Svet masovnih multiplayer igara od samog početka bio je rezervisan za one koji su bili spremni na to da izdvoje izvesnu novčanu svotu za mesečnu pretplatu. Srećom po one koji ne bi da jednu video igru doniraju „svakog prvog”, izdavači su ubrzo shvatili da mesečna pretplata nije ni jedini, a često ni najprofitabilniji način da se finansira jedna MMO igra. Razvojem ekonomije u video igrama, kao i želje ljudi da stalno budu bolji od drugih, stvorilo se tržište razmene predmeta ili kupovine poboljšanja u igri, ali za pravi, „ovozemaljski” novac. Besplatne MMO igre su, pored toga, i dobar način da se promoviše sopstvena kompanija i da joj se dovedu nove mušterije, pa se zato sve veći broj relativno poznatih izdavača i dizajnerskih kuća odlučuje na produkciju besplatnog projekta. U ovu sferu i u ovaj pul izdavača nedavno se uključio i Focus Home Interactive.World of Battles je igra izdavačke ekipe poznate po serijalu Sherlock Holmes i po uspešnoj igri Trackmania, još jednom besplatnom multiplayer ostvarenju. Postavljena u dobro poznato doba orkova, varvara, elfova i patuljaka, World of Battles postavlja igrača usred sveta koji je pokidan mnogobrojnim ratovima, sveta u kom se jedna od devet ponuđenih rasa bori za prevlast. Za razliku od većine drugih besplatnih masovnih multiplayer igara, World of Battles nije role playing igra, već svojevrsna strategija u realnom vremenu. Nakon odabira osnovnih karakteristika svog vojskovođe, pristupate izboru rase, a na raspolaganju su varvari, mračni vilenjaci, patuljci i orci. Svaka rasa, kao što ste verovatno navikli, poseduje svoje posebne karakteristike, pozitivne osobine, ali i nedostatke. Svaka sadrži deset jedinica, a na vama je da odaberete one koje će vam najviše pomoći u vojevanju pobede. World of Battles funkcioniše upravo tako – kao glavnokomandujući birate svoju armiju koja može da sadrži najviše 16 grupa, a svaka grupa može da ima do 30 vojnika. Svojim vojnicima možete menjati naoružanje, okolope, unikatne predmete ili ih na drugi način unapređivati. Ovde upravo leži i glavni način finansiranja World of Battlesa – kupovina unapređenja. Iako ćete biti u prilici da bijete boj, pa čak i da pobedite bez korišćenja unikatnih predmeta i oružja, ratovanje sa njima biće znatno lakše i znatno će vam podići šanse za bacanje protivnika na kolena.Jednom kada izvršite odabir svojih jedinica i budete zadovoljni onim što imate „u rukavu”, možete pristupiti bojnom polju. Tada igra iz ovog izvesnog strateško-planskog moda prelazi u „čistokrvnu” strategiju u realnom vremenu, u kojoj se vaša taktika, brzina i refleksi cene do maksimuma. Uspešnom pobedom osvajate vredne poene i dobijate zlato kojim se možete dalje unapređivati, a poboljšava vam se i rang na globalnoj World of Battles listi, što pomaže da kasnije lakše birate protivnike ili dobijate brojna povlašćenja. Treba obratiti pažnju na to da WoB nije posebno prijateljski nastrojen prema solo igračima. Moći ćete da zabeležite pobedu tu i tamo, posebno na početku, ali je stvaranje alijansi od presudne važnosti za dalji napredak. Jedan tim čini do četiri igrača, oni mogu izazivati druge ekipe, a svi zajedno mogu se učlanjivati u veće gilde prema sopstvenom nahođenju. Ovde se ujedno dolazi i do jednog od glavnih problema World of Battlesa. Iako je gejmplej fluidan i igra donosi određen nivo zabave, nespretna realizacija mečeva, pomalo konfuzan sistem opremanja jedinica i nekoliko krupnijih bagova u samom igranju stvorili su, po svemu sudeći, izvesnu averziju kod igrača, tako da postoji dobra šansa da, čak i ukoliko se vama lično igra dopadne, nećete imati s kim da je igrate. Jednostavno, serveri su veći deo dana prazni ili opslužuju tek jedan ili dva tima (koji su najčešće već ugovorili meč). Stoga se možete naći u situaciji da zaista imate jarku želju da odigrate World of Battles, ali da to ne možete učiniti jer su serveri potpuno prazni. Osećaj nemoći dodatno pojačava i činjenica da Frogwares, dizajnerska kuća koja potpisuje ovu igru, nije ubacila nikakav trening mod, borbu protiv kompjuterski vođenih likova ili bilo šta slično što bi omogućilo da makar malo isprobate igru pre nego što se upustite u svet internet mečeva. Ruku na srce, ne može se reći da se izdavač i razvojni tim ne trude da na sve načine animiraju igrače. Skoro svakodnevno izdaju se nove zakrpe koje ubacuju sveže dodatke, svakog vikenda se organizuju turniri i borbe više klanova, a tu su i detaljne rang liste na kojima u svakom trenutku možete videti kako se kotira vaš karakter, vaš tim, gilda ili, što da ne, suparnička ekipa. Grafika je, pomenimo i to, solidnog kvaliteta i iako neće izazvati osećaj posebnog oduševljenja kod igrača, zaista je kvalitetnija od one koju srećemo kod sličnih besplatnih projekata. Štaviše, čitav World of Battles odiše profesionalnošću i zaista se primećuje da je za razvoj igre izdvojen solidan budžet, pošto ovaj naslov ima sve elemente kao i MMORTS ili RTS igre koje se plaćaju. Stoga je prava šteta što serveri nisu preterano puni, ali razlog možda treba tražiti u tome što Focus nije organizovao nešto agresivniju kampanju promocije ovog naslova. Klijentska instalacija za World of Battles velika je 550 MB, nakon čega ćete sa Interneta preuzeti još oko 50 megabajta zakrpa. Infrastruktura koju je Focus postavio pokazala se prilično dobrom, kako prilikom preuzimanja fajlova i krpljenja tako i prilikom odaziva servera i uključivanja u (retke) mečeve, i ni u jednom trenutku nije bilo laga, štucanja ili pucanja konekcije. To zna da ceni svako ko se obreo u nešto dubljim MMO vodama, ali ostaje pitanje da li je to zbog toga što serveri sasvim sigurno nisu iskorišćeni ni 10 procenata ili zbog toga što je sistem razrađen na pravi način. Bez obzira na sve, World of Battles vredi probati. Milan ĐUKIĆ | | |