
Kompjuterske simulacije belog sporta imaju veoma zanimljiv i iznenađujuće dug istorijat. Kako je i sam tenis jedna od najstarijih takmičarskih disciplina, koreni računarskih igara baziranih na njemu počinju još pre više od četvrt veka. Daleke 1972. godine, u vreme kada je računar manjih mogućnosti od današnje 486-ice zauzimao čitavu sobu, na TV arkadnim mašinama vrteo se „Atarijev” Pong, arhaični tenis sa dva pravougaonika i kvadratićem. Sa masovnijim prodorom kućnih kompjutera došli su Centre Court i Match Point, prve igre koje su uvele potpuno realistični pristup i izradu u trećem licu, postaviši standarde za sve buduće igre kojima je ostalo uglavnom da redovno osvežavaju šminku. No, i pored višegodišnje tradicije, kvalitetne simulacije tenisa na svim platformama ukupno mogu se izbrojati prstima jedne ruke, što je katastrofalan bilans.
Prvi pogled na najnovijeg člana velike Actua porodice firme „Gremlin Interactive” ispunjava pozitivnim utiscima. Veliki su izgledi da Actua Tennis osvoji titulu najboljeg kompjuterskog tenisa u istoriji, što je i bilo za očekivati. U verzijama za PC i Playstation ova do sada najrealnija simulacija oživljava sećanja na stari dobri Pro Tennis Tour, ovog puta u punom 3D prostoru. Actua Tennis zadržao je sve krucijalne karakteristike kojima se se proslavile ranije igre Actua Sports serijala. Motion Captured tehnologija i značajno poboljšan 3D engine (koga ćemo na delu videti i u Actua Socceru 3) obezbedili su izuzetno kvalitetnu animaciju igrača koja broji više stotina frejmova. Postoje i predefinisani modeli izvođenja pojedinih udaraca na način kako to rade najpoznatiji svetski igrači poput Samprasa, Agasija i još trideset najboljih ATP profesionalaca. U slučaju da vam stil igre nijednog od ponuđenih likova ne odgovara, možete kreirati profil dase ili gospođice po sopstvenom ukusu. Po prvi put ovde su uvedeni i komentatori, doduše ne previše pričljivi ali na momente dobrodošli (naročito kad ne znate trenutni rezultat). Tereni su urađeni u true 3D ambijentu, pa postoji mogućnost podešavanja kamere u pet različitih nivoa. Pogled je iza leđa igrača i omogućava najbolji mogući pregled terena. Od kontrolnih uređaja podržani su tastatura i džojstik, a istovremeno može igrati četiri igrača. Kontrole su krajnje uprošćene, tako da postoje samo smeč i lob udarac koji u kombinaciji sa kursorskim tasterima mogu dati skoro sve udarce koji postoje, čak i slajs i štop volej. Igrači veoma živahno reaguju na komande pa se često dešavati da promašite loptu zbog lošeg postavljanja igrača (meni se uglavnom dešava da pretrčim lopticu i onda je efektno zafelširam sudiji u glavu). Anticipacija i brzi refleksi su od najvećeg značaja, jer se morate pravilno postaviti i pritisnuti taster za udarac pre nego što loptica uopšte dođe do igrača. Fizički model je dosta relističan, tako da se loptica kreće u skladu sa zakonima prirode. Manje realizma prati brzinu kretanja igrača koja na momente dostiže munjevite razmere. Nešto teže je i praćenje loptice, naročito dubinskih koordinata, pa se uglavnom moramo oslanjati na vremensku procenu njenog kretanja (to je hronični problem svih simulacija tenisa). Ulogu „maskote” Actua Tennisa prihvatio je levoruki Greg Rusedski, naturalizovani Britanac rodom iz Montreala. Slično Alanu Šireru u Actua Socceru 2, Rusedski, kao teniska uzdanica Britanije, naglašava nacionalni ponos koji „Gremlin” forsira u inat razmahanim američkim distributerima. Modovi igre obuhvataju sve forme takmičenja od singl meča do ATP turnira. Osetan nedostatak practice moda za uvežbavanje udaraca delimično je kompenzovan dobro podešenim nivoima težine. Zahvaljujući tome vrlo brzo se „ulazi u štos” i za svega jedan dan od singl meča na najlakšem nivou doguraćete do mešovitog dubla bez ikakvih problema. Zgodna karakteristika je i mogućnost mrežnog igranja modemskom ili serijskom vezom. Princip igranja veoma je jednostavan, čak je i poslovično problematičan servis rešen na efektan način, tako da jačina, odnosno brzina servisa zavisi od dužine pritiska na taster, a preciznost se obezbeđuje ponovnim pritiskom, kada treba što približnije poklopiti lopticu sa njenom senkom (skala je u levom delu ekrana). Kada savladate efikasno serviranje, rešili ste 50% meča. Mala caka za skidanje skalpa protivniku: pritisnite taster za udarac dva puta brzo i poslaćete sirotanu superbrzu loptu koju ni pogledom neće moći da otprati. Sposobnost za izvođenje superudarca je ograničena i zavisi od broja prethodno odigranih setova, tj. kako igraču raste iskustvo tako mu i reket postaje ubojitiji. Za kraj samo par reči o 3D podršci. Kao i sve Actua igre nove generacije, i Actua Tennis dolazi sa nativnom podrškom za „NEC”-ov PowerVR čipset sa kojim se dobijaju najbolji rezultati. Voodoo optimizacija je (čini nam se namerno) traljavije odrađena, tako da nema razlike između Direct3D i Glide moda. Ipak, veći broj 3D funkcija (Z buffer i bilinear filtering u prvom redu) obezbeđuje ugodno igranje na svim poznatijim akceleratorima, mada ni softverski rendering nije za bacanje. Gradimir JOKSIMOVIĆ | | |