TEST PLAY<>
092003<><>

Disciples II: Guardians of the Light i Servants of the Dark vs Age of Wonders: Shadow Magic

Disciples II - Servants of the Dark
Disciples II - Servants of the Dark
Čini se da su igre Disciples i Age of Wonders na neki način karmički spojene. Još pre skoro četiri godine ova dva serijala istovremeno su otpočela svoju uspešnu egzistenciju. Prošle godine su se sa malim razmakom pojavili i zvanični nastavci, da se bi sada pred nama obreli samostalni expansion packovi bazirani na igrama Disciples II i Age of Wonders II. Pojavljivanje žanrovski veoma sličnih igara istovremeno je dobra i loša stvar. Dobra, svakako, za ljubitelje fantasy poteznih strategija koji od tihog pada Heores of Might & Magic serijala željno iščekuju svaku igru ove vrste, a loša po dizajnere igara čiji kiksevi dolaze više do izražaja kada se na njih pogleda pod halogenim osvetljenjem koje baca kvalitetnija konkurencija. Nešto slično desilo se i ovaj put.

Da predstavimo takmičare: u crvenom uglu, teški ukupno četiri CD-a, stoje u plavo-beloj kombinaciji Imperije i Planinskih klanova Disciples II: Guardians of the Light i u crno-crvenoj odori Hordi nemrtvih i Legija prokletih Disciples II: Servants of the Dark. Oba su samostalni expansion packovi, ali da bi u potpunosti nastavili priče započete u originalnoj igri, nastupaju u paru. Sa druge strane ringa, u šortsu koji neprestano presijava boje svih sedam sfera magije, žustro poskakuje Age of Wonders: Shadow Magic. Iako teži samo jedan CD, ovaj takmičar odbija da bude striktno svrstan u kategoriju samostalnih bonus diskova već naginje ka tituli punopravnog nastavka jer zaista po mnogo čemu zadovoljava te kriterijume.

Disciples II - Guardians of the Light
Disciples II - Guardians of the Light
Pogledajno statistiku: svaki od Disciples expansiona nosi po dve kampanje iz originalne igre (svaka sa po sedam scenarija), dve nove mini kampanje (sa samo tri scenarija) i šesnaest istih samostalnih scenarija. Sve ovo dovodi do zaključka da neko u „Strategy Firstu” ima čudno shvatanje pojma „marketinška strategija” (ironično, s obzirom na ime firme). Taj bezimeni genijalni strateg došao je na ideju da nepunih osamnaest meseci nakon što je kompanija izdala originalnu igru igračima ponudi više nego duplo kraće kampanje i šačicu samostalnih misija. Potpuno apsurdno! Nakon bezmalo godinu i po dana tvorci Disciplesa II treba da se okrenu staim fanovima njihove igre i pruže im više novih sadržaja, a ne da pocepaju originalnu igru na dva dela, prišiju joj tri misije sa strane i nadaju se da će da „upecaju” decu koja su u poslednjih osamnaest meseci dovoljno porasla da cene potezne strategije.

Jedina svetla tačka na polju sadržaja kod „braće Disciples” je automatski generator mapa, koji faktički omogućuje svakome da igra beskonačan broj partija ove igre. Takođe, tu je i editor za one koji žele da doteraju automatske kreacije računara ili stvore potpuno sopstvene strateške izazove.

Age of Wonders - Shadow Magic
Age of Wonders - Shadow Magic
A šta je sa trećim takmičarem? Age of Wonders: Shadow Magic ne nosi broj pored glavnog imena jer mu je jedina dodirna tačka sa Age of Wondersom II engine koji ga pokreće(mada je i on donekle unapređen). Ova igra donosi potpuno novu kampanju sa šesnaest scenarija razdeljenih kao i u „dvojci” u epizode od po tri misije. Tu su i devetnaest samostalnih scenarija, a i Shadow Magic poput svojih suparnika poseduje dalekometna oružja po imenu automatski generator i editor mapa.

Nakon preliminarnog poređenja, tandem Disciples očigledno zaostaje, no suvi broj misija sam po sebi ne mora da znači da sadržaj u njima nije inovativan. Na žalost momaka iz „Strategy Firsta” i ova runda pripašće njihovom suparniku. U oba expansiona Disciples II zajedno postoji 6 (i slovima: šest) novih jedinica! Da stvar bude još gora, ovo nisu jedinice koje ćete moći da regrutujete i pratite dok napreduju kroz nivoe, već su u pitanju stvorenja koja igraju određenu ulogu u kampanjama i zadavaće vam prilično problema u finalnim bitkama tokom kampanja.

Age of Wonders - Shadow Magic
Age of Wonders - Shadow Magic
Naravno, činjenica je da su sve jedinice u Disciples II predivno dizajnirane i vešto osmišljne kao sastavni deo vaših armija, ali zašto je to sprečilo dizajnere da dodaju nekoliko jedinica i učine vilenjake i varvare rasama dostupnim igračima? Ovako nam preostaje da za bilo kakve pomake što se mehanike igre i odnosa među jedinicama tiče čekamo treći deo sage o Disciplesima.

Sa druge strane ringa, Shadow Magic i tim iz „Triumph Studiosa” ne pokazuju znake umora već su pažljivo razradili plan napada. Age of Wonders je sa svojih dvanaest rasa već imao neverovatne armije na raspolaganju, ali Shadow Magic u sebi krije kako osveženja u redovima postojećih frakcija, tako i tri potpuno nove zaraćene strane pa finalna igra ima više od pedeset (da, 50) novih jedinica! Malo li je na ovu skupoću? Tako ljudi više ne mogu da regrutuju veštice, ali sada imaju herbalistu i kapelana. Arkoni mogu da regrutuju svece, nemrtvima su na raspolaganju nekromanseri, drakonijanci su uspeli da pripitome moćne hidre, a tigrani beholdere. Vilenjacima se pridružilo živo drveće, a njihovim mračnim rođacima opasne sukubi. „Mali momci” dobili su velike pomoćnike – frostlinzi jetija, a goblini trola. Za kraj, vekovni protivnici dobili su prekopotrebnu avijaciju, orkovima sada pomažu džinovski slepi miševi, a patuljci su uspeli da konstruišu gargojle. Na mnoga od ovih stvorenja može da se gleda kao na mali omaž Master of Magicu, i lepo je videti ih u Age of Wonders izdanju.

Potpuno nove rase su Demoni senke i Syroni koji žive u Svetu senki i Nomadi koji, prognani sa vekovnih ognjišta, traže svoje mesto u svetu. Demoni su ekstremno agresivna rasa insekata najrazličitijih oblika i veličina, od larvi do džinovskih biba na koima bi im i goblini pozavideli. Syroni su originalni starosedeoci Sveta senki. Ova rasa prirodno magijski obdarenih stvorenja očvrsla je kroz vekove borbe sa Demonima koji su odgovorni za opustošeni izgled ove dimenzije. Jedinice Syrona mogu da zauzmu izgled protivnika koje su pobedili, ukradu ili upiju neprijateljske magije.

Nomadi su doveli pokretljivost (jednu od najbitnijih stvari u poteznim strategijama) do krajnosti. Ne samo što su im sve jedinice jahači, već kad zatreba Nomadi mogu da se spakuju u karavan i presele svoj grad na taktički povoljnije mesto – sposobnost koja će ih učiniti veoma popularnim u multiplejer okršajima. Sem novih jedinica, svaka rasa dobila je i nova unapređenja za gradove, a tu je i nova klasa magija – borbene čarolije. Kao što ime govori ovo je specifična verzija globalnih magija koje imaju efekat samo na trenutnom bojnom polju i prestaju nakon bitke. Takođe, magijski sistem više podseća na onaj iz originalnog Age of Wondersa nego na onaj primenjen u drugom delu, jer ponovo možete da učite više sfera magije.

Jedna od novih građevina je i Kovačnica magičnih predmeta u kojoj u zavisnosti od stepena razvijenosti svojih magija, možete da stvorite ekstremno moćne predmete za svoje heroje. Naravno, heroji ostaju najbitnije jednice, što na bojnom polju, što van njega, a u Shadow Magicu srešćete skoro dvadeset novih lica, što kao saveznike, što kao ljute neprijatelje.

Verovatno najjača strana Disciplesa uvek je bilo pripovedanje u okviru potezne strategije i taj kvalitet očuvan je i u ove dve ekspanzije. Kao u originalnoj igri, kampanje prate događaje u istom vremenskom periodu iz perspektive svih zaraćenih strana, pa se pojedini likovi, bitke i događaji prepliću i provlače kroz sve kampanje. Nažalost, ovakav način propovedanja samo još jednom ističe činjenicu da je bilo krajnje pogrešno pocepati ovaj expansion na dva dela.

Expansioni Disciplesa II prate mesece nakon događaja iz originalne igre. Imperija bez prestolonaslednika je na pragu građanskog rata, a troje najmoćnijih vlastelina bore se za nadmoć. Yata Hali istovremeno pokušava da oporavi gotovo uništene Planinske klanove i povrati naklonost boga Votana i kontrolu nad runama. Boginja nemrtvih Mortis ulazi u sukob sa svojim vaskrslim suprugom, vilenjačkim bogom Galleanom, a Legije prokletih nastavljaju da koriste postojeće sukobe da bi proširili svoj uticaj u Nevendaaru. Kroz sve kampanje protkana je i tragična priča o vilenjacima i njihovom proroku Lachlaanu.

Pripovedanje u Shadow Magicu je konvencionalnije, ali ništa manje zanimljivo. I ovde se događaji nadovezuju na one iz originalne igre. Nakon što je porazio otpadničke čarobnjake-bogove i uspostavio balans između sfera magije, Merlin ne može da sedi mirno na Čarobnjačkom prestolu jer je na pomolu nova kataklizma. Širom Evermorea, oko izvora magijske moći pojavljuju se pukotine u stvarnosti kroz koje počinje invazija Demona iz Sveta Senki. Merlin biva otet i zarobljen u ovoj magijskoj dimenziji, a na vama je da mu pomognete da se vrati u Evermore i ponovo smiri uzavrela strujanja magije. Svet Senki nije samo još jedan nivo na mapi sveta kome vaše jedinice mogu da pristupe, već sam po sebi predstavlja neprijatelja. Većina normalnih stvorenja nema specijalnu „shadow walker” sposobnost i čim zađu u Svet senki, bez skupe magijske zaštite postaju slabija i manje otporna na sve vrste napada.

Pre konačne presude, pogledajmo ocene za tehniku i umetnički dojam. Ovi aspekti igara teško mogu da se porede, jer svaka poseduje jedinstvenu, veoma privlačnu atmosferu i krajnji sud zavisi od individualne opredeljenosti svakog igrača. Zahvaljujući činjenici da je originalni Disciples II malo remek delo, njegovi polovični expansioni solidno se drže na ovom polju. Jedina primetna razlika u bonus diskovima je da rezolucija može da se podigne za jednu lestvicu na 1280 x 1024 piksela. Nakon godinu i po dana predivan vizuelni element Disciplesa i dalje blista, ali sem nekoliko građevina na mapi, nove pozadine u glavnim gradovima i bojnim poljima, jedina stvar što zaista unapređuje atmosferu je dopadljiva nova muzika.

Vizuelno inferiorniji Age of Wonders (grafika ne može da se poredi sa ekstravagantnim stilom Disciplesa) odnosi prednost na polju zvučne i muzičke kulise. Audio podloga Shadow Magica komplementarno funkcioniše sa vizuelnom, ali nikada repetitivno i monotono.

Veštačka inteligencija protivnika i dizajn mapa u sve tri igre su za pohvalu. Mali broj mapa u Disciples expansionaima ne može da umanji činjenicu da su njihovi tvorci stvarno pravi umetnici. Šteta što se niko nije setio da pre ili posle misija ubaci pokoju izgovorenu reč ili animiranu sekvencu, već ćete samo gledati u tekst dok se skroluje u tišini. Što se Shadow Magica tiče, AI koji je u Age of Wonders već bio nezgodan, postao je sada naročito surov! Agresivan u napadu kada oseti najmanju slabost i konzervativan u odbrani, ovaj kompjuterski protivnik predstavlja izazov i za najiskusnije veterane.

Nakon brojnih rundi bespoštedne borbe, imamo i pobednika – Age of Wonders: Shadow Magic. U borbi jedan na jedan, a ne protiv dva protivnika, simpatični Shadow Magic oduvao bi oba Disciples takmičara tehničkim nokautom u ranoj fazi borbe. Za ovu činjenicu najodgovorniji je „Strategy First” koji nije dobro kondiciono pripremio Disciples momke za meč, već su se nadali da će lako unovčiti prethodnu slavu (igra i dalje važi za jednu od najboljih poteznih strategija). Ovako su nastale dve nezgrapne, veštačke stvari, koje će samo rastužiti poklonike Disciples serijala jer će i pored svih upozorenja oni činiti najveći deo kupaca expannsion packova. U krajnjem slučaju, vreme do izlaska Disciplesa III, dostojnog da ponese to ime, prekratiće nam obilje mapa koje možemo naći na netu. Ljubitelji igara Age of Wonders (koji slobodno mogu da budu i fanovi Disciplesa) bolje su prošli sa Shadow Magicom. Samo da se u „Triumph Studiosu” ne opuste i odmaraju na lovorikama, već da sa istim entuzijazmom i posvećenošću zagrizu u novo poglavlje Doba čuda; uspeh neće izostati.

Dragan KOSOVAC

 
Lionheart: Legacy of the Crusader
Fire Chief
Nexagon: Deathmatch
Heaven & Hell: Live and Let Die
Runaway: A Road Adventure
The Great Escape
State of Emergency
Disciples II: Guardians of the Light i Servants of the Dark vs Age of Wonders: Shadow Magic
Šta mislite o ovom tekstu?
F1 Challenge ’99-’02
F/A-18 Operation Iraqi Freedom
The Sims: Superstar
Europa Universalis: Crown of the North

Potrebno:
Pentium 2/K6 233 MHz, 32 MB RAM, grafička kartica sa 8 MB RAM
Poželjno:
Pentium 3/Celeron/Athlon/Duron 1 GHz, 256 MB RAM, grafička kartica sa 32 MB RAM
Veličina:
2 CD-a + 2 CD-a
Adresa:
www .disciples2 .com /D2 /

Potrebno:
Pentium 2/K6/ Celeron 300 MHz, 64 MB RAM, grafička kartica sa 8 MB RAM
Poželjno:
Pentium 3/Celeron/Athlon/Duron 800 MHz, 128 MB RAM, grafička kartica sa 32 MB RAM
Veličina:
1 CD
Adresa:
http://aow2 .godgames .com /shadowmagic /home .html

71

89
Home / Novi brojArhiva  •  Opisi igaraKorak po korakŠta dalje?NetgamesOpšte teme  •  Svet kompjutera
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opisi igara
Netgames
Opšte teme
Test Fun
Korak po korak
Šta dalje
Svet kompjutera



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera