
Obožavaoci najpopularnijeg serijala fudbalskih simulacija strpljivo su očekivali nastavak koji bi uneo istinske inovacije u igru koja se de facto ne menja već pune tri godine. Strpljenje im se isplatilo, jer ulaskom u novu sezonu „EA Sports” demonstrira čvrstu rešenost da svoje simulacije osveži ne samo u tehničkom smislu, već i po pitanju igračke atmosfere. Nakon pozitivnih utisaka koje je za sobom ostavio NHL 2002, na red je došla i FIFA 2002, igra koja se zahvaljujući suštinskim korekcijama može porediti s revolucionarnim izdanjem iz 1998. godine.
Spisak inovacija u Fifi 2002 je poduži. Grafika, element oko koga su se programeri poslednjih godina najviše trudili, oplemenjena je novim detaljima. Modeli igrača su bezmalo savršeni, s tim da je refleksija s površine lica prenaglašena, što ostavlja utisak kao da su glave igrača vakumirane najlonom (pretpostavljamo da je to urađeno s namerom da se lica prikažu kao oznojana). Trava na terenu i tribine stadiona imaju dvostruko više detalja i deluju prirodnije nego ikad, čemu doprinosi i bolji efekat dnevnog svetla. Animacija je izuzetna, realistična i raznovrsna u toj meri da ćete uživati gledajući ponovljene snimke. Rezolucija se konačno može menjati iz 3D Setup programa, pre startovanja igre (maksimalan rezolucija je 1024x768, što neće zadovoljiti vlasnike monitora velikih dijagonala). Novinu predstavljaju i dvojica linijskih sudija koji neumorno trče kraj aut linije tokom čitave utakmice. Zvučna podloga nije pretrpela značajnije izmene, s tim da je komentar raznovrsniji i ne ponavlja se prečesto. Kontrolni sistem, najbitniji element igranja sportskih simulacija, doživeo je korenite izmene. Kontrole broje dva tastera manje nego lane, jer je uveden nov sistem dodavanja. Uloga tastera 'Space' je promenjena, tako da on više ne služi za brzu promenu taktike, već za izvođenje duplog pasa. To je neverovatno zgodna mogućnost kada se nađete ispred protivničkog gola koga štite načičkani odbrambeni igrači - pritiskom na razmaknicu dodaćete loptu najbližem saigraču, zadržavajući pritom kontrolu nad istim igračem, kojim potom utrčavate u prazan prostor i očekujete pas. Ukoliko se ne postavite dobro u roku od dve-tri sekunde, kontrola će se prebaciti na igrača koji je u posedu lopte. Taster 'Q' je takođe dobio novu funkciju i služi za davanje signala saigračima za utrčavanje. Pritiskom na ovaj taster, ispred svakog vašeg igrača iscrtaće se linija vodilja koja prikazuje pravac kojim će utrčati - vaše je da procenite ko ima najčistiji put ka golu i uputite mu loptu. Ova mogućnost je kao poručena za situacije kada protivnik dobro utvrdi odbranu, a vama zafali igrač u napadu. Novu Fifu karakteriše i sporije izvođenje, što je stvorilo preduslov za uvođenje novog sistema kontrole lopte. Jačina šuta određuje se dužinom pritiska na taster, i to za sve tri vrste udaraca - dodavanje po zemlji, dodavanje kroz vazduh i šut na gol. To znači da više nije zagarantovana stopostotna preciznost tokom dodavanja, što je svakako bitan element realističnosti. Igračima naviknutim na raniji sistem, gde je za precizno dodavanje bilo dovoljno samo pritisnuti jedan taster, u početku će biti problematično da se naviknu na novi režim, u kome je bitno proceniti ne samo položaj saigrača koji se upošljava, već i njegovu udaljenost, brzinu i pravac kretnja. Najviše problema zadavaće izvođenje centar-šuta nakon prodora po strani, kada se morate okrenuti u pravom trenutku, proceniti kretanje saigrača u šesnaestercu, odlučiti se koga uposliti i ne kraju uputiti šut odmerene jačine. Može biti prilično komplikovano, a ume i da iznervira kada loptu, umesto na noge golgeteru, pošaljete u svlačionicu. S druge strane, izvođenje slobodnih udaraca znatno je elegantnije nego ranije. Sve u svemu, postići gol više nije tako lako, naročito ako igrate na težem nivou. Kako ništa nije savršeno, tako ni FIFA 2002 nije lišena mana. Novi sistem kontrole nateraće vas da igrate povučeno i „na duge lopte”, jer driblinzi nisu efikasni kao ranije, pa su solo-prodori maltene misaona imenica. Komande često kasne, jer ih interfejs ponekad „proguta” - kad igrač primi loptu i treba da je brzo doda saigraču ili šutne na gol, često ćete morati da pritisnete taster dva puta, jer prvi pritisak jednostavno prođe nedetektovan. No, šampion gluposti je prespora kamera koja nije u stanju da isprati jače šuteve. Zamislite sledeću situaciju: u kontranapadu izvedete pogrešan centaršut do protivničkog odbrambenog igrača, koji iz voleja loptu šalje daleko prema svojim napadačima što, dok kamera lagano prelazi preko centra igrališta, organizuju akciju i postižu pogodak - kamera do vašeg gola stiže u trenutku kad golman vadi loptu iz mreže. Srećom, to se ne dešava često, ali je ipak opasan propust. Gradimir JOKSIMOVIĆ | | |