Iako se nekim žanrovima neminovna smrt proriče još od sredine devedesetih, oni jednostavno odbijaju da nestanu. Razvitak jedne 2D potezne strategije danas teško da ikome izgleda unosno, ali engleski Slitherine Software se već nekoliko godina tvrdoglavo drži ovog žanra, s umerenim uspehom. Njihovi prethodni naslovi pridobili su naklonost malobrojne ali verne publike kojoj su autentičnost i obilje opcija važniji od audio-vizuelnih slatkiša. Spartan nastavlja u istom maniru – u pitanju je strategija ogrezla u istorijskim činjenicama, skromnog izgleda, ali opširnog pristupa. Posle igara Legion i Chariots of War, Spartan predstavlja njihov najsofisticiraniji naslov do sada, koji dizajnom i prezentacijom najzad dostiže razinu profesionalnog.Za poprište zbivanja ovog puta odabrana je antička Grčka. Pre otprilike dve hiljade godina u tom regionu su se koškali mnogi narodi i sukobljavale različite kulture, što je dizajnerima omogućilo da udvostruče broj frakcija u odnosu na prethodne naslove. Spartan modeluje stotinak različitih naroda, sadržanih u desetak etničkih grupacija, što bi trebalo da oznoji čelo čak i najrevnosnijim istoričarima. Osnovni cilj igre jeste ostvarivanje prevlasti nad susedstvom kroz jednu od osam odvojenih istorijskih kampanja, pri čemu obim kampanje (odnosno broj učesnika) ujedno određuje i njenu težinu. Tutorial sekcija je ovoga puta umnogome poboljšana, sa jasnim i detaljnim uputstvima. Grand Campaign još jednom predstavlja vrhunac komponente za jednog igrača, sa potencijalnih stotinak sati aktivnog učešća. Mehanika igre se i dalje koncentriše na istraživanje mape, kao i na unapređivanje gradova i vojske, sa ciljem neprestanog širenja sopstvenih teritorija. Diplomatski model i trgovina su unapređeni, pa tako sada možete izabrati hoćete li krenuti poštenim putem ili ćete ciljeve ostvarivati kroz špijunažu i podrivanje protivničke vlasti. Resursa ima oko devet, a kako nisu ravnomerno raspoređeni po mapi, do nekih ćete morati da doprete kroz neizbežan kontakt s drugim državicama, milom ili silom. Kada vaša vojska naiđe na protivničku armiju, aktivira se poseban taktički ekran na kojem raspoređujete svoje trupe, izdajući istovremeno rudimentarna uputstva, posle čega nemate uticaja na tok bitke. Bitke se sada odvijaju u pravom 3D prostoru (doduše, jedinice su još uvek sprajtovi), uz rotaciju i zoom. Na raspolaganju imate oko šezdeset različitih jedinica, podeljenih na sedam osnovnih rodova, od pešadinaca do teške konjice. Svakom bataljonu ponaosob je modelovan moral, pa se lako može desiti da se vaša vojska rastrči po okolini ukoliko naiđe na snažan otpor. Trodimenzionalni prikaz bitaka inače predstavlja jedini tehnološki ustupak modernim trendovima, budući da je ostatak igre realizovan u blagom retro maniru. Igrači sa slabijim mašinama mogu da vrate prikaz okršaja u tradicionalno 2D okruženje, što je prilično uviđavan gest autora. Đorđe NAGULOV | | |