INTERNET<>
102011<><>

Bing i Yahoo

Sizifov posao

Microsoft je za dve godine izgubio više od pet milijardi dolara na Bingu, Yahoo je izgubio direktorku, a obe kompanije gube kompas

Neverovatno je koliko su Microsoft i Yahoo uporni i tvrdoglavi u pokušaju da istraju na tržištu internet pretraživanja, a ne morate biti ekspert da znate da ove dve kompanije nikada neće postići uspeh kojem teže.

Bing, na primer, drži svega tri odsto globalnog internet pretraživanja, dok se u Americi može pohvaliti korisničkom bazom od 10,41 odsto, uglavnom neobaveštenih korisnika. Iako to nije mnogo, dovoljno je barem za samoodrživost, možda i profit. Međutim, otkad je krenuo Bing, Microsoft je izgubio više od pet milijardi dolara u pokušaju da ga učini isplativijim.

U ovoj kompaniji trenutnu situaciju objašnjavaju dugoročnim planom. Kažu, sve će biti u redu i Bing će beležiti profite, a do tada se mora izdržati. Veliki deo novca potrošen je na akvizicije koje nisu pomogle da Bing bude bolji, iako je uvek servirana ista priča – novoimplementirane tehnologije učiniće iskustvo pretrage revolucionarnim i drugačijim od konkurencije. Marketinški tim je, u naletu pseudobrainstrominga, došao na ideju da je Bing nešto potpuno novo – ne search već decision engine.

Kažu da se pametan čovek sapliće samo jednom o isti kamen. Microsoft se sapliće već treći put. Isto su pričali i za Live search, a pre njega za MSN pretragu. Kada svoj poslovni model bazirate na tradicionalnijoj logici poslovanja, kada pokušavate da iskoristite monopol na operativni sistem i softver u nadi da bukvalno naterate ljude da koriste vaš proizvod, rezultat može biti samo jedan – pridobićete samo one kompjuterski najnepismenije. Kada su vam korisnici takvi, sve akvizicije i implementacije tehnologija, sva integracija i uvođenje naprednih funkcija nepotrebni su, jer ciljnu grupu za to nemate, a konkurencija je naprosto prejaka.

Microsoft i Yahoo odavno su došli u situaciju da ne znaju šta da rade. Plivaju u mutnom i menjaju svoju orijentaciju u skladu sa vetrom inovacije, ali uvek sa zakašnjenjem. Podsećaju na gubitnike koji pokušavaju da budu cool, da se uklope u svaki novi trend, ali, naravno, nikada u tome ne uspevaju.

U svetu informacionih tehnologija najviše se isplati da ojačate svoje usluge kupovinom drugih igrača. Zato je Microsoft 2008. godine i pokušao da kupi Yahoo. Kada to nije uspelo, dva posustala džina krenula su logičnim putem – ako ne možete da pobedite najvećeg neprijatelja, udružite se. Sada Bing „napaja” Yahoo pretragu u zamenu za deo advertising kolača. Međutim, taj deal za obe kompanije, a pogotovo za Yahoo, nije baš dobro rešenje, a bolje je od svih ostalih gorih solucija. Reč je o udruživanju koje zahteva da kompanije konstantno odmeravaju korist i gubitak, jer takvo udruživanje nije stoprocentno povoljno. Naime, Bing je zabeležio rast poseta u Americi, ali ne u odnosu na Google već na Yahoo. Umesto da ozlede konkurenciju, ove dva partnera međusobno se povređuju.

Yahoo ima još neizvesniju budućnost. Kompanija je smenila izvršnu direktorku Kerol Berc (Carol Bartz), a ta vest joj je saopštena preko telefona. Istovremeno, objašnjeno je da Yahoo ulazi u „najuzbudljiviju fazu u svojoj šesnaestogodišnjoj istoriji”. Najavljeno je i da će Yahoo! Search biti proizvod koji pruža „radikalno drugačije isksutvo”. Hoće li?

Naravno da neće. Yahoo na zapadu životari zahvaljujući globalnoj bazi od stotinak miliona korisnika pre svega email usluga, ali je glavni razlog za njihovu egzistenciju ulaganje u Aziju. Yahoo je vlasnik 40 procenata kineskog web portala Alibaba. Američki Yahoo nema kontrolu nad poslovanjem ove kompanije, ali infuzija novca spasava ovu firmu od propasti. Kada bi se Yahoo, prilikom eventualne prodaje, raščlanio na odseke, pitanje je koliko bi kompanija vredela bez resursa sa istoka.

Po svemu sudeći, budućnost Yahooa uopšte nije svetla. Sve se više govori o mogućnosti da se ovaj internet pionir spoji sa još jednim posustalim džinom, kompanijom AOL. Doduše, o tome se priča svaki put kada Yahoo uđe u veće probleme, ali je ta mogućnost sada realna. Međutim, čak i da se to desi, ništa se bitno ne bi promenilo. Dok bi se dve kompanije restruktuirale (otpuštale ljude) i spajale (zastarele) tehnologije, Internet bi nastavljao da se razvija, a tržišni lideri već sada su svetlosnim godinama daleko.

Koliko god se trudili, Microsoft i Yahoo nikada neće zavladati tržištem internet pretraživanja, a sada se, više nego ikada, postavlja pitanje zašto se uopšte trude?

Ivan VESIĆ

 
.rs
Internet kao elementarno ljudsko pravo
Između prisluškivanja i privatnosti
Facebook
Google Plus
Bing i Yahoo
Šta mislite o ovom tekstu?
YouTube alternative
WWW vodič
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera