Vesterni su nekada bili mnogo prisutniji među igrama. Ta popularnost možda nikada nije bila izražena u igračkoj kao što je bio slučaj u filmskoj industriji, ali situacija je svakako bila mnogo bolja nego danas kada se na godišnjem nivou pojavi tek dovoljno vestern igara da i nespretni drvoseča može da ih izbroji na prste jedne ruke. Ipak, s vremena na vreme se pojavi poneki naslov smešten u okruženje inspirisano Divljim zapadom koji nas podseti na dečačku fascinaciju kaubojima i Indijancima. Razvojni studio CreativeForge Games, u saradnji sa izdavačem Gambitious Digital Entertainment, priredio nam je jedno takvo podsećanje sa svojom veoma čudnom igrom – Hard West.Squad based potezna strategija sa elementima avanture smeštena u alternativnu prošlost gde su mračne sile i demoni jednako realni kao konji i revolveri. |
Zamislite Divlji zapad gde su strahovi i sujeverja pionira i doseljenika jednako realna kao konji i revolveri. Zamislite neistraženu granicu gde kad neko kaže: „Đavo jaše sa njim,” to je potpuno bukvalno. Zamislite alternativnu prošlost gde su okultizam i misticizam bili deo svakodnevice i gde su mračne sile i demoni bili samo još jedan od brojnih motiva u šarenoj tapiseriji legende o američkom Zapadu. U takav svet stavite squad based poteznu strategiju sa elementima avanture i dobili ste Hard West. Priča Hard Westa podeljena je u osam poglavlja ili mini kampanja. Prva kampanja stavlja vas u ulogu mladog Vorena. Pre mnogo godina, na putu ka Oregonu, banditi su napali njegovu familiju i oteli majku. Voren i otac su se smestili na maloj farmi u blizini bezimenog gradića ne bi li preživeli i skupili dovoljno novca da završe put ka Oregonu. Otkriće zlata u lokalnoj divljini izgleda kao rešenje njihovih problema, ali stvari se brzo komplikuju. Tokom kampanja fokus se pomera na druge likove, bilo potpuno nove, bilo one koje ste već sreli ranije. Finalni rezultat je fino pripovedačko tkanje koje izgrađuje ovaj čudan i bogat svet u kom biste, i pored svih opasnosti, svakako želeli da ostanete duže, ili bar da se nakon nekog vremena vratite na još jednu avanturu.Hard West ima samo tri stepena težine, a već prvi od njih, nominalno „lak”, predstavljaće solidan izazov. |
Svaka od osam kampanja ima dve komponente – avanturističku i taktičku. Avanturistički deo igre odvija se na mapama regiona gde posećujete brojne lokacije od interesovanja i putem tekstualnog menija birate svoj sledeći potez. Ovde komunicirate sa NPC-jevima koji mogu da se privremeno pridruže vašoj maloj družini ili vas nauče neku novu veštinu, posećujete trgovce od kojih nabavljate opremu i oružje, rudarite za zlatom ili istražujete zabačene predele prilikom čega možete da otkrijete vredne resurse, ali i da trajno povredite nekog od vaših likova. Kada neka situacija najavljuje konflikt, na vama je da opremite članove svog tima i započnete taktički, i efektivno najbitniji, deo igre. Taktička mapa je 3D prikaz tipičnih vestern lokaliteta koji proizvoljno rotirate u koracima od 90 stepeni. Tu su usamljena siromašna farma, sklonište bande odmetnika, pusta glavna ulica na kojoj se sprema brutalni obračun ili pak gradski trg na kom je sve pripremljeno za vešanje neke nesrećne (i manje ili više nevine) osobe. Po takvim mapama raspoređeni su likovi kojima upravljate, kao i njihovi protivnici. Svaki karakter na mapi ima nekoliko bitnih karakteristika, a na prvom mestu su zdravlje, sreća i pokretljivost. Odlična atmosfera, robustan sistem borbe i solidna priča više su nego dovoljni da se upustite u ovu avanturu na čudnom Divljem zapadu. |
Svaki lik dobija dva akciona poena po potezu. Za prvi može da se pomeri u skladu sa svojom pokretljivošću ili da da iskoristi neku od neborbenih veština kao što je punjenje oružja ili primenjivanje leka, a za drugi aktivirate napad odnosno pucate iz jednog od svoja dva oružja ka jednom od neprijatelja koji su vam u vidnom polju. Verovatno najbitnija stvar na mapi je zaklon. Ako ste polovično ili potpuno zaklonjeni postajete teža meta protivnicima. Nakon što je neka meta promašena (bilo da je u pitanju protivnik ili neko od vaših likova) njegova ili njena sreća se smanjuje. Što je manja sreća lika, to je veća šansa da će biti pogođen sledećim metkom. Sa druge strane, svaki put kada je lik pogođen skala sreće ponovo raste tako da u sledećem potezu ima veću šansu da ostane bez povrede. Situaciju komplikuju veštine koje sem akcionih poena takođe troše sreću. Tako ćete često dolaziti pred dilemu da li iskoristiti veštinu i učiniti lika ranjivijim ili igrati na sigurno. Sa druge strane, ponekad nemate dovoljno sreće za aktiviranje veštine koja vam je preko potrebna. Tada treba isplanirati kako da vas pogodi protivnik koji radi malo štete da bi vam dopunio skalu sreće, a vi im uzvratili sigurnom smrću. Pored oružja i opreme koja ojačava vaše likove tu su i specijalne karte sa sposobnostima i veštinama koje možete da dodeljujete likovima i tako ih učinite osetno efikasnijim tokom borbi. Svaka od skoro pedeset borbenih misija u igri je veoma interesantna i pažljivo balansirana. Početni okršaji rančera i bandita polako prerastaju u sukobe sa natprirodnim, sve do bandita kojima pridev „demonski” ne znači samo da su opasni nego i da imaju rogove i bazde na sumpor. Dizajneri ove igre nisu pokušavali da naprave naslov namenjen najmanjem zajedničkom imeniocu. Hard West ima samo tri stepena težine, već prvi od njih, nominalno „lak”, predstavljaće solidan izazov, a najteži će vas često baciti u očaj gotovo lavkraftovskih proporcija. Odlična atmosfera, robustan sistem borbe i solidna priča više su nego dovoljni da se upustite u ovu avanturu na čudnom Divljem zapadu. Ako se još uzme u obzir i to da Hard West košta tek šesnaest evra na Steamu, svaki fan Divljeg zapada ili X-COM-a dobiće u oku onaj specifičan sjaj, poput starog kopača zlata koji je čuo da je dublje u neistraženoj teritoriji otkriveno novo bogato nalazište. Dragan KOSOVAC | | |