King’s Bounty: The Legend | Džon van Kanegem je bez sumnje jedno od božanstava panteona kome se klanjaju generacije igrača. No, pre nego što je postao mainstream religija zahvaljujući svom legendarnom serijalu Heroes of Might and Magic, postojala je igra koja mu je donela kultni status – King’s Bounty. Izdata davne 1990. godine, ova igra je imala sve glavne elemente onoga što će u narednim godinama postati osnova HoMM-a. Osamnaest godina kasnije, našla se grupa talentovanih vernika da vaskrsne Kanegemov prvenac. Njihov uspeh u ovom poduhvatu je toliki da su se automatski postavili u sam vrh sveštenstva religije po imenu HoMM.King’s Bounty: The Legend nije još jedna iteracija Heroja, a ni ne pretenduje da to bude. Baš zato što je originalna kombinacija komponenata koje su proslavile njen predložak, ova igra je tako fantastična. Radnja je smeštena u mitski svet Endoriju, gde igrač služi mudrog kralja Dariona. Istina, vaše zanimanje kraljevskog sakupljača blaga nije slavno, ali splet okolnosti učiniće vašu sagu mnogo interesantijom nego što se to čini na prvi pogled. Jedna od najbitnijih dizajnerskih odluka sigurno je bila smeštanje kretanja po mapi sveta u realno vreme, dok je potezni karakter igre rezervisan za taktičku borbu sa protivnicima. Ovo čini šareni svet King’s Bountyja mnogo životnijim, ali i svestranijim. Jedna od prvih stvari kojima vas tutorijal na početku igre uči jeste da se protivničke jedinice kreću, a vi možete da izbegnete i njih i borbu, a da opet ostvarite svoj zadatak. Na ovaj način možete mnogo ranije da zaslužite vredne nagrade umesto da čekate da dovoljno ojačate (što vi, što vaša vojska) i direktno pobedite datog protivnika.Osnovna mehanika preneta je iz originalne igre. Upravljate jednim herojem koji predvodi armiju od najviše pet različitih jedinica. Na raspolaganju su vam tri klase: ratnik, mag i paladin i svaka se fokusira na jedno od primarnih stabala talenata, odnosno veština. Ratnik najbrže napreduje u stablu Might, paladin u Mind, a mag u Magic. Za izučavanje novih veština u ovim stablima potrebne su rune koje se dobijaju sa svakim nivoom, ali se nalaze i širom sveta, samo ih treba potražiti. Tako mag može bez problema da napreduje u stablu Mind ili ratnik u stablu Magic, ali svaka klasa ima na kraju „svog” stabla po dve veštine koje samo ona može da nauči. Dok su u ranijim igrama ovakvog tipa zlato i dostupnost jedinica bili glavni ograničavajući faktor za veličinu vaše armije, u Katauriju su smislili odličan sistem za balans igre i kakvo-takvo usmeravanje vašeg lika kroz igrački svet. Pored napada, odbrane ili intelekta, jedna od karakteristika svakog heroja je leadership, koji određuje koliko jedinica kog tipa možete da vodite u svojoj pratnji. Ovo znači da, čak i ako se kupate u zlatu, ne možete da regrutujete više jedinica nego što vam to dozvoljava vaša umešnost u komandovanju trupama (da pomenemo smešnu situaciju da, kada vam se pridruži neka jedinica koja prevazilazi vaš leadership, ona se otima kontroli tokom borbe i radi šta hoće, pa čak i napada vaše jedinice!). Samim tim, predmeti koji povećavaju leadership među najdragocenijima su u igri. Kako iza svakog uspešnog muškarca stoji uspešna žena, u King’s Bountyju možete da se oženite nekom od dama u nevolji koje ćete sretati tokom svojih avantura (neke od njih možete i da kupite kao robinju!). Sem interesantnih dijaloga, supruga vašem heroju donosi određeni bonus (napad, odbrana, intelekt, leadership), a i raspolaže sopstvenim inventarom, tako da dobijate bonuse od dodatnih delova opreme koje ona koristi. Nakon razgovora o potomstvu, vaša supruga će dobiti prinovu, a kako svako dete čini roditelje srećnijim, ovde vam i svako dete daje određeni bonus. Osim jedinica, heroj raspolaže i magijama. Magije je moguće bacati direktno sa magijskih svitaka (pri čemu se svitak gubi) ili možete da prepišete čaroliju u svoju knjigu, naravno, ako to dozvoljavaju vaši magijski talenti i ako raspolažete magijskim kristalima koji su pored zlata još jedan od resursa u igri. Uz manu za magije heroji imaju i rage, koji se puni tokom borbe dok se vaše jedinice bore. Na početku igre rage ne služi ničemu, ali nedugo zatim dolazite u posed mistične kutije u kojoj su zarobljena četiri duha. Kako stičete kontrolu nad duhovima, tokom borbe možete da koristite njihove veštine, koje troše rage kao što magije troše manu. Što se više oslanjate na veštine određenog duha, to i on stiče više iskustva i postaje jači. Opis delova pažljivo promišljene mehanike ove igre teško da može da dočara neverovatne količine igračkog užitka dok sedite uz King’s Bounty potpuno isključeni iz sveta oko vas. Jednostavno, morate sami da ga zaigrate. Enorman broj priča u koje bivate upleteni vode vas od fantazijskih klišea, preko čistog humora, pa čak do tragedije. Dodatni šarm daje činjenica da, iako se većina zadataka rešava ognjem i mačem, postoji i solidan broj questova koje možete da ispunite izbegavanjem borbe ili čak dijalozima. Iako je osnovna priča manje-više striktna, sporedni zadaci su ekstremno nelinearni i vrlo često međusobno isključivi – od vašeg izbora zavisi da li ćete ikada dobiti zadatak od nekog NPC-a (na stranu to što p onekad eliminišete datog NPC-a po nalogu nekog drugog lika). Ipak, osnovni ton igre sve vreme ostaje vedar i humor koji je nerazdvojno utkan u srž ove igre samo povećava osmeh na vašem licu dok dani neprimetno teku. King’s Bounty je jedna od najboljih igara nakon dugo, dugo vremena. Grafički ispeglana, prepuna priča i taktičkih izazova, ovo je igra kojoj je teško naći zamerku. Kada bismo to pokušali, došli bismo do toga da odsustvo šljašteće animacije na početku i činjenica da potezne taktičke borbe i ogromne količine teksta za čitanje u vreme „short-attention-span” naslova neće privući ekstremne količine igrača. S druge strane, tako je i bolje, jer je ovo poklon ljudima koji vole ovaj žanr od ljudi koji vole originalnu igru i ne pada im na pamet da kvare svoje delo u pokušajima da privuku neku novu publiku. King’s Bounty će oduševiti ljubitelje RPG-ova i taktičkih poteznih borbi, a šta ostali misle o ovoj igri, zaista nije bitno. Dragan KOSOVAC | | |