INTERNET<>
102011<><>

YouTube alternative

Ne mora biti samo jedan

Iako je YouTube najposećeniji video sajt na svetu, postoje alternative koje se izdvajaju drugačijim pristupom

Od kada postoji, YouTube je omiljena web destinacija za deljenje i gledanje video snimaka. Međutim, postoje brojne alternative, koje po popularnosti ne mogu da priđu YouTubeu, ali po kvalitetu sadržaja, dizajnu i izgledu neki od njih čak i prevazilaze svog nedostižnog konkurenta.

DailyMotion (dailymotion.com)

DailyMotion je francuski web sajt za deljenje video sadržaja koji je nastao gotovo u isto vreme kada i YouTube. Ovo je drugi najveći video sharing sajt na svetu, sa oko 93 miliona jedinstvenih posetilaca mesečno. To ga čini 32. najposećenijim sajtom na svetu.

Sajt je sličan YouTubeu, ali tu možete naći i nešto eksplicitnije klipove ako isključite „porodični filter”. Kod prikaza rezultata veoma su korisni tagovi koji pokazuju da li je video klip zvanično izdanje ili ne. Snimci koji predstavljaju originalni sadržaj označeni su kao Creative.

Na naslovnoj strani je klasični slajder sa šest izdvojenih tema, dok se u produžetku nalazi po jedan popularni klip s nekog od brojnih kanala. Sajt ima mali broj dobro odabranih kategorija, a sekcija nazvana Community predstavlja pandan kanalima sa YouTubea. Postoji i kategorija namenjena takmičenjima, gde korisnici ocenjuju najbolje klipove. Registrovani posetioci mogu sami da kreiraju takmičenja.

DailyMotion ima odličan plejer sa svim potrebnim funkcijama. Sajt podržava rezoluciju 720p, ali je kvalitet ispod HD standarda. Maksimalna veličina video klipa je 2 GB, ali postoje korisnici koji su se svojom kreativnom i ekskluzivnom produkcijom za DailyMotion izdvojili kao MotionMakeri. Njihovi klipovi su višeg kvaliteta i nemaju ograničenje veličine fajla.

DailyMotion je 2009. godine najavio da počinje da koristi HTML5 i Ogg format. Sajt ima odličnu eksperimentalnu stranu gde predstavlja mogućnosti HTML5 video prikaza, koju možete naći na adresi dailymotion.com/html5.

Metacafe (metacafe.com)

Metacafe je posebno zanimljiv zbog toga što nema dupliranja sadržaja, iako po načinu funkcionisanja takođe podseća na YouTube. To znači da nećete naći po desetak ili više verzija jednog istog klipa. Zanimljiv je i što je jedan od prvih sajtova koji tvorcima originalnog sadržaja plaća ako njihovi klipovi imaju više od 20.000 jedinstvenih gledanja od strane američkih posetilaca.

Sajt je nastao u Izraelu, ali sedište kompanije sada je u San Francisku. Posećuje ga prosečno oko 13 miliona korisnika u Americi i 40 miliona na globalnom nivou. Metacafe je 336. sajt na svetu.

Metacafe na naslovnoj strani prikazuje najpopularnije nove klipove. Postoje i filteri za najbolje ocenjene, najgledanije sadržaje i one koji beleže najveći rast. Među kategorijama je i sekcija 18+, a poprilično su gledane cool reklame i humor. Kategorija za gejming ima dobro organizovane potkategorije – sem podele po platformama (PC, konzole...), moguće je i listanje klipova po igrama.

Kanali su podeljeni na izdvojene, koji pripadaju brendovima, i korisničke. Među izdvojenim kanalima ima najviše sportskih, muzičkih i gejmerskih, a većina njih su dobri. Metacafe poseduje i bogatu How-To kategoriju.

Vimeo (vimeo.com)

Vimeo je, kada se gleda umetnička strana sadržaja, najbolji video sajt. Trenutno je 123. po globalnoj posećenosti, sa oko 16.000 uploada dnevno i više od tri miliona registrovanih korisnika. To je prvi sajt koji je dozvoljavao standard 720p, a za profesionalce je dostupan specijalni video hosting paket, koji podržava i 1080p. Sajt ima aktivnu zajednicu i godišnju manifestaciju dodele nagrada u Njujorku. Među članovima žirija je i poznati režiser Dejvid Linč. To je i svojevrsna društvena mreža za kreativne ljude, jer se mnogi autori međusobno povezuju i sarađuju na projektima. Na ovom sajtu ne možete naći korisnike željne pažnje kako voze skejtbordove sa šerpama na glavi ili izražavaju svoje stavove ispred loše web kamere.

Vimeo ima izuzetno čist i moderan dizajn. Među kategorijama se mogu naći prava umetnička dela, dobre komedije, eksperimentalni i avangardni klipovi, animacije i montaže, edukativni klipovi, prilozi istraživačkog novinarstva, dela vezana za društveni aktivizam ili neprofitni sektor, dokumentarci, pa čak i cele web serije. Među kanalima se možete i izgubiti jer ih je u vreme pisanja teksta bilo čak 198.151. Vimeo ima i forum i muzičku prodavnicu.

LiveLeak (liveleak.com)

LiveLeak je sajt namenjen ekstremnijem sadržaju. Posvećen je „civilnom novinarstvu”, a pažnja medija bila je skrenuta ka ovoj web destinaciji zbog objavljivanja snimka pogubljenja Sadama Huseina. Ideja ovog sajta je da građani izveštavaju i snimaju aktuelne i važne događaje iz celog sveta, pa čak i da ih prenose uživo. Međutim, akcenat na realizmu doveo je do gomilanja „šok sadržaja”. Ovde možete naći veliki broj zaista eksplicitnih klipova, kao i snimke iz Iraka, Avganistana i drugih ratnih zona.

Glavni filter deli sadržaj na najnoviji, najgledaniji, kao i na teme koje se inače nalaze i u vestima. Postoji i vrsta video loga gde korisnici izražavaju svoje, uglavnom političke stavove. Ovo je i platforma za veoma otvorenu i necenzurisanu diskusiju. Sajt ima i opciju chatovanja, blogove, kao i forum. LiveLeak može biti koristan u izvesnoj meri, ali ovaj sajt ima veoma niske standarde po pitanju dizajna, ali i sadržaja, tako da njihov slogan „Redefining the Media” može da se shvati samo u negativnom kontekstu.

YouNow (younow.com)

YouNow je startup koji postaje sve popularniji. On se oslanja na sve veću potrebu ljudi da se iskažu preko online medija. Sajt bi u teoriji trebalo da pomogne talentovanim autorima da se probiju. Zato je on, poput Idola ili neke slične TV emisije, samo online i sa slabim kvalitetom produkcije.

Sajt ima atraktivan i jednostavan dizajn. Korisnici nastupaju uživo a posetioci ih ocenjuju. Ovde možete čuti neke zaista dobre muzičare, ali, pogađate, ima i mnogo gluposti. Posetioci mogu da ocene nečiji nastup pozitivno ili negativno, a mogu i da odluče da gledaju predstavu duže od predviđenog minuta.

Sem muzike, postoji i stranica namenjena iznošenju stavova, ali je ona manje popularna. Naslovna strana otkriva najbolje autore dana i najslušanije članove. Najveća zamerka tiče se nemogućnosti pauziranja klipa koji ne ide uživo. Po učitavanju stranica video kreće odmah i korisnik nema nikakvu kontrolu nad reprodukcijom. To je, naravno, urađeno zbog modela ocenjivanja, ali kada klip ne ide uživo, ne vidimo što ne bi bile dodate ove bazične opcije.

Video revolucija

Sajtova za deljenje video sadržaja ima više nego što mislimo. Postoje i oni specijalizovani, koje zanima samo visoka i ekskluzivna produkcija. Jedan od njih je odlični mydamnchannel.com, gde možete naći komične serije pravljene za web (među popularnijima su „GIGI” i „Horrible People”). Ako smatrate da možete producirati nešto kvalitetniji web program, bilo bi dobro da razmislite o takvim opcijama.

I istorija video sharing servisâ veoma je zanimljiva. Filmska, muzička i TV industrija imale su mnogo problema u prilagođavanju novim okolnostima. Dugo je i na YouTube gledano kao na izvor piraterije. Posle brojnih pokušaja da se ovi sajtovi ugase pravnim putem, došlo se do zaključka da su oni u stvari najbolji izvor besplatne reklame za različite sadržaje. Zato su YouTube i ostali preteča video sajtova koji rade po novom poslovnom modelu – profitom od reklama plaćaju autorska prava i obezbeđuju kvalitetan, besplatan ili vrlo jeftin video sadržaj.

Među njima je svakako i Hulu.com, koji nudi programe produkcija poput NBC, Fox i ABC. Dobar primer je i VEVO, zajednički projekat Googlea, tj. YouTubea i muzičke industrije, koji omogućava besplatno gledanje najnovijih muzičkih spotova. Najveći problem ovakvih sajtova ostaju autorska prava na globalnom nivou. Zato su oni dostupni najčešće samo u Americi. Srećom, YouTube ima kanal VEVO, koji je vidljiv i iz Srbije.

Neke produkcije smatrale su da je otvaranje prema Internetu najbolje rešenje, pa su pokrenule samostalne, odlično realizovane video portale. Najdalje je otišao ComedyCentral. Mnogi programi ove produkcije dostupni su na webu odmah po TV emitovanju. Veoma popularni fake-news program Daily Show (dailyshow.com), na primer, ima odlično organizovan sajt. Sadržaj je izdeljen na cele epizode, tematske klipove, a postoji i kategorija Guests, koja omogućava pregled intervjua po poznatim ličnostima. Klipovi su odlično tagovani, pa pretraga funkcioniše veoma dobro.

• • •

Evolucija video sharing sajtova tek je na početku. Kvalitet sadržaja i prisutnost vrhunskih produkcija, sve češće specijalizovanih za Web, biće u porastu narednih godina, a otvaranjem industrije prema Internetu na dobitku će biti svi korisnici.

Ivan VESIĆ

 
.rs
Internet kao elementarno ljudsko pravo
Između prisluškivanja i privatnosti
Facebook
Google Plus
Bing i Yahoo
YouTube alternative
Šta mislite o ovom tekstu?
WWW vodič
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera