet) i integrisani editor. Ni u solo režimu neće vam biti dosadno jer vas čeka više od 70 trka i 25 šampionata u različitim disciplinama (kružne, brzinske trke na autoputevima, offroad, baja i drakster). Fizički model upravljanja i ponašanja vozila na stazi je između realističnog i arkadnog profila, s jasno diferenciranim razlikama između pojedinih modela. Idealno za igrače koji žele da brzo stignu do pobedničkog postolja, ali destimulativno za verzirane vozače koji su pekli zanat na Richard Burns Rallyju i GTR-u. Autentičnosti svakako ne doprinosi ni labav AI jer od suparničkih vozača pravi kamikaze s dva grama sive mase u glavi, siledžije koje nameću agresivnu vožnju s puno kontakata koje sistem detekcije oštećenja i te kako kažnjava. Srećom, to su samo kozmetička oštećenja koja nisu praćena padom performansi. S druge strane, opcije za friziranje automobila poprilično su detaljne, možda tek za nijansu siromašnije nego u NFS Undegroundu. Na lageru se nalaze probrani dodaci renomiranih proizvođača (Brebmo, Kamei, Remus, Zender) koji od dosadnog fabričkog modela mogu da naprave vanserijsku makinu. Ukoliko u džepu imate dovoljno debeo svežanj novčanica, podrazumeva se. Staze su zanimljive, okružene živopisnim krajolikom najlepših zemalja zapadne Evrope i prepune su detalja i prepreka koje otežavaju vožnju. Tehnička realizacija je sasvim zadovoljavajuća. Grafika je kvalitetna, praktično fotorealistična, animacija i vizuelni efekti uverljivi, a vozila pažljivo skrojena prema stvarnim modelima. Ponekad se promoli poneka aljkava tekstura ili se uoči preklapanje objekata, ali takvi propusti su minimalni i ne kvare ukupan utisak. Zvučna podloga kaska za vrlo dobrom optikom, podbacujući na terenu muzike i zvučnih efekata koji potiču od motora. Inače, za uživanje u punom kvalitetu grafike i zvuka neophodan je brz računar s dosta memorije. Gradimir JOKSIMOVIĆ | | |