INTERNET<>
102011<><>

Facebook

Kroćenje džungle sadržaja

Promene kao preventivna zaštita od konkurencije

Dve najveće društvene mreže na svetu Facebook i Google Plus utrkuju se s predstavljanjem novih funkcija kako bi pridobile korisnike. Promene kroz koje će Facebook proći u narednom periodu su drastične, a mnoge inovacije ili su preuzete od Google Plusa ili predstavljaju odgovor na novog konkurenta.

Facebook i dalje raste

Uoči konferencije F8 posvećene najvećoj društvenoj mreži na svetu, pojavila se statistika koja potvrđuje da je segment društvenog umrežavanja jedan od najunosnijih na tržištu Interneta i informacionih tehnologija uopšte.

Naime, ekosistem odnosa koji je Facebook izgradio odgovoran je za oko 13 milijardi dolara infuzije američkoj ekonomiji. Facebook je odgovoran za više od 200.000 dobro plaćenih i stabilnih radnih mesta. Čak 2,5 miliona sajtova integrisano je sa ovom društvenom mrežom, a korisnici instaliraju oko 20 miliona aplikacija dnevno.

Iako u povoljnoj poziciji, Facebook ne stagnira. Usled jake konkurencije Googlea, te činjenice da mreža sa 700 miliona korisnika zahteva racionalnije korisničko iskustvo koje pruža veću kontrolu u svim aspektima, ova kompanija uvela je brojne promene, dok najveće, vezane za dizajn i multimediju, tek dolaze.

Facebook je očigledno pokupio neke korisne stvari od Google Plusa. Naime, ako je Googleova društvena mreža zbog nečeg značajna, to je zato što je pokazala da se sadržaj može racionalnije filtrirati, te da je simetričan koncept prijateljstva veoma loše i haotično rešenje. Takođe, nema više nepristojnih notifikacija, a to će nadalje i na Facebooku funkcionisati drugačije.

Naravno, sve su to u Facebooku već znali, ali nije bilo konkurencije, pa ni potrebe da se nešto menja. Upravo je ta nepristojnost – menjanje opcija za privatnost i obaveštavanje bez odobrenja korisnika, kao i stalno smaranje mejlovima i obaveštenjima, mehanizam za podsticanje upotrebe aplikacija i servisa koji donose novac. Sada se očigledno traži kompromis između udobnosti i podsticanja aktivnosti korisnika.

Zato je Facebook poslao mejlove korisnicima sa obaveštenjem da ih više neće gnjaviti porukama čim neka tema koju su „odabrali” da prate dobije novu trunku sadržaja. Facebook će nadalje pokušavati da pogodi šta je korisnicima važno, pa će oni dobijati samo izvod najzanimljivijih promena. Naravno, naprednija kontrola vezana za obaveštanja je, kao i do sada, prisutna.

Odgovor na „krugove”

Izuzetno važna promena je uvođenje lista prijatelja. Baš kao što Googleovi krugovi omogućavaju da kontrolišete ko će šta videti, tako su i liste grupe prijatelja koji imaju nešto zajedničko. Kako je Facebook mnogo stariji od Google Plusa, za korisnike je već kreirao neke liste, u skladu sa zajedničkim interesovanjima, lajkovima ili pripadnošću nekoj firmi, organizaciji ili školi. Kvalitet automatski kreiranih listi, čija je promena moguća, varira od profila do profila i zavisi od mnogo faktora, ali su one u većini slučajeva dobra osnova za preko potrebno grupisanje sadržaja.

Kreiranje liste i dodavanje prijatelja veoma je jednostavno, a način funkcionisanja veoma liči na Google Plus. Ta opcija je korisna za sve one koji smatraju da im je profil zatrovan sadržajem koji se otrgao kontroli, zato što većina ljudi na Facebooku uopšte i ne koristi „napredne” opcije. Međutim, stepen prihvatanja drastičnijih novina na ovoj društvenoj mreži je nizak, imajući u vidu to da se većina korisnika ne može svrstati u grupu onih naprednijih.

Racionalniji tok sadržaja

News Feed je svakako centralna tačka svake društvene mreže. Ako sadržaj koji se tu prikazuje nije zanimljiv korisnicima, onda je sve drugo uzalud. Kako je Facebook postajao sve veći tako je i Feed bio haotičniji. U Facebooku su uvek tražili rešenje za taj problem i ono sada dolazi u dvojakom vidu – ima zadatak da iskustvo korišćenja učini prijatnijim i sređenijim, dok u isto vreme pokušava da „zaludi” korisnike da još više vremena provode na ovoj društvenoj mreži.

Facebook će sa novim feedom pokušati da otkrije i prikaže ono što vas zanima. Ako svakih pola sata proveravate šta ima novo, onda će sadržaj biti aktuelan. S druge strane, ako svraćate na Facebook reda radi, jednom dnevno ili ređe, News Feed će vam prikazati kompilaciju najzanimljivijeg sadržaja, pa tek onda sve drugo.

Najvažniji postovi sada se prikazuju sa plavim trouglom u vrhu, a na korisnicima je da pomognu da što kvalitetnije filtrira ono što vidi. Facebook sada nastoji da otkrije kvalitet veza između prijatelja, da ih poveže sa interesovanjima, pa tek onda da odluči o tome šta je top story.

Ova velika promena u vreme nastanka ovog teksta bila je dostupna tek nekim korisnicima, tako da ostaje da se vidi kakva će biti globalna reakcija. Iz dosadašnjeg iskustva, prognoze da će biti mnogo nezadovoljnih korisnika su na mestu. Međutim, kako ne postoji mogućnost vraćanja nazad, hteli to ili ne, svi će biti primorani da nauče da koriste novi Facebook – što je, generalno, dobra stvar, jer bi stagnacija ovu društvenu mrežu odvela u lošem pravcu.

Kako je sada u News Feedu akcenat na kvalitetu sadržaja, Facebook je uveo kompenzaciono sredstvo, koje se može pokazati i kao ključni mehanizam za još veće „navlačenje” korisnika.

Reč je o Tickeru u desnoj koloni, iznad opcija za četovanje, koji prikazuje gotovo real time listu poslednjih aktivnosti svih vaših prijatelja na Facebooku. Svaki put kada vaš prijatelj lajkuje nešto, postavi sliku ili uradi bilo šta drugo, naći će se na toj listi. Tako Facebook odlazi korak dalje u izveštavanju o aktivnosti drugih korisnika, i to sve s jednim ciljem – da što više njih ne može da se odvoji od ove društvene mreže, a sve to pod maskom racionalizacije sadržaja. Naravno, to je i korisno, jer vas u glavnom Feedu Facebook i vaši „prijatelji” više neće smarati obaveštenjima da im je potrebna nova kanta za zalivanje cveća ili bolje neonke za gajenje virtuelne marihuane.

Funkcija će, sasvim sigurno, najmanje smetati veoma aktivnim korisnicima Facebooka, jer oni i žele da znaju šta im prijatelji rade u svakom trenutku. Zato je pravo čudo što Tickera nije bilo ranije. Na stranu to što otkriva da neki ljudi stvarno ne znaju šta će sa slobodnim vremenom i što je zabrinjavajuć po više pitanja, ovo je logičan i odličan potez Facebooka sa poslovnog stanovišta. Inače, prevlačenje pokazivača miša preko nekog od ovih obaveštenja otvoriće prozor koji pokazuje sav sadržaj, slično kao kod Googlea kada kliknete na notifikacije na traci.

Pojačani lajk i multimediji

Ako ste među onima koji imaju želju da stalno klikću Unlike, bićete razočarani – Facebook ostaje konformistički nastrojen. Međutim, Like bi trebalo ipak da dobije neka pojačanja, ako je verovati procurelom izvoru na Internetu.

Facebook bi trebalo da uvede tastere Read, Listened i Watched, zavisno od vrste deljenog sadržaja. To će biti još jedan odličan marketinški mehanizam za promociju i viralno širenje. Razmišljajte o ovim tasterima kao o specijalizovanom lajku. Govori se i o social commerce tasteru Want, s kojim bi Facebook nesumnjivo još dalje otišao po pitanju marketinga.

Uvođenje tastera kao što su Listened i Watched vrlo je verovatno, imajući u vidu to da Facebook već polako širi svoju multimedijlanu ponudu. Naime, sve je više tragova u kodu, obrisanim tvitovima i „print skrinovima” da Facebook priprema muzički servis, koji bi trebalo da realizuje sa brojnim partnerima, među kojima su i džinovi poput Rhapsodyja i Spotifyja. Tome treba dodati i već najavljeno partnerstvo sa sajtovima za iznajmljivanje filmova i TV serija Netflix i Hulu. Najavljena je i dublja integracija sajtova poput IMDb-a, Flixtera, DirecTV-a i drugih. Sve će to ići preko nove razvojne platforme koju Facebook zove OpenGraph i koja donosi bitne izmene za korisnike, kao i stvaraoce aplikacija koje ova kompanija deli u četiri gurpe – Communication, Games, Media i Lifestyle.

Jedna od najvažnijih promena ogleda se u mogućnosti istovremene zajedničke konzumacije sadržaja. Facebook aplikacije će biti interaktivnije i znatno bolje dizajnirane nego do sada, što je ogroman udarac za Google Plus.

Povezano s tim, na konferenciji F8 Zakerberg je najavio i Timeline prikaz profila, koji predstavlja najveći dizajnerski skok u istorij Facebooka. Novi prikaz profila imaće i vremensku dimenziju – nije samo statičan, već ima zadatak da prikaže digitalni identitet korisnika kroz vreme i evoluciju sadržaja. Ta opcija možda ukazuje na početak sazrevanja ove društvene mreže. Takođe, konačno je nađen i način da se oživi zakopani sadržaj na serverima ovog internet džina. Deo novog Facebook iskustva bazira se i na geotargetingu – Timeline će, na primer, prikazivati i sve lokacije koje je korisnik posećivao, gde je živeo i sl. U budućnosti će biti više ovakvih aplikacija.

Facebook je za samo nekoliko meseci prošao kroz velike promene, ali sve što se sprema izmeniće ga još više. Cilj je jasan – uvećanje spektra usluga kroz multimedijalnu i geotargeting ponudu, kao i stvaranje udobnijeg i zaraznijeg korisničkog iskustva, kako bi tako ušuškani korisnici zaboravili na Google Plus. Imajući u vidu to koliko Google kaska u segmentu društvenog umrežavanja, Facebook je na dobrom putu.

Ivan VESIĆ

 
.rs
Internet kao elementarno ljudsko pravo
Između prisluškivanja i privatnosti
Facebook
Šta mislite o ovom tekstu?
Google Plus
Bing i Yahoo
YouTube alternative
WWW vodič
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera