![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| ||||||||||||||||||
Internet provajderi, podaci, reklame i Google
Kako će nova odluka američkog kongresa uticati na tržište i korisnike
Izvor sveg zla Vilijam Džeferson Klinton, rođen 19. avgusta... nismo mogli da odolimo. Doći ćemo i do Bila nakon malog uvoda u priču. Građanima Srbije (i regiona) neki od sporova američke dnevne politike intuistički su jasni, npr. klimatske promene, istopolni brakovi, religija u školama… Spoljna politika SAD nam je veoma poznata, ali nije najjasnija. A neka pitanja, često ekonomska, ostaju potpuna misterija. Republikanci se zalažu za ograničenu vladu koja sve prepušta silama slobodnog tržišta, a demokrate su voljne da državu uključe u usmeravanje značajne privredne grane (npr. infrastrukturne) u javnom interesu. Tako da se prošlog veka u vitalnim segmentima privrede vodio spor između opšte deregulacije i strogo kontrolisanih monopola. I jedni i drugi su krajnje korumpirani (ne uvek u šićardžijskom, balkanskom smislu, već sam sistem tako funkcioniše), a u poslednje vreme su, podmazani donacijama, uspeli da načine kompromis u vidu neregulisanih monopola.
Ujka Seme, kako Google sme, a ja ne smem? Pošto neko opravdanje mora da postoji da bi za te poslanike i dalje neko glasao, zastupnici provajdera su došli na ingenioznu ideju da se pozovu na praksu internet servisa, odnosno na to kako oni mogu da prodaju informacije, a provajderi ne, uz to slikajući internet servise kao grebatore koji koriste infrastrukturu provajdera da bi mlatili pare, računajući na mržnju američke javnosti prema onima koji žive od tuđeg rada.
Google ISPašta Pošto će marketinške firme podatke o aktivnosti korisnika moći da dobiju iz neposrednog i sveobuhvatnog izvora, očekivano je da će profitna margina Googlea i Facebooka stradati kako se provajderi budu etablirali na tržištu podataka. Google se već našao u problemu sa reklamama. Mnoge velike kompanije povukle su svoje reklame sa Googlea zbog toga što ih je Google reklamirao na sajtovima terorističkog sadržaja, što je navodno štetilo ugledu kompanija. Google je najavio da će uskraćivati reklame sajtovima neprikladnog sadržaja, iznad čega opet lebdi spektar cenzure i demonetizacije tvoraca sadržaja sa kojim se Google ne slaže. Kao rešenje pominjao se i algoritam koji preciznije uparuje ciljne grupe sajtova i reklama, ali ako ste išta naučili čitajući naše tekstove, znate da ni to nije bezazleno rešenje. Google je sada finansijski primoran da cenzuriše, što mu daje podsticaj i opravdanje za zavođenje potpunog nadzora i gušenje izražavanja disidentskih stavova. Google ima još sukoba sa provajderima. Google Fiber je posle blistavog starta doživeo zastoj, pošto su lokalni zakonodavci pod pritiskom ISP korporacija bacali ključeve u mehanizam razvoja ovog servisa. Iako su planovi za dalju ekspanziju stavljeni na čekanje, u sredinama gde je uveden, Fiber radi odlično i svima pruža sliku radikalno različitu od od internet ponude ISP korporacija. Postoji i teorija da je Fiber zamišljen kao demonstracija sile prema ISP kompanijama kako bi Google ojačao pregovaračku poziciju za npr. unapređivanje usluga. Interakcije bahatih provajdera, popustljivih kongresmena i Googlea ubrzo će ponovo doći u središte pažnje povodom net neutrality uredbe, koju Ažit Pai, novi direktor FCC-a, želi da ukine, dok je Google podržava. Srđan BRDAR |
| ||||||||||||||||||||
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |