![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Asus GTX 960 Strix i MSI GTX 960 Gaming G2
Skoro godinu dana nakon predstavljanja Maxwell arhitekture i nekoliko meseci nakon pojave najjačih modela ove generacije, napokon je došao red da Nvidia pokaže šta nam je spremila u srednjem segmentu. Dugo očekivani GTX 960 ugledao je svetlo 22. januara. Kako je Nvidia odustala od predstavljanja referentnog modela, testirali smo dve kartice koje su prve stigle do nas. Ali najpre da se osvrnemo na novitete koje nam donosi GTX 960. GM206 Srce svake GTX 960 kartice čini novi grafički procesor pod oznakom GM206. Uprkos nadanju mnogih koji su ovaj model s nestrpljenjem iščekivali i koji su delimično odlaganje njegovog predstavljanja shvatali kao znak da će u njegovoj proizvodnji biti upotrebljen sitniji proizvodni proces štampe, to se nije desilo i ovaj čip je ostao u 28-nanometarskom proizvodnom procesu. Kao i mnogo puta do sada, novi čip dobijen je „sakaćenjem” jačih modela. Ova oprobana praksa u konkretnom slučaju rezultovala je time da je „punokrvni” GM204 bukvalno prepolovljen u svakom aspektu. Tako GM206 raspolaže sa 1024 CUDA jezgra, 64 teksturne i 32 rasterske jedinice. Količina video memorije i magistrala kojom je ona povezana sa grafičkim procesorom takođe su prepolovljeni, što znači da GTX 960 kartice raspolažu sa dva gigabajta VRAM-a i 128-bitnom magistralom. Time je i kapacitet memorijskog protoka sa 224 GB/s prepolovljen na 112 GB/s. Nažalost, potrošnja novog čipa nije ni izbliza prepolovljena, tako da je njegova prosečna potrošnja (TDP) deklarisana na 120 vati. Ovaj podatak treba uzeti sa rezervom, pošto se on odnosi na referentni dizajn i taktove kartice koja na kraju i nije predstavljena. Pored toga, Nvidia se samoinicijativno ogradila od njega navodima da je potrošnja od 120 vati rezervisana za situacije u realnim aplikacijama i da se ne odnosi na stres-testove poput Furmarka i Kombustora koje u zvaničnoj prezentaciji naziva „patološkim slučajevima upotrebe”. Ovo donekle baca senku na hvalospeve o efikasnosti Maxwella, ali buduće vlasnike svakako ne bi trebalo previše da brine, s obzirom na to da je preporučena snaga napajanja za konfiguraciju sa GTX 960 karticom svega 400 vati. Od ostalih noviteta Nvidia je predstavila MFAA (Multi-Frame Anti-Aliasing) mod koji obećava slične vizuelne rezultate četvorostrukog MSAA (Multi-Sampling AA), a koji će na performanse uticati koliko i dvostruki MSAA. Ovaj AA mod biće podržan na svim karticama Maxwell generacije. GTX 960 se reklamira i kao idealno rešenje za sve ljubitelje MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) žanra igara, jer u uslovima nezahtevnog režima rada troši svega 30 vati, pri čemu rashladni sistem funkcioniše u pasivnom režimu. Ipak, jedini pravi novitet koji nije samo deo marketinga jeste podrška za hardversko dekodiranje video-materijala po H.265 standardu. Zbog toga će budući vlasnici osetiti znatan napredak u performansama pri pregledu video materijala ultra-visoke rezolucije (4K i više). Time se GTX 960 nameće kao idealno rešenje za HTPC konfiguracije, bez potrebe za snažnim procesorom koji bi obavljao taj zadatak. Da podsetimo, modeli GTX 970/980 pružaju hardversku podršku isključivo za enkodovanje video-materijala po H.265 standardu, ne i za njegovo dekodiranje. Pored navedenog, GM206 odlikuje podrška i za sve ostale novitete koje je Maxwell arhitektura donela i o kojima smo već pisali u prošlogodišnjem rođendanskom broju (SK 10/2014), tako da se na njih nećemo ponovo osvrtati. Propisani radni takt GTX 960 kartica iznosi 1126 megaherca (1178 u Boost modu) za sam čip i sedam gigaherca za memoriju, ali kako je referentni model ostao samo „na papiru”, proizvođačima je prepušteno da sami odluče koje će vrednosti odabrati za sopstvene proizvode. Pošto se GTX 960 reklamira i kao „overklokerski san”, pogledajmo kako to izgleda u praksi. Asus GTX 960 Strix
Asus GTX 960 Strix se u radu pokazao vrlo dobro. Polu-pasivni kuler pokazao je sve prednosti ovakvog rešenja, jer se ventilatori uopšte nisu uključivali, sve dok je temperatura grafičkog procesora bila ispod 60 stepeni celzijusa. U praksi to znači da sve dok se ne pokrene neka zahtevnija igra, kartica će biti potpuno nečujna. Nakon prelaska magične granice od 60 stepeni ventilatori su se napokon pokrenuli na niskom broju obrtaja i, u zavisnosti od potrebe, ubrzavali ili usporavali, ali čak ni pri visokom overkloku nisu bili ni blizu svog maksimalnog broja obrtaja. Pri tom temperatura grafičkog čipa ni u jednom momentu nije prešla 63 stepena, što je zaista odličan rezultat imajući u vidu da je kuler u svim režimima rada bio prilično tih. Što se overklokovanja tiče, konkretan primerak baš i ne može da se pohvali vrhunskim rezultatom. Najviše što smo postigli je dodatnih 120 megaherca za grafički čip i 400 megaherca za memoriju. Ipak, treba uzeti u obzir da je ovaj model već fabrički overklokovan u odnosu na propisane vrednosti i da je samim tim margina za dalji overklok srazmerno manja. Na kraju smo postigli stabilnih 1538 megaherca za grafički procesor i osam gigaherca za memoriju, a što se vidno odrazilo i na performanse. O performansama će biti reči nešto kasnije, ali najpre ćemo se pozabaviti sledećim testiranim modelom. MSI GTX 960 Gaming
Kada već pominjemo overklok, GTX 960 Gaming je deklarisan na nešto niže vrednosti u odnosu na Asusov model. Samim tim raspolaže sa više prostora za ručno overklokovanje, pa je ovaj primerak bio stabilan pri dodatnih 180 za grafički i 450 megaherca za memorijske čipove, čime smo došli do konačnih vrednosti od 1546 megaherca za grafički procesor i osam gigaherca za memoriju. Iako kartica raspolaže osmopinskim naponskim konektorom, nismo primetili da joj je to pomoglo da pri maksimalnom overkloku postigne naročito više vrednosti u odnosu na GTX 960 Strix. Ako već ne zbog boljeg overkloka, osmopinski konektor je koristan jer donekle rasterećuje PCI-E slot na ploči kada je u pitanju napajanje kartice. I ovaj model raspolaže identičnim brojem i rasporedom video konektora i zauzima dva slota u kućištu. U punoj brzini Pošto smo se upoznali sa hardverom, red je da vidimo i kako on funkcioniše u praksi. S obzirom na to da je GM206 bukvalno prepolovljeni GM204, po automatizmu se da zaključiti da su i njegove performanse srazmerne polovini onoga što pruža originalni čip. A da li je to baš uvek tako? Kako nismo bili u mogućnosti da za test obezbedimo primerak GTX 980 kartice, poslužili smo se prvim najbližim rešenjem – GTX 970. Takođe, probali smo kartice i u SLI režimu da vidimo koliko boljitka donose u takvoj konfiguraciji. Sve igre testirali smo u punoj HD rezoluciji (1920 x 1080 px), pri maksimalnom nivou grafičkih detalja i uz novi MFAA mod gde je to bilo moguće. Iako je GTX 970 već opisan (SK 10/2014), ponovili smo test u istim uslovima i sa najnovijom verzijom drajvera, Forceware 347.25, kako bismo eliminisali i taj faktor kao potencijalnu grešku u ukupnom rezultatu. Kako neke od igara koje su poslužile za test ne raspolažu internim testom, merenja smo obavili tokom pravog igranja. Uvek smo koristili istu deonicu igre pri svakom testu i ujedno nastojali da je odigramo na isti način uz mnoštvo vizuelnih efekata koji bi pomogli da maksimalno opteretimo testirane modele. Svesni smo da rezultati mogu da odstupe u odnosu na interne testove i da mogu da se razlikuju u različitim deonicama iste igre, ali je zato tu GTX 970 kako bi poređenje bilo što relevantnije. Rezultati su tu i možemo reći da su očekivani. Međutim, subjektivni utisak je nešto drukčiji. Činjenica je da GTX 960 već sada jedva izlazi na kraj sa aktuelnim naslovima pri najvišim nivoima grafičkih podešavanja i to u 1080p rezoluciji. Kapacitet raspoložive memorije je na minimumu za komforno igranje, a već postoje igre koje znaju da „progutaju” i više od dva gigabajta. Uprkos naprednoj tehnologiji kompresovanja podataka, 128-bitna magistrala gotovo da isključuje mogućnost igranja zahtevnih naslova u višim rezolucijama poput 1440p (2,5K) bez znatnog spuštanja nivoa grafičkih detalja, dok o igranju u 4K nema ni govora. Doduše, poslednji navod možda spada u preterivanje, jer ni znatno jači modeli često ne mogu da se izbore sa ovom rezolucijom. Ipak, GTX 960 je kartica prvenstveno namenjena igranju u 1080p rezoluciji i takvom je i sama Nvidia predstavlja, ali čak i na tom polju ume da posustane. Od modela GTX 660 sa kojim je Nvidia najčešće poredi jeste znatno brža, ali se postavlja pitanje isplativosti njene kupovine kao rešenja na duže staze. U poređenju sa direktnim konkurentom oličenim u Radeonu R9 285, GTX 960 negde gubi, a negde dobija trku. Pri tom je R9 285 već duže vremena prisutan na tržištu, jeftiniji je od GTX 960 i jedina njegova slabija karakteristika je znatno viša potrošnja struje. U okviru svog tabora, čak i pri maksimalnom overkloku ne može ni da priđe GTX 970. Dve GTX 960 u SLI modu su donekle brže, ali je to uslovljeno optimizacijom konkretne igre za multi-GPU okruženje i nije uvek pravilo. Npr. Company of Heroes 2 uopšte ne „vidi” drugu kartu, dok druge testirane igre pokazuju manje ili veće dobitke. U svakom slučaju, dva primerka GTX 960 koštaju koliko i GTX 980 sa kojim eventualno mogu da se uporede isključivo u 1080p rezoluciji, i to u igrama koje neće popuniti više od dva gigabajta video memorije, a čak i tada su sporije. • • • Za kraj nam ostaje da u obzir uzmemo i cenu GTX 960. Preporučena maloprodajna cena od strane Nvidije za srpsko tržište iznosi nešto manje od 30K dinara. MSI model košta tek nešto više od tog iznosa, dok je Asusov čak nekoliko hiljada skuplji, iako ničim ne opravdava tu cenu. Ipak, ne želimo da donosimo preuranjene zaključke jer je GTX 960 vrlo svež na tržištu i proći će neko vreme dok se ponuda i potražnja, pa samim tim i cene ne nivelišu. Čak i sa preporučenom cenom GTX 960 smatramo skupim za ono što nudi, pogotovo zbog toga što konkurencija već sada ima jeftinijeg i sasvim ravnopravnog takmaca. Tek pojavom nove generacije Radeon 3xx kartica koja se očekuje u martu, GTX 960 će zapravo dobiti pravu konkurenciju i prilično smo sigurni da će morati da pojeftini kako bi ostao konkurentan. Nadamo se da će do tada Nvidia rešiti da predstavi i neki GTX 960Ti sa bar tri gigabajta memorije i širom magistralom po ovoj ceni. Tada bi u „zlatnoj” srednjoj klasi ponovo bio uspostavljen ekvilibrijum poslovično dobrog odnosa cene i performansi. Vladimir TRAJKOVIĆ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]()
![]()
![]()
![]()
|
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |