Zainteresovanost za realistične simulacije vožnje među igračima nije velika. Verovatno su se iz tog razloga firme koje prave trkačke igre retko odlučivale na takav korak. Ipak, poslednjih godina su se pojavile igre kao što su Richard Burns Rally (SK 10/2004) i Grand Prix Legends (SK 11/98). Mislilo se da bi neka nova igra teško mogla da se takmiči s njima po pitanju vernosti simulacije, ali firma SimBin je GTR-om definitivno pokazala da to nije nemoguće.Kada startujete igru, posle skromno urađenog introa, imaćete tri opcije: Arcade, Semi-pro i Simulation. Simulation je opcija koju preporučujemo ljubiteljima prave, realistične simulacije vožnje. Pre nego što počne trka, treba odabrati stazu i besnu mašinu kojom ćete upravljati. Na raspolaganju ćete imati 10 staza i veliki broj firmiranih modela automobila, što je za svaku pohvalu. Vremenski uslovi su podložni promeni, te se nemojte iznenaditi ako vas usred trke uhvati kiša. Svaki automobil ima sopstvena podešavanja za svaku stazu i ona su uključena u igru. Međutim, ukoliko ipak odlučite da malo izmenite setup svog automobila, uradićete to bez većih teškoća. Nije neophodno da budete penzionisani mehaničar Ferrarija da biste dodatno podesili auto (što je inače slučaj kod većine simulacija vožnji).Odmah na početku ćete primetiti da grafika nikako nije jača strana igre. Grafički gledano, GTR zaostaje koju godinu za današnjim dostignućima. Iako su modeli automobila detaljno urađeni, okolina, presijavanja i sve ostalo nikako nije za pohvalu. No, utisak će se sigurno popraviti već pri prvom dodavanju gasa, kada će se „razleteti” sve „konjske snage” koje izabrani automobil ima. Nije u pitanju samo zvuk motora, koji je inače različit na svakom automobilu, već i ostali efekti. Prosto ćete se oduševiti kada budete čuli zvuk točkova koji se blokiraju pri naglim kočenjima ili proklizaju kada naglo dodate gas, zatim zvuci pri menjanju brzina, kao i šumovi okoline i drugih automobila. No, simulacija je jedan od najjačih aduta GTR-a. Ukoliko po startovanju trke budete standardno stisnuli „gas do daske”, ubrzo ćete se naći „oči u oči” s vozačem iza sebe – posle pažljivijeg razmatranja situacije, shvatićete da se vaš auto u stvari okrenuo za 180°. Preostaje da se latite tastera ’Esc’ i restartujete trku kako biste ispravili grešku. Sledeće okretanje će vas izvesno čekati već po izlasku iz krivine, kada će se posle malo jačeg dodavanja gasa vaš automobil opet okrenuti. Ako mislite da ćete moći da izvodite atraktivne vožnje sa zanošenjem i da ostavljate protivnike k’o od šale za sekund po krugu, grdno se varate. Nikakva prethodna iskustva neće vam doneti laku pobedu. Svako gaženje ivičnjaka pri velikim brzinama će vas „izneti” sa staze. Šteta je što GTR nema neku vrstu škole ili obuke jer će se neiskusni vozači naći pred velikim izazovom ukoliko na početku igre odaberu Simulation. Jedini način da napredujete jeste da prvo vozite Open Practice pa tek kada budete uspeli da sami na stazi izvozite nekoliko krugova bez greške, možete se vratiti u trku. Ostanak na stazi, nažalost, ne zavisi samo od vas. AI vozači će često biti razlog izletanja. Njihova agresivnost nekada zna da pređe normalne granice i neretko će vas „pogurati” dok ulazite u neku od oštrih krivina. Ako slučajno napravite grešku i pokušate nekoga da isečete, vrlo verovatno ćete se naći van staze, dok će suparnik koga ste udarili hladnokrvno nastaviti trku (nešto poput Edija Irvina u Formuli 1). Mala je verovatnoća da će bilo ko od njih pogrešiti. Čak i ako ih udarite otpozadi pri malim brzinama, naći ćete se van staze ili ćete se okrenuti u pogrešnom smeru. To jeste donekle nerealno, ali najčešće dolazi do izražaja na startu trke kada se oko vas nalazi dvadesetak vozača. Ako posedujete volan-džojstik, prijatno ćete se iznenaditi načinom na koji su programeri pokušali da dočaraju realističnost. Force Feedback je odlično urađen. Svako gaženje ivičnjaka, peska, trave, udaranje u neki auto ili zid, pa čak i podrhtavanje automobila pri velikim brzinama biće skoro savršeno preneseno preko vibracija volana. Osetljivost pedala je uobičajeno prejaka (kao i kod svake igre), ali već posle nekoliko krugova (i izletanja) navići ćete se da papučicu pritiskate onoliko koliko je potrebno. Na Internetu se može naći dodatak za GTR za trku „24 časa SPA”, pa ko voli pravi izazov, može slobodno da se okuša. Bojan NOVAKOVIĆ | | |