Za jedan naslov koji pripada indie miljeu, a Oxygen Not Included je definitivno njegov deo, radi se o igri koja izlazi iz okvira očekivanih standarda i kao zvezda Severnjača sija na tamnom noćnom nebu. Maleni Klei Entertainment uspeo je da zada domaći zadatak svim „velikim” izdavačima, izradivši igru koja će vas tako duboko uvući u svoj svet da ćete je u isto vreme i voleti i mrzeti. Zaboravite sve što ste do sada znali o survival i mikromenadžerskim igrama jer Oxygen Not Included predstavlja miks kakav do sada još niste videli.Zaboravite sve što ste do sada znali o survival i mikromenadžerskim igrama jer Oxygen Not Included predstavlja miks kakav do sada još niste videli. |
Kako ste završili na parčetu alienskog asteroida – ni sami ne znate, tek koristeći resurse koje ste „provukli” kroz portal počinjete sa izgradnjom baze koja će biti u mogućnosti da primi i ostale koloniste. Izgleda da su u pitanju svojevrsni replikanti, koji poseduju unikatne sposobnosti i osobine koje vremenom mogu da se upgradeuju onako kako vi smatrate da je potrebno. Na početku imate tri miniona, tri marljiva prašinara koji će raditi sve poslove koje pred njih stavite, a onda će se polako razvijati u inženjere, bolničare, naučnike... Napredak je spor, bolan i zahteva puno planiranja, pa čak i korišćenje papira i olovke kao pomagala kako biste uspeli da držite korak sa zadacima pred vama. Ukoliko ste očekivali igru u kojoj ćete obavljati jednostavne taskove, spremite se na iznenađenje – Oxygen Not Included je slojevit i temeljan do te mere da zahteva krvničku posvećenost i utapanje na desetine sati samo da biste pohvatali osnove. Vratimo se trojici miniona kojima raspolažete na početku... Komande ne možete da im izdajete direktno, ali zato možete da vršite definisanje prioriteta obavljanja poslova i tako određene zadatke učinite važnijim od ostalih. Probudili ste se u nekakvoj pećini u kojoj je vazduh dovoljno dobar za disanje i jedino što imate su energetski pijuci uz čiju pomoć obavljate sve: od prokopavanja tunela do generisanja objekata. Izigravajući interstelarnog rudara, početni ciljevi su: doći do pitke vode, obezbediti kolonistima hranu, ali i način da se higijena održava kako ne bi došlo do trovanja i zaraza. Mučenici imaju svoje osnovne potrebe i neće se libiti da spavaju na hladnim stenama i jedu ocmoljenu hranu, ali će se stvari brzo promeniti. Moraćete da im obezbedite udobne krevete, kupatila, frižidere za čuvanje hrane i za sve to proizvedete neophodnu energiju. Sa rastom baze rašće i prohtevi plebsa, pa se stvari usložnjavaju geometrijskom progresijom jer ćete morati da vodite računa o sve više i više sitnica. Jedan od glavnih problema je kako „provući” kiseonik do kontaminiranih delova stenčuge na kojoj ste se obreli i sve izgrađene objekte povezati kablovima kako biste dobijali energiju za normalno funkcionisanje. Sva je sreća da dok bušite put kroz utrobu asteroida u isto vreme prikupljate i vredne resurse, ali to ne znači da su stvari u ovom departmentu jednostavne. Naime, do dragocenih materijala moraćete da se probijate na teži način i zaobilazite prepreke, a valja napomenuti da vaši minioni imaju ograničene atletske sposobnosti. Zato ćete, povrh svega, morati da im postavljate i pomagala (u vidu merdevina, na primer), kako bi uspeli da savladaju nezgodan teren.Napredak je spor, bolan i zahteva puno planiranja, pa čak i korišćenje papira i olovke kao pomagala kako biste uspeli da držite korak sa zadacima pred vama. |
Iako baratate naprednom tehnologijom kao što je portal kroz koji će proticanjem vremena stizati i ostali replikanti, i energetskim pijukom koji naizgled iz vazduha obavlja generisanje predmeta i građevina, vaše znanje o svetu koji vas okružuje je na nivou prvobitne zajednice. Na primer, vodu ćete crpeti običnim, ručnim pumpama, a struju proizvoditi tako što ćete minione koristiti kao hrčke koji trče u beskonačnom krugu i koriste svoje fizikalije ne bi li vam obezbedili neophodnu energiju. Kako preko noći, kada sve aktivnosti zamru, ne biste ostali bez potrebnog „soka”, po koloniji možete da postavite baterije čiji je kapacitet na početku izuzetno ograničen. Sve u svemu, na početku nećete imati dovoljno ni resursa, ni vremena da obavite sve što se od vas traži i moraćete što pre da se bacite na istraživanje. Tu pred vama „puca” potpuno novi svet koji će vas zaprepastiti i u isto vreme zastrašiti svojom veličinom i mogućnostima koje nudi. „Drvo” razvoja je tako razgranato da nećete znati gde pre da pogledate i na šta da usmerite pažnju kolonista. Samo da vam zagolicamo maštu i kažemo da sa naukom do te mere možete da „gurate” da ćete na kraju biti u prilici da se otisnete u svemir. Ni u jednom momentu nemojte posumnjati u to da ćete igru počinjati bezbroj puta pre nego što „pogodite žicu” i postanete uspešni u sprovođenju planova u delo. Ma koliko se suvoparnim činila, trial & error metoda je u ovoj igri beskonačno zabavna, naročito zbog toga što se svakim novim pokretanjem igre obavlja proceduralno generisanje okoliša. Činiće vam se da je napredak kolonije u pojedinim momentima suviše spor i da vreme mahom gubite na obavljanje bezličnih taskova, pa je od pomoći to što njegovo proticanje možete da štelujete ručno. Međutim, ono što je najlepše od svega je što Oxygen Not Included nudi mogućnost gotovo bezgraničnog eksperimentisanja i oblikovanja života u koloniji, a autori su obećali da će se sadržaj proširivati putem DLC-ova. Za sam kraj moramo da se osvrnemo na tehničke karakteristike koje, iako avangardne, spadaju u sam vrh ponude. Naročito nam se svidela grafika koja je na ivici između crtano-stripske i karikatura, što igri čini još privlačnijom. Simulacije, termodinamika, ekonomija, psihologija... Sve to je Oxygen Not Included koji vam preporučujemo od sveg srca. Možete da ga dobijete po regularnoj ceni do svega 23 evra. Vladimir PISODOROV | | |