INTERNET<>
012006<><>

Budite pronađeni (2)

Šta se traži?

Ključne reči su veoma bitne

U tekstu iz prošlog broja uopšteno smo opisali osnovne principe kojih se treba pridržavati pri kreiranju sajta optimizovanog za pretraživače. U ovom nastavku pozabavićemo se izborom ključnih reči za koje želimo da optimizujemo stranice našeg sajta. Iako deluje kao naivna tematika, izbor kvalitetnih ključnih reči i fraza je jedan od najbitnijih faktora za postizanje velike posećenosti sajta. Radi lakšeg objašnjavanja, postupke koji se koriste u istraživanju ključnih reči objasnićemo na primeru sajta koji se bavi opremom za tenis.

Sama tematika sajta definiše ključne reči za koje se očekuje visoko rangiranje na pretraživačima – u našem slučaju želimo da što veći broj upita vezanih za opremu za tenis dovede do toga da naš sajt bude izlistan među prvima u rezultatima pretrage. Ono što je bitno jeste to što se nećemo koncentrisati na samo jednu frazu za koju će biti optimizovan ceo sajt – potrebno je da imamo više stranica od kojih je svaka optimizovana za po jednu, eventualno dve fraze koje se mogu javiti kao upiti na pretraživaču. Tako će nam svaka stranica sa pretraživača dovoditi određeni broj posetilaca i sa povećanjem broja kvalitetno napravljenih stranica konstantno će rasti i broj posetilaca sajta.

Kod izbora fraza treba se staviti u ulogu onoga ko vrši pretragu i razmisliti o tome šta biste sami ukucali na pretraživaču kada biste tražili, na primer, patike za tenis. Iako je u pitanju na prvi pogled jednostavan i logičan zadatak, istraživanje ključnih reči (keyword research) treba pažljivo obaviti jer se krajnji rezultati često veoma razlikuju od naših početnih pretpostavki. Uzaludno je da vaš sajt bude izlistan na prvom mestu na svim pretraživačima za određenu frazu, ukoliko datu frazu koristi veoma mali broj ljudi. Stoga se pre kreiranja stranice treba dobro zapitati hoće li potencijalni posetilac na Googleu ukucati „patike za tenis” ili možda „teniske patike”? Statistike pokazuju da oko 36 procenata korisnika pretraživača vrši pretragu unošenjem dveju ključnih reči, oko 25 procenata koristi fraze od tri ključne reči, dok na pretrage sa svega jednom ključnom rečju otpada svega 19 procenata. Sa daljim porastom broja reči u upitu opada broj potencijalnih posetilaca tako da je poželjno ograničiti se na fraze dužine između dve i četiri reči. Naravno, samo razmišljanje o tome šta potencijalni posetilac vaše stranice može uneti na pretraživaču kao upit nije najbolji način da se ključne reči dobro izaberu – vrlo je verovatno da ste subjektivni i da ćete se prevariti u proceni. Stoga se potrudite da na ovaj način dođete do početnih ideja o tome koje ključne reči mogu biti u igri, a korišćenjem alata koje ćemo nadalje opisati svoj početni izbor ćete iskristalisati.

Na Internetu postoji pregršt sajtova koji će vam ponuditi svoje statistike o tome koliko se koje fraze traže, a mi ćemo vam predstaviti dva alata koji svakako nude najrelevantnije rezultate. Prvi alat je Googleov Adwords Keyword Tool, namenjen AdWords oglašavačima za koje Google prikazuje reklame u rezultatima pretrage i na stranicama drugih sajtova uključenih u program AdSense. Unošenjem određene ključne reči ili fraze na stranici https://adwords.google.com/select/KeywordSandbox Google će vam izlistati dve grupe fraza: jedna sadrži sve popularne upite koji u sebi imaju ključne reči koje ste izabrali, dok druga grupa sadrži popularne upite koje je kreirala ista grupa ljudi koja je tražila ključne reči koje ste uneli. Redosled kojim su fraze izlistane samo delimično odslikava koliko se često one pojavljuju kod upita. Kombinovanjem dve grupe dobijenih ključnih reči i fraza možete napraviti reviziju svojih pretpostavljenih fraza, ali i dobiti ideju o tome šta još surferi traže a vezano je za tematiku obuhvaćenu vašim frazama. Pored Googlea, i Overture nudi dobar online alat za istraživanje ključnih reči na adresi inventory.overture.com. Za svaku ključnu reč ili frazu koju unesete Overture će vam dati listu najčešćih pretraga sa datim ili sličnim traženim terminima u prethodnom mesecu, zajedno sa tačnim brojem izvršenih pretraga za svaku frazu, a budući da je ova kompanija sada deo Yahooa, jasno je da se radi o prilično relevantnim rezultatima zasnovanim na velikom broju pretraga. Overtureov alat će vam sasvim lepo poslužiti da rezultate dobijene Googleovim alatom doradite i iskristališete, a broj upita za svaku frazu koji je dat u Overtureovim podacima pomoći će vam da steknete približnu sliku o veličini tržišta za koje se borite.

Kako pretraživači nikada nisu spremni da u potpunosti otvore sve svoje karte, ipak treba sa izvesnom rezervom uzeti do sada dobijene rezultate. Stoga ćemo se poslužiti malim trikom kako bismo doneli konačni sud o tome koje su ključne reči prave za našu stranicu. Za finalnu ocenu popularnosti naše fraze iskoristićemo još jedan Googleov alat – Google Suggest. Namena ovog alata je da korisnicima olakša pretragu tako što će dok korisnik kuca upit, na osnovu prethodno unetih slova biti sugerisane fraze koje nadalje mogu slediti. Korišćenjem ovog alata se izbegavaju i greške u kucanju, ali, iako korisno, to za naše potrebe nije bitno. Ono što je mnogo bitnije jeste logična pretpostavka da će fraze koje posetioci najčešće unose biti na vrhu ponuđene liste! Dakle, ako unesemo prvu reč iz našeg primera, „teniske”, na naše razočaranje neće biti sugestija. Ovakav rezultat je bio očekivan budući da tako specifične pretrage na srpskom jeziku zaista predstavljaju retkost, stoga ćemo se orijentisati na engleski jezik i potražiti prevod naše potencijalne fraze: tennis sneakers. Za ključnu reč tennis videćemo da je na vrhu liste fraza tennis elbow (teniski lakat, često oboljenje među teniserima). Iako to nije ono što smo tražili, jasno je da se radi o popularnoj frazi koja se često koristi za pretragu te vredi razmisliti o tome da se na sajtu napravi stranica koja opisuje ovu bolest i, na primer, daje predloge opreme koju treba koristiti kako bi se ona izbegla. Ideju smo upamtili i nastavljamo ka našem cilju – posle reči tennis, kucamo razmak i slovo s da bismo videli kako se kotira naša potencijalna fraza tennis sneakers. Sledi još jedno iznenađenje – prva na listi sugestija je fraza tennis shoes, dok naše željene fraze nema nigde na listi. Zaključak je jasan – sa fraze tennis sneakers preorijentisaćemo se na tennis shoes. Ovo povrđuje našu tvrdnju s početka teksta – fraze za koje vi smatrate da će biti korišćene na pretraživačima uopšte ne moraju biti popularne kod korisnika pretraživača, stoga preteranu sigurnost u svoje ocene ostavite za druge stvari...

To što ste našli kvalitetnu frazu za koju ćete optimizovati svoju stranicu samo je početak posla, naročito kada ustanovite s kakvom se konkurencijom suočavate u borbi za što bolju poziciju u rezultatima pretrage. Do podataka o konkurenciji se lako dolazi – ukucajte frazu do koje ste došli na Googleu ili Yahoou i broj stranica koje sadrže frazu koju tražite biće prikazan iznad rezultata pretrage. Takođe, dobar pokazatelj popularnosti fraze koju ste odabrali biće vam i broj reklama koje Google prikazuje na desnoj strani rezultata pretrage – što je više reklama to je fraza popularnija. Naravno, nisu svi sajtovi koji su prikazani u rezultatima pretrage direktna konkurencija vašem sajtu pošto u rezultatima pretrage ima i sajtova koji na svojim stranicama sadrže samo pojedinačne reči iz fraze koju ste uneli. Da biste stekli uvid u direktnu konkurenciju, frazu stavite pod navodnike i ponovite pretragu. Videćete da se broj pronađenih stranica višestruko smanjuje. Za frazu iz našeg primera, tennis shoes, Google daje 1.890.000 stranica i jasno vam je da je put do vrha date liste izuzetno dugačak i naporan, ali, uz puno rada i strpljenja, ništa nije nedostižno.

Iz svega što ste do sada pročitali jasno vam je da istraživanje ključnih reči dobrim delom zahteva improvizaciju i korišćenje alata koji nisu namenjeni za tu svrhu, a i sam postupak možete obavljati redosledom koji vam se čini najpogodnijim, uz ponavljanje određenih koraka u cilju poboljšanja prethodno dobijenih rezultata. Uspeh svakog autora sajta rezultat je njegove mogućnosti da zadovolji zahteve dva različita sveta – sveta pretraživača i sveta ljudi koji pretragu vrše, a u tome najbolje uspeva kada razume zahteve i jednih i drugih. Stoga se ne ustručavajte da opisani postupak obogatite sopstvenim inovacijama i prilagodite svojim potrebama – uspeh vašeg sajta je samo u vašim rukama.

Cilj ovog teksta bio je da upoznamo zahteve onih koji vrše pretragu. U sledećem nastavku potrudićemo se da pretraživače ubedimo da je upravo naša stranica ono što korisnik traži, što će i on sam videti kada je poseti.

Dejan STEFANOVIĆ

 
Osnivanje interesantne e-organizacije
Analiza Web pristupa
Projekti
Predavanje u Zagrebu
Budućnost online softvera
Budite pronađeni (2)
Šta mislite o ovom tekstu?
.yu
Istraživanja
WWW vodič
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera