LightWave 3D, particleIllusion, Maya, RenderMan, Elastic Reality, Photoshop, Shake – predstavljaju nezaobilazni alat za otelotvorenje filmskih superheroja Pored filma „Catwoman”, domaći distributer Tuck početkom septembra pušta u bioskope još jednu ekranizaciju stripa čiji je protagonista superheroj. „Hellboy” je izašao iz pera Majka Minjole, američkog strip crtača koji je pre desetak godina odlučio da stvori monstruozno biće, ali koje će biti na strani Dobra i suprotstavljati se Zlu. Tako je Helboj, iako demon zastrašujućeg izgleda, u stvari dobričina u duši, momak koji želi da živi običnim životom. To, naravno, malo teže polazi za rukom nekome ko ima jarkocrvenu kožu, đavolski rep i rogove...
Strip o Helboju kod nas nije objavljivan, ali su čitaoci „Sveta kompjutera” mogli da se upoznaju s ovom pričom putem istoimene igre za PC (opisane u broju 1/2001). Režije igranog filma prihvatio se meksički režiser Giljermo del Toro (rođen 1964. godine u Gvadalahari), čije je najpoznatije delo drugi nastavak „Blejda”, još jedna ekranizacija stripa. Naslovnu ulogu tumači Ron Perlman, manje poznati glumac koji je igrao u brojnim filmovima (groteskno ružni Salvatore u „Imenu ruže”, jedan od praistorijskih ljudi u „Ratu za vatru”, Rajnhart u „Blejdu 2”...). Film sa ovakvim junakom nezamislivo je realizovati bez pomoći računarske animacije, pa tako u „Helboju” ima oko 900 specijalnih efekata. Za približno dve stotine njih zaslužan je ugledni Eden FX studio čiji se stručnjaci u radu oslanjaju prvenstveno na NewTekov LightWave 3D. Drugi nezaobilazni alat je particleIllusion 3.0 Wondertoucha. Ovaj softver se naširoko upotrebljava za rad sa vatrom, eksplozijama, dimom, vodom, prskanjem i svim sličnim pojavama sačinjenim od čestica koje treba generisati na računaru. Počiva na OpenGL akceleraciji za preview efekata u realnom vremenu i zapanjujuće brz rendering finalnih rezultata. Konkretno, pomoću particleIllusiona dodavan je artistički doteran dim u scenama kad Helboj pravi rusvaj na sve strane i sve gori. U sceni koja se odvija u biblioteci, kada sve odlazi u paramparčad, Del Toro nije bio zadovoljan intenzitetom raznetih parčića i tražio je od Edenovih stručnjaka da uvećaju Helbojevu destrukciju. Kada Helboj razvali mašinu iz koje pokulja para, opet su animatori morali da intervenišu. Locirali su mlaznice iz kojih para izlazi u stvarnom snimku i potom na računaru dodali sopstvene izvore pare koja je bila uvećana i doterana tako da vizuelni utisak bude dinamičniji.Eden FX je, inače, angažovan i na TV seriji „Enterprise” koju fanovi „Star Treka” dobro znaju. Pored toga, stručnjaci Edena učestvovali su i u izradi igre Ultima X Online Electronic Artsa. Druga kompanija koja se bavi vizuelnim efektima, Orphanage, pobrinula se da stvori kišu za neke kadrove i doda odsjaje i presijavanja mašinerije u uvodnoj sekvenci. Za to je upotrebljen eLin alat koji radi u sprezi sa Adobe After Effects softverom. Orphanage je „izgradio” i digitalni most koji odlazi u vazduh. No, najverniji Del Torovi saradnici na vizuelnim efektima za „Helboja” su ljudi iz Tippet studija, jednog od najprestižnijih kada se rade ovakvi filmovi. Najveći proboj napravili su radom na spektaklu „Starship Troopers”. Čak su, na primer, neki oblaci prašine koje podižu monstrumi „Helboja” u stvari uzeti iz „Troopersa” jer su još tada tako dobro napravljeni da se mogu koristiti u raznim prilikama.Stručnjaci Tippeta koriste Mayu za modelovanje i animaciju, RenderMan za renderovanje, Elastic Reality, Commotion i Combustion za rotoskopiju, Photoshop, Deep Paint i Studio Paint za docrtavanje i bojenje, a Shake i Twistor za finalno uklapanje kompozicije svakog kadra. Tippet studio je bio zadužen za obračun Helboja i njegovog najljućeg protivnika, grozomornog čudovišta Samela. Napravili su kipove Helboja i Samela u prirodnoj veličini i prisustvovali snimanju njihovog obračuna. Nakon svakog kadra pravili su sopstvene snimke s kipovima, pomerajući ih kroz kadar kao u originalnom snimku, kako bi zabeležili odnos svetlosti, senki, boja i svega drugog, pa to posle što vernije stvorili na računaru. Nenad VASOVIĆ | | 



|