INTERNET<>
102005<><>

Zarada na Internetu (3)

Prodajmo naše

I mešetarenje donosi prihode, ali je mnogo efikasnije imati sopstvenu prodavnicu

U prethodnim nastavcima teksta o zaradi na Internetu bavili smo se načinima zarade kod kojih se prihodi ubiraju od reklamiranja i prodaje proizvoda drugih kompanija. Ovo, međutim, nije bilo od neke pomoći onima koji poseduju sopstvene proizvode koje bi želeli da prodaju preko Interneta, bilo da se radi o softveru ili o nekoj drugoj vrsti proizvoda.

Iako elektronska trgovina nije ništa novo kada je svet u pitanju, kod nas stvari ne stoje baš najbolje, tako da prodaja robe, znanja i usluga našim ljudima ume da zada glavobolje. Osnovni problem s kojim ćete se suočiti jeste činjenica da domaće banke još uvek ne obezbeđuju svojim klijentima usluge i infrastrukturu potrebnu za prihvatanje plaćanja putem elektronskih kartica preko Interneta, bar ne na način koji smo navikli da vidimo kod inostranih kompanija. Pored toga, zbog neregulisanosti zakonskih rešenja i velikog broja hakerskih ispada i prevara od strane korisnika domaćeg Interneta u prethodnom periodu, naša zemlja se nalazi na crnim listama pojedinih kompanija koje omogućavaju jednostavne alternativne načine transfera novca preko Interneta (recimo PayPal), što dodatno otežava situaciju.

Kako to funkcioniše?

Plaćanje putem elektronskih kartica preko Interneta veoma je slično plaćanju putem elektronske kartice u trgovini, s tom razlikom što kupac nije fizički prisutan u trgovini, a što opet dovodi do povećanog rizika od prevare. Ovakav način trgovanja poznat je u terminologiji elektronske trgovine kao customer not present (kupac nije prisutan). Kada kupac unese podatke o svojoj kartici i svoje lične podatke, putem sigurne konekcije podaci se prenose do servera kompanije koja obezbeđuje obradu podataka s kreditne kartice. Kompanija o kojoj je reč može biti banka u kojoj imate otvoren merchant account ili kompanija-posrednik koja podatke proverava preko banke. Banka dalje vrši proveru stanja na kartici i transakciju putem mreže finansijskih institucija poznate kao credit card interchange. Ukoliko na računu kupca ima dovoljno novca, transakcija se obavlja i prodavac dobija informaciju o uspešnoj transakciji tako da proces kupovine može biti kompletiran. Novac od transakcije prebacuje se na račun prodavca i tu se procedura završava. Naravno, treba imati u vidu da čitava procedura zahteva angažovanje mnogo resursa i da sve to košta, tako da se transakcije obično naplaćuju, a uz to se najčešće plaća i niz drugih troškova koji zajedno mogu da dostignu pozamašnu vrednost. Uobičajeni iznos koji se prodavcu pri prihvatanju kartice oduzima na ime provizije jeste tri odsto od vrednosti transakcije.

Ključna stvar u pomenutom procesu jeste merchant account, koji domaće banke ne obezbeđuju, dok otvaranje računa u stranim bankama obično nije jednostavan proces. Ukoliko, pak, imate mogućnost da otvorite račun u nekoj stranoj banci, imajte u vidu da posedovanje sopstvenog merchant accounta predstavlja nešto što je imperativ za svaki ozbiljan on-line biznis.

Jeftine alternative

Naravno, budući da nismo jedini koji žive u zemlji u kojoj sklop bankarstva i Interneta nije dostigao dovoljno visok nivo, a čak i na razvijenom Zapadu postoji puno malih Internet preduzeća koji nisu u stanju da plaćaju relativno velike troškove merchant accounta, postoji i drugo rešenje koje omogućava da obezbedite način da naplatite robu sa svog sajta – 3rd party merchant account providers. Ove kompanije imaju svoje merchant accounte i obavljaju transakcije za vas, a sredstva prikupljena od prodaje vaših proizvoda isplaćuju putem čekova ili na druge prigodne načine. Pored svega toga, troškovi elektronske trgovine preko ovakvih kompanija znatno su niži nego kada imate merchant accout, tako da u početnim fazama razvoja Internet posla predstavljaju jeftino rešenje za „ispipavanje” tržišta.

(Autor karikature: Peđa Milićević)
(Autor karikature: Peđa Milićević) 
Primer kompanije koja je već dugo u poslu obezbeđivanja ovakvog alternativnog načina plaćanja jeste 2Checkout.com. Radi se o američkoj firmi preko koje su u 2005. godini obavljene transakcije u vrednosti od oko 150 miliona dolara, pri čemu su ocene korisnika njenih usluga dosta pozitivne. Da biste koristili usluge ove kompanije, potrebno je pri kreiranju vašeg računa platiti jednokratno 49 dolara, dok se posle toga sve naplate vrše prilikom transakcija. Prilikom svake prodaje koju obavite, 2Checkout će vam naplatiti 5,5% od vrednosti transakcije, uz dodatnih 0,45 centi. Spektar podržanih kartica je više nego zadovoljavajuć tako da ćete moći da prihvatate uplate putem Visa, MasterCard, American Express, Discover/Novus, Diners Club i JCB kartica, kao i njihovih derivata. Sam mehanizam integracije 2Checkout sistema u vaš sajt je prost – moguće je koristiti jednostavnu „elektronsku korpu” (shopping card) koju nudi 2Checkout, što se svodi na to da za svaki proizvod koji nudite unesete detalje i dobijete link koji omogućava dodavanje proizvoda u korpu i kupovinu, a moguće je integrisati i elektronsku korpu po želji, što je složeniji zadatak koji zauzvrat daje profesionalniji izgled vašem sajtu. Kada je isplata zarade u pitanju, 2Checkout isplatu vrši dva puta mesečno, a za sajtove s velikim prometom moguće je i jednom nedeljno. Isplate se vrše elektronskim putem, što je prednost u odnosu na čekove kada je brzina stizanja sredstava u pitanju.

Jednostavnom pretragom na Internetu ćete naći veliki broj kompanija poput 2Checkouta. Sve što treba da učinite jeste da nađete onu koja najviše odgovara vašim zahtevima i da krenete s prodajom.

A da bi prodaja krenula...

Na kraju serijala tekstova o zaradi na Internetu, podsetićemo vas na ono što je najvažnije u online trgovini – broj posetilaca. To što možda posedujete najkvalitetniji proizvod na svetu neće vam ništa značiti ukoliko niko za njega ne zna. Budući da vas način trgovine opisan u ovom tekstu stavlja u ulogu osobe koja kreira cenu proizvoda, budite spremni da od početka u cenu proizvoda uračunate sredstva za reklamu koja će vam obezbediti preko potrebne kupce. Pošto iskustva pokazuju da kontekstualno reklamiranje daje veoma dobre rezultate, korišćenje programa Google AdWords bilo bi dobro rešenje. Takođe, dobra ideja je i kreiranje affiliate programa, bilo sopstvenog ili priključivanjem nekoj od affiliate mreža, gde plaćate kada je zahvaljujući nekom affiliateu vaš proizvod prodat. Recept je, dakle, jednostavan – da biste dobili, morate i dati, a uspeh neće izostati.

Dejan STEFANOVIĆ

 
Rasprava o strategiji o informacionom društvu
Aktuelnosti
Zarada na Internetu (3)
Šta mislite o ovom tekstu?
Online servisi
Bezbednost podataka
.yu
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera