Sherlock Holmes: The Awakened |
 | Izuzetno dobar plasman igara zasnovanih na pisanijima Žila Verna i Artura Konana Dojla obezbedio je Frogwaresu stabilan brak s moćnim Ubisoftom. Rasterećeni finansijskih briga, inspirisani pozitivnim kritikama i zapomaganjem publike koja dve godine gricka nokte čekajući nove avanture Šerloka Holmsa, Ukrajinci su treću igru sa čuvenim detektivom u naslovnoj ulozi odenuli u novo ruho.Za razliku od Srebrne minđuše (The Case of the Silver Earring, SK 10/2004), u osnovi staromodne krimi priče u Agata Kristi fazonu, The Awakened donosi kompleksniji i mračniji zaplet iz pera istog scenariste, slučaj kakav bi slavni detektiv iz ulice Bejker samo poželeo. Priča koja će se pretvoriti u pravu horor avanturu počinje bezazleno: tokom posete kapetanu Stenviku, jednom od stalnih pacijenata koji se požalio na zdravlje, doktor Votson će čuti neobičnu priču o iznenadnom nestanku kapetanovog sluge, mladog australijskog aboridžina po imenu Baobwa. Policijski inspektor potvrdiće da nesrećni mladić nije jedini stranac koji je tokom poslednjih nekoliko nedelja nestao bez traga s londonskih ulica. Zaintrigiran neobičnim okolnostima, vođen intuicijom koja mu pali „lampicu” u glavi, Holms prihvata slučaj, ne sluteći da će ga tragovi odvući u najdublji ponor lavkraftovskog misticizma. Tog 6. septembra 1894. u Londonu počinje duga potraga za sektom obožavalaca Ktulua (Cthulhu), mračnog entiteta iz romana Hauarda Filipsa Lavkrafta... Sve u svemu, neodoljiv spoj racionalnog („I’m a brain, Watson, the rest of me is a mere appendix”) i natprirodnog.  | Najvažnija koncepcijska promena u odnosu na prethodni nastavak jeste prelazak u full 3D okruženje i perspektivu trećeg lica. Novi način izvođenja autori su najavili kao veliki korak napred koji će ovoj point&click avanturi udahnuti novi život, a njenim protagonistima omogućiti punu slobodu kretanja i „njuškanja” u realnom vremenu. Nažalost, od slobodnog tumaranja po okolini nema ništa jer postoje neprijatna prostorna ograničenja: ako se kojim slučajem zaputite tamo gde igra ne želi da vas prati, zalepićete nos na nevidljivu prepreku ili se uplesti u objekte koji se ne mogu preskočiti, uz poruku da gospodin Holms tamo „nema šta da traži”. Nekome će ovo smetati, ali sužen prostor za igranje, s druge strane, sprečava nepotrebno „rasplinjavanje”, tim pre što u igri nema vremenskih ograničenja.Princip igranja je više nego jednostavan. Sve operacije, uključujući kretanje i manipulaciju predmetima iz inventara, obavljaju se pomoću miša, uz mogućnost usmeravanja pomoću tastature. Ekran je u celosti posvećen igri, dijalozi se ispisuju u dnu i ne mogu se prekidati, dok je predmet koji Holms ili Votson drže u ruci prikazan u gornjem desnom uglu. Smernice za rešavanje problema daju sami akteri, glasno razmišljajući o mogućnostima koje im se pružaju. Inventar se otvara pritiskom na desni taster miša i u njemu se predmeti mogu kombinovati na više načina, ali se ne mogu odbaciti (ovaj propust na jednom mestu može dovesti do „zaglavljivanja”, zbog čega treba frekventnije snimati poziciju). Pored inventara, igraču su u svakom trenutku dostupni arhiva dijaloga, zapažanja o pojavama i ljudima na koje Holms nailazi i mapa koja omogućuje teleportovanje na poznate lokacije. Karakter zadataka i problema takođe ne probija uvrežene okvire i svodi se na prikupljanje dokaznog materijala pažljivim, piksel po piksel ispitivanjem terena (ikonica u obliku oka označava delove od posebnog interesa koje treba ispitati lupom), vođenje jednosmernih dijaloga, forenzička ispitivanja koja Holms sprovodi u svojoj laboratoriji (mikroskopiranje, centrifugiranje i tretiranje uzoraka hemikalijama), pronalaženje, korišćenje i kombinovanje predmeta i arkadne izazove koji zahtevaju malo veštine. Monotoniju razbijaju povremeni logički zadaci – sortiranje brojeva, pogađanje pojmova, 3D slagalice, povezivanje aparata i slično. Što se težine zadataka i vremena koje je potrebno utrošiti na njihovo rešavanje tiče, The Awakened će preznojiti samo neiskusne igrače. Prekaljeni avanturisti će veći deo igre preći s „pola gasa” i sigurno će imati mnogo zamerki na račun stroge linearnosti, potrebe da se zadaci rešavaju tačno određenim redosledom, ponekad i bez ikakvog rezona. Razgranati dijalozi, zadaci koji se mogu rešiti na više načina i „pametni” NPC-i – oni koji na pitanje ne odgovaraju samo na jedan način – ne postoje, i to igru svrstava u grupu „neozbiljnijih” avantura kojima je replay value na nuli. Ambijent je u većem delu igre dobro dočaran. Londonske uličice, arhitektura i natpisi na prodavnicama su autentični, ali loša grafika – jednostavne teksture, kockasti modeli i „lažni” 3D objekti – ometa potpuno uživljavanje. Lica svih aktera igre su veoma dobro nacrtana, a uviđa se i velika sličnost kompjuterskog Holmsa i Votsona s glumcima koji su ih tumačili u popularnoj TV seriji (lik Džeremija Breta, po mnogim mišljenjima najboljeg filmskog Holmsa, i te kako doprinosi atmosferi). Verodostojnost donekle narušavaju pusti sokaci, ulice na kojima ni u po bela dana nema žive duše. Ako je za utehu, manje objekata na ekranu znači i manju hardversku zahtevnost, a i kada se jednom udubite u rešavanje problema, nećeti ni primetiti da ispred vašeg ulaza čuči samo kočijaš. Bolji utisak ostavlja boravak u zatvorenom prostoru, u katakombama i na klinici za mentalno obolele u Švajcarskoj. Vlasnici Ageia PhysX kartica uživaće u vrhunskoj fizici i efektima (vidi rubriku „Test Drive” u SK 10/2006). Uprkos brojnim nedostacima, The Awakened ostavlja dobar utisak jer ima specifičan holmsovski „štimung” i raznovrsnost koju treba posebno ceniti. Avanturistima i onima koji prave prve korake u ovom žanru igra će ostati u lepom sećanju. Gradimir JOKSIMOVIĆ | | |