![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| |||||||||||||||||||||
Muzika u oblaku
Sva muzika koja vam je potrebna, samo što nije na vašem hard disku, i još je legalna
Najveći izdavači dugo su na Internet gledali kao na front, a neprijatelji su vrebali svuda. Među njima je najmoćniji svakako bio Google, kojem je mnogo vremena trebalo da učini YouTube prihvatljivim za muzičku industriju.
Razvojem cloud računarstva stvorili su se uslovi za nastanak brojnih servisa različitih namena. Najveći igrači poput Googlea i Amazona već nude svoja rešenja za slušanje muzike iz „oblaka”. Međutim, kako je to obično slučaj sa Internetom, prava inovacija dolazi od strane tzv. start-up kompanija koje su pronašle revolucionarne poslovne modele. Spotify je jedna od njih.
Kako je moguće da Spotify bude legalan? Ovaj servis ostvaruje profit i plaća izdavačima sve takse zahvaljujući reklamama koje se prikazuju korisnicima free tarife i novcu koji dolazi od pretplatnika, tj. ljudi koji plaćaju za dodatnu funkcionalnost i uživanje bez inače nenametljivih reklama.
Inače, ovaj muzički servis sada ima 4,67 miliona korisnika, od kojih 1,54 miliona plaća pretplatu. Ako se odlučite na to da izdvojite novac, Spotify možete dobiti istog trenutka. U suprotnom, potrebno je da sačekate nekoliko dana dok vam ne stigne pozivnica.
Aplikacija je i user friendly. Leva kolona sadrži opcije za izbor prikaza plej-listi, muzike sa računara i iz „oblaka” i slično. Donji levi ugao namenjen je za prikaz omota muzičkog albuma. Donja traka rezervisana je za klasične funkcije kakve viđamo u svim plejerima, poput kontrola za reprodukciju i navigaciju, vremenske linije pesme, funkcije za podešavanje tona muzike. Tu su i obavezni tasteri ’Shuffle’ i ’Repeat’. Opciona desna traka rezervisana je za društvene funkcije, tj. za listu Spotify prijatelja. Ako koristite ovaj servis besplatno, morate da se pomirite sa reklamama. To i nije neki problem, jer se one prikazuju u vidu nenametljivih banera koji zauzimaju malo prostora, a dobro su uklopljeni u dizajn. Baneri nisu tu sve vreme, već se samo povremeno prikažu na nekoliko sekundi iznad donje trake sa funkcijama ili pored desne kolone. Kada program postane neaktivan, pri vraćanju u prvi plan može se desiti da po sredini bude prikazana veća reklama sve dok ne kliknete na bilo šta, kada će se izgubiti. Kao i sve ostalo, i ovo u Spotifyju funkcioniše savršeno. Postoji i reklamiranje kao na radiju. U proseku, dva do tri puta u roku od sat vremena Spotify između pesama emituje kratku reklamu. Servis nudi sve opcije koje se očekuju od modernog plejera baziranog na Internetu i socijalnom umrežavanju. Opcija What’s New iz desne kolone prikazuje najnovije albume, kao i listu novog sadržaja koja je u stvari feed kakav viđamo na društvenim mrežama. Postoje i top-liste, koje se mogu filtrirati po različitim kriterijumima (albumi, pesme, umetnici, lokacija). Play Queue sastoji se od liste sa pesmom koja se trenutno reprodukuje i sledećim numerama. Zanimljivo je to što se po reprodukciji pesma gubi iz ove real time liste. Ovde postoji i istorija kako biste se lako vratili na ono što ste nedavno slušali. Sasvim očekivano, Spotify nudi integraciju sa Facebookom. Po prijavljivanju, korisnici u vidu statusa mogu da dele pesme koje slušaju ili čitave plej-liste. Svi prijatelji koji su registrovani na Spotify preko Facebook linkova mogu da čuju iste stvari. Moguće je jednostavno deljenje i putem Messengera i Twittera, kao i direktno slanje muzike Spotify prijateljima. Korisnici sadržaj primaju u inboxu, kojem se takođe pristupa iz leve kolone. U desnoj koloni je spisak Spotify prijatelja. Sem slike profila, odavde se vide i najslušanije pesme i izvođači, kao i javne plej-liste. Sinhronizacija sa drugim uređajima takođe je jednostavna, ali da biste pristupili ovom servisu sa vašeg Android, iOS, Symbian ili Windows Mobile uređaja, morate da platite pretplatu od deset dolara. Trenutno postoji mali bag na Honeycomb uređajima, koji se javlja ako podesite da plej-liste budu dostupne offline. Ovaj nedostatak trebalo bi da bude ispravljen u skorije vreme. Spotify podržava i muzičku biblioteku sa hard diska. Ako je već imate kreiranu u Windows Media Centru ili Windows Media Playeru, servis će je automatski preuzeti i prikazati. Što se rejtinga tiče, ovaj servis ima jednostavan sistem sa jednom zvezdicom. Sve pesme kojima korisnik dodeli taj rejting prikazuju se preko Starred filtera, takođe u levoj koloni. Ispod ove opcije nalaze se uvezene plej-liste, a zatim i one kreirane u Spotfiyju. Plej-liste se kreiraju lako – jednostanvim prevlačenjem pesama ili njihovim dodavanjem putem opcija iz menija koji se aktivira desnim klikom. Prikaz muzike u glavnom prozoru sadrži sve informacije koje bi jedan moderan plejer trebalo da ima – naziv numere, izvođača, trajanje pesme i album, kao i informaciju o tome da li je sadržaj eksplicitan ili ne. Zanimljiv je i metar popularnosti, koji prikazuje koliko je neka numera slušana na Spotifyju. Nazivi albuma i izvođača „klikabilni” su iz svih lista. Klikom na album prikazuju se numere samo sa njega, dok se izborom izvođača aktivira njegov profil, koji se sastoji od glavnih informacija u vrhu, najvećih hitova, liste albuma sa svim pesmama, kao i liste numera koje su povezane sa konkretnim umetnicima – bilo da je reč o spin-off projektima ili rezultatima saradnje sa drugim muzičarima. Naravno, sve je to u vidu lista, tako da se muzikom može manipulisati na stranici profila izvođača na isti način kao da je reč o plej-listi. Glavne informacije sadrže sliku izvođača, godinu formiranja i eventualnog raspada grupe, kratku biografiju, kao i spisak žanrovski povezanih umetnika. Za više informacija dostupan je jezičak koji otvara celu biografiju. Ona sadrži i hypertext koji vodi do odgovarajućih albuma, drugih pometnuih izvođača, pesama i slično. Jezičak Related Artist prikazuje sve povezane izdavače na lep i atraktivan način. Opcija Artist Radio predstavlja neku vrstu discovery servisa, koji poput radio-stanice reprodukuje muziku baziranu na sličnim žanrovima. Odatle korisnici mogu da biraju muziku na osvnovu žanra. Spisak dostupnih pravaca je ogroman. Radio-funkcija brine se o tome da ova automatska plej-lista ostane u granicama žanra. Šteta samo što su žanrovi „zavučeni” čak na poslednjem Radio jezičku i što nemaju svoju zasebnu stranu. Zato je nemoguće videti sistematiozovan spisak svih žanrova, već morate da krenete od određenog pripadnika željenog pravca. Takođe, naziv vrste muzike ne prikazuje se u drugim listama, pa se pristup ovoj funkciji svodi samo na Artist Radio. Funkcija pretrage takođe funkcioniše odlično. Rezultati su obogaćeni povezanim numerama, karaoke verzijama, remiksima i slično. Besplatna verzija servisa Spotify trenutno dopušta neograničeno slušanje muzike šest meseci, a zatim se korisnicima nameće ograničenje od 10 sati mesečno i maksimlano pet reprodukcija jedne pesme u istom periodu. Imajući u vidu to da osnovna pretplata, sa kojom više nema reklama i ograničenja, košta svega pet dolara mesečno, to je više nego realna cena za verovatno najbolji muzički cloud servis. Sledeći paket pretplate, od deset dolara mesečno, dozvoljava i slušanje muzike iz Spotify baze na mobilnim uređajima, što je primarni izvor profita za švedsku kompaniju. Spotify je dokazao da je moguće neograničeno slušanje legalne muzike gotovo besplatno. Ovo je program koji menja muzičku industriju nabolje. Dosta je kritičara koji ističu da postoji jaka sprega izdavača i Spotifyja, ali to je i logično, jer se traži recept za budućnost distribucije muzike. Zato je ovaj servis trenutno zaista najbolje rešenje na Internetu za svakog ko voli muziku. Jednostavno, zamislite moderan muzički plejer koji ima svu muziku koja vam je potrebna, samo što ona nije na vašem hard disku, a još je i legalna. Ivan VESIĆ |
| |||||||||||||||||||||||
![]()
|
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |