INTERNET<>
012006<><>

Istraživanja

Čari malih oglasa

Second hand kupovine preko Mreže su u modi

Sudeći prema referentnim istraživanjima, novi globalni trendovi u online aktivnostima pomeraju se sa golotinje, muzike, filmova i blogovanja ka kupovini i prodaji novih i polovnih stvari. Istraživanja Pew Internet and American Life Projecta proteklih godina su se pokazala gotovo proročanskim, precizno ukazujući na pojave i razvoj novih trendova u online ponašanju Amerikanaca, koji bi u prosečnom roku od šest do dvanaest meseci prešli preko „velike bare” i došli do Evrope i ostatka sveta. Pažljivo čitanje najnovijih izveštaja ove analitičke kuće, međutim, ukazuje i na jedan „trend među trendovima”. Naime, razlike između Sjedinjenih Država i ostatka planete, kada je reč o ponašanju korisnika Interneta, sve su manje.

Kupovina preko globalne mreže već poodavno nije nikakva novost, ali je novina to što se ljudi u razvijenom delu sveta sve češće odlučuju za tzv. mikrokupovine/prodaje, gde njihov predmet nisu nove stvari koje se pazare na velikim (ili manjim) sajtovima dobavljača (tipa Amazona), već one polovne, pribavljene direktno od individualnog ponuđača kroz metodu aukcijske prodaje ili neposredne pogodbe. Konkretno, to označava novu maniju korisnika Interneta da svoje izgustirane tehničke aparate, muzičke kolekcije ili nameštaj umesto na tradicionalnim garažnim rasprodajama (Amerika) ili buvljaku (Evropa) nude putem virtuelnog medija. Čak 25 miliona žitelja SAD imalo je iskustvo prodaje preko Mreže. Većina je za to, naravno, koristila eBay ili alternativne aukcijske servise, mada je sve češća praksa da se to čini putem specijalizovanih sajtova za nalaženje kupaca i prodavaca „jedan na jedan”, diskusionih grupa, malih oglasa i drugih mini-servisa. Popularnost eBaya donekle je ugrožena, što se pripisuje nekolicini uzroka – njegovoj glomaznosti i teškoći navigacije kroz veliki broj ponuđenih predmeta prodaje, frustraciji korisnika koja se javlja usled gubitka u aukcijskom nadmetanju, ali i učestalom phishingu gde se eBay, iako ni kriv ni dužan, javlja kao žrtva zlonamernih napada.

Ma koliko to ironično zvučalo, moguće je navesti određene sličnosti između „novog lica” razvijenog online tržišta individualne maloprodaje kao što je američko i našeg koje se poslednjih desetak godina snalazilo kako je znalo i umelo. Kako je kod nas nedostatak platnih kartica osposobljenih za plaćanje preko Interneta, online payment procesora i pravih aukcijskih servisa i dalje aktuelan, osobe koje žele da putem Mreže „ukrste” svoju potražnju sa aktuelnom ponudom moraju da se dovijaju pomoću istih tih komunikacionih kanala koje Amerikanci sve češće koriste... Razlika je bar u jednom ipak suštinska – online razmena novca između fizičkih lica u .yu okruženju i dalje predstavlja problem, mada se ona može izvršiti pomoću e-banking servisa koji se nalaze u ponudi većine naših banaka.

Pomenuto istraživanje pokazalo je da Amerikanci sve više vole da kupuju i prodaju preko malih oglasa. Samo u periodu od oktobra 2004. do oktobra 2005. broj korisnika tih servisa porastao je preko 80%. Iako oni pripadaju praktično svim demografskim kategorijama, najviše ima muškaraca u tridesetim godinama života, dobrostojećih i visoko školovanih, sa stalnim širokopojasnim pristupom Internetu. Činjenica da sajtovi ovakve orijentacije imaju milione redovnih posetilaca ubrzano menja i sam model poslovanja u domenu maloprodaje i trgovine uopšte. Kako čitav Internet postaje svojevrsna buvlja pijaca, tako se rasplamsava žestoka bitka za posetioce koju vode tradicionalni štampani mediji kojima su online oglasi samo nastavak osnovnog biznisa i novi servisi koji se ne bave ničim drugim. Najveću korist od ovog nadmetanja imaju sami korisnici. Ako su „naoružani” osnovnim znanjem o pretraživanju i određenom količinom strpljenja, velika je verovatnoća da će po povoljnoj ceni pronaći stvar koja im je potrebna ili da će prodati onu koja im više nije potrebna. Što se nas u SCG tiče, znanja i iskustva u „ronjenju” po oglasima ne fali toliko koliko platnih kartica i jače e-commerce infrastrukture.

Dušan KATILOVIĆ

 
Osnivanje interesantne e-organizacije
Analiza Web pristupa
Projekti
Predavanje u Zagrebu
Budućnost online softvera
Budite pronađeni (2)
.yu
Istraživanja
Šta mislite o ovom tekstu?
WWW vodič
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera