Američki kontinent je tokom kolonijalnog doba bio pozornica za brojne obračune između evropskih osvajača i starosedelačkih plemena, a karakter tih sukoba ni danas se ne oslobađa kontroverzi. Dok jedni proslavljaju dan Kolumbovog otkrića novog kontinenta kao događaj vredan svetkovanja, u mnogim zemljama sve su glasniji protivnici slavljenja imena čoveka čiji je dolazak na tle Novog sveta označio početak najvećeg organizovanog pogroma u novijoj istoriji, koji su obeležili neviđeni zločini nad starosedelačkim stanovništvom. To dinamično vreme, koje je i danas predmet sporenja među istoričarima, inspirisalo je programere nemačke kuće Related Designs da naprave neobičnu stratešku simulaciju.No Man’s Land je strategijska igra u realnom vremenu koja se zasniva na istorijskim zbivanjima koja su obeležila politički izuzetno buran period od dolaska prvih španskih konkvistadora do naseljavanja Divljeg zapada i trke za izgradnju železnice. Tri veka dinamičnog razvoja Amerike oslikana su kroz tri tematski različite kampanje u kojima učestvuje šest nacija koje su se u to vreme borile za životni prostor na tlu Obećane zemlje. Iako su svi događaji zasnovani na istorijskim činjenicama, Related Designs je edukativne elemente ipak ostavio po strani, izbegavajući imena stvarnih ličnosti i lokacija. Takav pristup omogućio je dizajnerima pun kreativni izražaj u oblikovanju sukobljenih strana, što je od presudnog značaja za jednu ovakvu igru.  | Sukobljene nacije imaju karakteristične prednosti i mane, kao i naročite jedinice čije jedinstvene veštine omogućuju bogato strateško kombinovanje. Evropski doseljenici imaju slične osobine, ali i nekoliko ključnih razlika. Španci, na primer, sa svojim moćnim brodovima važe za neosporne gospodare mora, Englezi snagu koncentrišu na jake pešadijske jedinice, dok borci za osamostaljenje Sjedinjenih Država prednost daju artiljeriji. Indijanci su daleko slabije naoružani i nemaju moćnijih plovila od kanua, ali zato brže završavaju građevine, mogu da brzo izmeste čitava sela i imaju niz naročitih sposobnosti koje koriste kao značajnu taktičku prednost u borbi s moćnijim protivnikom. Uz pomoć vradžbina Indijanci će prizivati duhove predaka, praviti vatrene lopte i upravljati šumskim zverima kakve su medvedi i vukovi. Kao jednostavno i efikasno sredstvo protiv moćnih galija osvajača, starosedeoci će koristiti ratnike koji mogu da rone i da se neopaženo prikradu brodu da bi probušili rupu na dnu korita. No, tu se kao drugi neprijatelj pojavljuje priroda odnosno gladne ajkule koje imaju naročit afinitet prema mesu crvenokožaca. Prednost u borbi Indijanci mogu ostvariti i upošljavanjem ratnika koji se sakrivaju i protivnika napadaju kada je nespreman.Nacije imaju i potrebe za različitim resursima. Špancima je potrebno dosta zlata da popune veliki budžet i zadovolje gladna kraljevska usta, patriote konzumiraju mnogo hrane, dok Indijanci troše velike količine drva. Dobra raznovrsnost postoji i u konstrukciji jedinica, čiji se raspon kreće između običnih radnika koji pribavljaju resurse i neke vrste heroja čije su obeležje specijalne sposobnosti. Između se nalaze brojne specijalizovane jedinice za čije pravljenje je potreban manji ili veći stepen ekonomskog i tehnološkog razvoja zajednice. U početku, kada se sagrade prve vojne barake, pojaviće se lako naoružane jedinice, a izgradnjom štale povećaće se i mogućnosti pravljenja moćnijih ratnika na konjima, a kasnije i sabotera koji će u mnogim misijama biti stub odbrane nejake indijanske populacije. Tokom borbe, jedinice se ponašaju uglavnom dobro i slede date naredbe, ali ih ipak treba kontrolisati sve dok ne obave posao do kraja jer se dešava da budu „skrenute” s kursa ukoliko se desi nešto nepredviđeno ili budu neočekivano napadnute; katkad se jedinice zaglave iza građevina i drveća, pa ih treba pogurati. Srećom, i kada u borbi učestvuje veliki broj jedinica, igrač ima dovoljno vremena da svakoj od njih posveti pažnju i asistira ukoliko je potrebno. Ovaj posao olakšavaju i vođe, naročite jedinice pod čijom se komandom ratnici efikasnije bore. Misije su raznovrsnog karaktera i uglavnom imaju zanimljivu pozadinsku priču. Prva kampanja za temu ima krvavu borbu osvajača iz Španije pod vođstvom nemilosrdnog Carvineza protiv pitomog indijanskog plemena kojim upravlja poglavica Umak. Karakter igre u ovoj kampanji ne odstupa od okvira klasičnog RTS-a tako da igrač najpre sakuplja resurse (drvo, zlato i hrana), upoznajući se postepeno s jedinicama i građevinama, da bi na kraju sve to kulminiralo u masivnu bitku s nadmoćno naoružanim Evropljanima. U drugoj i trećoj kampanji igra se iz južnoameričke džungle seli na sever i u prvi plan stavlja grčevitu borbu za železnicu i sukobe s netolerantnim Indijancima. U ovom delu igra liči na neobičnu kombinaciju strategije i Railroad Tycoona i prilično je teška. Related Designs je sopstvenim snagama razvio kvalitetan, ali i hardverski prilično zahtevan grafički engine koji s lakoćom renderuje veliki broj 3D objekata, izvršava dinamičko senčenje svih objekata i sjajno iscrtava velike eksplozije, vatru i teksture podloge. Zvučna podloga je vrlo dobra i čitavu igru prožima lepa melodija koja se menja u drugačijim uslovima, na primer u misijama koje se odigravaju noću. U multiplayer režimu No Man’s Land nudi pet standardnih igara u kojima učestvuje najviše osam igrača i dve karakteristične igre za najviše četiri igrača, gde se ovi takmiče u brzini izgradnje železničke pruge. No Man’s Land je strategija s više lica: Age of Mythology, Commandos i Railroad Tycoon su samo neke od igara čiji se elementi mogu prepoznati u ovom ostvarenju. Dobro balansirane nacije, istorijski adekvatni događaji i raznovrsnost karaktera misija dovoljna su preporuka za svakog ljubitelja dobre strategije. Gradimir JOKSIMOVIĆ | | |