INTERNET<>
012012<><>

Novi YouTube dizajn

Džastin Biber umesto Čarlija

Novi YouTube stavlja akcenat na integraciju sa društvenom mrežom Google Plus i usmerava korisnike ka ekskluzivnoj profesionalnoj produkciji

Dugo je najpopularniji klip na YouTubeu bio „Charlie Bit My Finger”. Gledali ste ga sigurno. A ako ste ga slučajno propustili, pogledajte obavezno, zaista je simpatičan. U samom vrhu top-liste bili su i panda koja kija, klinac ošamućen anestezijom posle posete zubaru, debeljuškasti geek koji veruje da je Darth Maul i vidno uzdrman lik koji od sveta traži da ostavi Britni Spirs na miru.

Ove YouTube zvezde spaja jedna stvar – amaterska produkcija. Najveći sajt za deljenje video sadržaja na svetu omogućio je ljudima da podele svoje stavove, talente, strahove, želje, kreativnost i sve drugo sa celim svetom. Da li će se neko probiti i postati popularan, zavisi samo od zajednice.

Međutim, danas je situacija drugačija – o nečijoj popularnosti i dalje odlučuje raja, ali su na vrhu novi igrači. Velike entertainment produkcije, koje su u početku bežale od YouTubea kao da je pod nekom anatemom, vremenom su stidljivo počele da ga prihvataju, najpre trejlerima, video isečcima, muzičkim spotovima, da bi se sada uveliko razvijali programi namenjeni samo ovom društvenom sajtu za deljenje video sadržaja. Nekadašnji protivnici iz sudnice seli su prvo za pregovarački, a sada već i za radni sto. Čarli, pande i „Star Wars” geekovi će, naravno, uvek biti dobrodošli na YouTubeu, ali sada moraju da naprave mesta komercijalnim igračima. Na vrhu liste najgledanijih sada su Džastin Biber, Ledi Gaga i ostala raspevana freakshow družina.

YouTube bio je označen kao pobeda amaterskog sadržaja nad profesionalnim. Sada profesionalci uzvraćaju udarac. Istina je da se ovaj video servis uvek borio sa profitom – društvene mreže bile su primamljivije za oglašivače jer prosečan posetilac dnevno provodi na YouTubeu svega dvadesetak minuta. Iako sajt ima 800 miliona korisnika, nikada nije imao dizajn i funkcionalnost koji bi ih naveo da ostanu malo duže. Većina saobraćaja ka ovoj web destinaciji dolazi sa društvenih mreža, a boravak korisnika najčešće se završava kada vremenska linija stigne do kraja klipa. Sa novim dizajnom, koji je u decembru lansiran za sve korisnike, Google planira da promeni stvari nabolje.

Google prolazi kroz postepenu, ali ogromnu promenu. Cilj je implementacija elementa društvenog umrežavanja u sve servise i međusobno povezivanje usluga pod isti kišobran. Nedavni dodatak YouTube widgeta na Google Plusu jasna je potvrda ovog trenda. Međutim, odnos mora da bude recipročan i zato je i Google Plus stigao na YouTube.

Jedna od najupadljivijih promena dolazi sa novom, tamnosivom desnom kolonom. Svaki registrovani posetilac ima svoj kanal čija je slika sada, kao da se radi o profilu, prikazana odmah na vrhu, zajedno sa osnovnim opcijama za prikaz lajkovanih klipova, Watch Later liste i sl.

Odmah ispod toga uočljiva je integracija sa društvenom mrežom Google Plus, ali i nezaobilaznim glavnim konkurentom. Kada kliknete na opcije Google Plus ili Facebook, dočekaće vas nešto što liči na tok sadržaja sa društvenih mreža, ali je on filtriran da bi prikazivao samo deljene video klipove vaših prijatelja. Zanimljivo je to što vas klik na ime prijatelja sa Google Plusa vodi direktno na ovu društvenu mrežu, tako da je povezanost ova dva Googleova proizvoda zaokružena.

Međutim, novi YouTube sedi na dve stolice. Prikaz sadržaja, sem kompilacije najnovije aktivnosti vaših prijatelja, sadrži još jedan element – akcenat na nove kanale i profesionalnu, komercijalnu produkciju. YouTube se i dalje ne ponaša po modelu content discovery, ali nastoji da vam pomogne da otkrijete sadržaj u koji je Google uložio dosta novca.

Ako era televizije prolazi, to se dešava upravo sada – godina 2011. praktično je prva godina od nastanka TV-a kada broj malih ekrana u domaćinstvima nije u porastu u odnosu na prethodnu godinu, i to tamo gde se najviše gleda – u Americi. Amerikanci su 2010. bili više zainteresovani za tablete i pametne telefone.

Istovremeno, Hulu i Netflix, dve najveće web destinacije sa vrhunskom entertainment produkcijom, počele su sa investiranjem u ekskluzivni sadržaj. Netflix, na primer, 2012. godine počinje da „emituje” seriju Dejvida Finčera „House of Cards” sa Kevinom Spejsijem u glavnoj ulozi. Neće proći mnogo vremena, a kratke i jeftine web serije prestaće da budu jedini epizodni sadržaj svojstven Internetu. Neki sledeći „Lost” neće biti sniman za TV nego za Web, a na televiziji je da se preseli online i prihvati društvenu komponentu.

U Googleu ovo znaju i ne žele da ponove istu grešku, tj. da zakasne sa probojem na još jedno novo tržište, kao što se desilo sa društvenom mrežom Google Plus koja stiže u minut do dvanaest. Zato novi dizajn YouTubea u prvi plan stavlja kanale.

Google je, ne bi li osigurao da predvodi globalnu evoluciju ka fazi produkcije vrhunskog video sadržaja za Web, uložio više od 100 miliona dolara kako bi na YouTube doveo stvaraoce sadržaja za nove kanale koji će imati sebi svojstven i jedinstven dizajn. Neki od novih kanala već su startovali, a ideja je da se u narednom periodu pokriju sve važne oblasti: sport, filmovi, serije, vesti i sve ostalo.

Googleov plan je da YouTube postane mesto gde će ljubitelj komedija pred sobom imati najbolje kanale sa komičarima, dok će neko ko prati vesti imati ažurne izveštaje itd. Tako bi YouTube trebalo da spoji najbolje što televizija ima da ponudi sa društveno umreženim online iskustvom. U Googleu obećavaju oko 25 sati ekskluzivnog sadržaja dnevno kada ovi kanali zažive. Među producentima novih sadržaja vidimo raznovrsnu ekipu, od novinske agencije Thomson Reuters, preko satirične news mreže Onion, do Madone, Šekila O’Nila i Eštona Kučera.

Google ima prednost u odnosu na konkurenciju u ovom segmentu, jer je YouTube globalno prihvaćen. Zato su šanse da će se novi pristup višestruko isplatiti veoma velike. Novi kanali će sigurno pronaći svoj put do ciljne grupe, i to ne samo kroz viralno širenje.

Najzastupljeniji način za otkrivanje video klipova je preko društvenih mreža. To je za posledicu imalo da korisnici ignorišu postojanje kanala, čak i onda kada odgledaju po nekoliko klipova. Međutim, promovisanje produkcije na YouTubeu imaće jedinstven i za svaki kanal poseban dizajn. Pored toga, novi izgled sajta ohrabruje korisnike da istaknu svoje omiljene kanale na naslovnoj strani.

Najuočljiviji poziv na akciju u novoj desnoj koloni odnosi se na mogućnost odabira kanala za dalje praćenje. Kanali po izboru korisnika biće prikazani u desnoj koloni, ispod tastera za društvenu integraciju. Tako se Google nada da će naterati korisnike da im se češće vraćaju. Ovde YouTube ne predlaže svakakve kanale, već samo one najposećenije i komercijalne. Svi ostali moraće da se probiju kao i do sada – nošeni na leđima zajednice.

Novina su i prikazi klipova po kategorijama (Trending, Popular, Music, Entertainment...), ali bez obzira na to, YouTube i dalje zadržava osećaj da na prikaz sadržaja u najvećoj meri utiču faktori iz zajednice.

Ako stvarate sadržaj na YouTubeu, onda ćete verovatno pozdraviti promene koje se tiču dizajna i funkcionalnosti kanala, ali i napredne analitike.

Sada možete birati između četiri tipa prikaza kanala (Creator, Blogger, Network, Everything), zavisno od svojih potreba. Pored toga, postoji i mogućnost odabira istaknutog (featured) video klipa. Dodat je i Feed, koji ima zadatak da vaš kanal učini još interaktivnijim u skladu sa logikom društvenih mreža. Nova analitika daje sve detaljne informacije o izvorima posete, demografiji, ponašanju posetilaca i slično.

Ivan VESIĆ

 
.rs
Šta je CAPTCHA?
Online kupovina u Srbiji
Chrome Web Store
Grupna kupovina
Novi YouTube dizajn
Šta mislite o ovom tekstu?
WWW vodič

Life in a Day
„Life in a Day” je dokumentarac o životu ljudi iz 190 zemalja sveta, u celosti sastavljen od klipova sa YouTubea koji su nastali 24. jula 2010. Ovaj film možete pogledati na zvaničnom kanalu (www.youtube.com/user/lifeinaday), gde u okviru opcije Explore možete otkriti primere napredne interaktivnosti novog YouTube koncepta.

Korisni linkovi
Najava novih kanala: www.youtube.com/creators/original-channels.html
Informacije za stvaraoce sadržaja: www.youtube.com/creators/index.html
Eksperimentalne funkcije sajta: www.youtube.com/testtube
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera