TRŽIŠTE<>
102011<><>

HP prodaje svoje PC odeljenje?

Idi dok si jak

Da li ostati na šinama i nadati se najboljem ili povući kočnicu i pobeći u neku novu, profitabilniju i stabilniju granu? HP je svoje karte otkrio...

HP-ov oglas koji najavljuje odvajanje dela kompanije koji se bavi PC biznisom, objavljen krajem avgusta. U oglasu HP navodi da ostaje snažno posvećen personalnim računarima, ali na nov i drugačiji način koji, kako kažu, daje slobodu da se isporuče novi proizvodi po najboljim cenama, i to brže nego ikada ranije
Kada plivate u opasnim morima najrazvijenije i najturbulentnije privredne grane u svetu koji je na kolena bacila recesija, morate računati na česte i raznorodne probleme. Ipak, sve dok profit nastavlja da stiže i dok vas udeo u ukupnom plasmanu robe ili usluga koju proizvodite drži na dobrom rastojanju od konkurencije, odolevanje tim i takvim problemima ne sme da predstavlja problem. Postavlja se pitanje šta uraditi kada dođe do promene čitave paradigme te iste grane kojoj pripadate.

U poslednjih nekoliko meseci na tržištu računara i uopšte informacionih tehnologija dešava se i nešto drugačija borba za prostor od one koja uključuje patente, a o kojoj smo pisali u prošlom broju. Sukob o kom se sve više govori podelio je proizvođače, ali i potrošače, na dva veoma udaljena tabora. Jedni će na sav glas pozdraviti novu eru u računarstvu čije su perjanice uobličene u pametnim telefonima i televizorima, tabličnim računarima i drugim uređajima koji ističu svoju „pamet” u prvi plan. Drugi, mogli bismo ih nazvati tradicionalistima, reći će da bez „pravog” PC uređaja nema ozbiljnog rada. Zavisno od kategorije u koju gledate, obe frakcije su u pravu. Takav zaključak jedini je moguć – oslanja se na dobro utemeljeno iskustvo u percepciji tehnološkog razvoja koje ne reaguje na izjave i obećanja već na broj prodatih primeraka.

Samsung je, ubrzo nakon glasina da bi mogao da preuzme HP PC odeljenje, požurio da na svom zvaničnom blogu objavi da te glasine nemaju utemeljenje u realnosti. Ipak, iskustvo nas uči da bi trebalo sačekati i uveriti se u takve tvrdnje
Upravo u ovoj kategoriji čeka nas jedno nesvakidašnje iznenađenje. Kompanija broj jedan u prodaji računara, dugogodišnji gigant sveta informacionih tehnologija, američka perjanica industrije Hewlett-Packard izjavila je da planira da proda ili odvoji deo koji je zadužen upravo za proizvodnju i prodaju PC uređaja. Istraživali smo šta to tačno znači i kakve bi posledice moglo da ostavi na tržište i budućnost.

(Ne)poznat model

Kada je 2005. godine američka korporacija IBM odlučila da se povuče iz PC segmenta tržišta, mnogi su počeli da postavljaju pitanja o budućnosti. S razlogom. Te 2005. godine i Apple je doživeo promenu koja je otvorila put ka vremenu koje danas poznajemo. Posle nedovoljnog uspeha sa platformom PowerPC, koju je izrađivao u saradnji sa IBM-om, Apple je najavio da će srce njegovih računara u buduće biti procesor kompanije Intel, i ta saradnja traje i danas. Ipak, izlazak iz PC biznisa za IBM nije bio tako lak potez. Njihovo mesto u istoriji personalnog računara snažno je utemeljeno i uoči izlaska iz posla sa PC uređajima zauzimali su mesto broj tri u prodaji. Mnogi tu situaciju porede sa onom u kojoj se sada nalazi HP. Ipak, čini se da između ove dve priče postoje jasne i značajne razlike. Prva se svakako odnosi na činjenicu da HP ubedljivo vodi u trci za najkvalitetnijeg, najefikasnijeg i najboljeg proizvođača personalnih računara. Desktop i laptop računari ove kompanije već duže vreme suvereno vladaju prodajom u svojim segmentima. Ništa od ovoga nije moglo biti lako. U borbi s kompanijama Dell i Acer, ali i kompanijom Lenovo (koja je 2005. godine kupila IBM PC odeljenje) HP je pronašao način da izađe kao pobednik. Mnogo novca je uloženo u razvoj i marketing, mnogo je znanja utrošeno u postizanje pozicije koju HP danas uživa. Sve to, ipak, nije bilo dovoljno da se HP izbori sa mnogo većim protivnikom – globalnim kretanjima u računarstvu.

Kriza PC prodaje

Da li nas vara utisak da se sve nade polažu u ovakve uređaje? (HP TouchPad)
U julu (SK 7/2001) pisali smo o spekulacijama koje govore o kraju desktop računara. Da li je najboljem čovekovom neživom prijatelju zaista došao kraj, raspravljaće se još dugo, ali je jasno da je personalni računar isplovio iz voda u kojima se dugo i sa zadovoljstvom brčkao. PC je „najmanje kul” u svojoj istoriji, rekli bi neki. To čoveka prosto vraća nazad kroz vreme, u godine kada su se Apple i Microsoft prepucavali oko toga da li je bolji PC ili Mac. Znamo ko je pobedio u toj bici, ali znamo i da je PC u najtežoj situaciji od svog uvođenja. Apple već dugo ulaže većinu svojih sredstava u druge platforme, Microsoft je (posebno sa Windows 8 konceptom i saradnjom sa kompanijom Nokia) više nego zagazio u vode tabličnih računara i pametnih telefona, a Google je svoju sudbinu duboko ugradio u novu eru. Igrači iz srednjeg dela tabele, poput Samsunga, HTC-a, LG-a, Asusa i drugih vrebaju priliku da se i sami otisnu u pokušaje da svrgnu vodeću trojku.

Gde je tu HP, s pravom se pitate. Kako to iPad, Galaxy S2 ili Sensation utiču na HP? Odgovor je jednostavniji no što se u prvi mah čini. Svi ovi uređaji uvode potrošače u svet u kome nećete upaliti svoj „stari” PC da biste odradili najveći procenat svojih aktivnosti poput pregleda pošte, surfovanja ili korišćenja društvenih mreža. Proizvođači ovih uređaja otići će toliko daleko da će ekrane 3–5 inča (ili nešto veće) proglasiti dovoljnim da na njima udobno koristite tekst procesor, pripremate prezentacije ili spreadsheet fajlove. Jasno je da će se većina ipak obratiti dobrom, starom računaru. Uprkos tome, računar nećete „osvežavati” više tako često (uslovno rečeno), što znači da proizvođači hardvera više ne mogu da računaju na dobar prihod. Pošto PC više neće biti namenjen masama nego pojedincima – entuzijastima, cene će morati da padaju, što znači da PC biznis u ne tako dalekoj budućnosti više neće biti unosan, uprkos velikoj populaciji u svetu koja vapi za personalnim računarima (zemlje u razvoju). Na ovo ukazuju i podaci o padu prodaje računara u razvijenim državama.

Potencijalni kupci

Napomenimo i to da je veliki udeo u novoj odluci menadžmenta HP-a imala neuspela i skupa avantura koja nosi ime webOS. Podsetimo, HP je ovaj operativni sistem kupio zajedno sa kompanijom Palm prošle godine. Veliki broj IT stručnjaka je sa velikim očekivanjima pozdravio ovaj potez uprave HP-a, nadajući se da će proizvod iz HP radionice imati šta da traži u borbi sa dominantnim tabličnim računarima i pametnim telefonima. No, kao što se to pokazalo u mesecima za nama, tablet webOS je veoma loše prošao, toliko loše da se u poređenju s njim RIM-ov PlayBook može nazvati uspešnim. Osim činjenice da se na nekim mestima može nabaviti i za 100 dolara, ovaj tablet nikoga nije oduševio.

Iako neuspešan u svojoj prvoj inkarnaciji, u nekom uređaju nove generacije webOS bi se mogao pokazati kao bitan zalogaj u čitavoj priči oko izdvajanja PC dela HP-a. Upravo zahvaljujući realnom kvalitetu platforme koji webOS poseduje, HP bi mogao svoje PSG (Personal Systems Group) odeljenje da udomi, slično udomljavanju IBM-ovog dela u okviru brenda Lenovo. Prvi nam na pamet padaju Samsung i LG. Samsung je ozbiljna kompanija sa portfoliom koji uključuje proizvodnju bitnih PC komponenti poput monitora, memorije i diskova (HDD, SDD), ali i mobilnim telefonima koji bi pojačani webOS-om mogli da budu konkurentniji nego danas, kada njihov interfejs predstavlja Android. LG je kompanija koja se i sama okušala u proizvodnji laptopova, a predstavlja najznačajnijeg HP-ovog partnera kada su u pitanju monitori (HP koristi panele koje potpisuje LG). I Samsung i LG imaju zrele uređaje i u drugim segmentima, poput onog koji uključuje pametne televizore. To je još jedno mesto gde bi webOS imao svoju ulogu.

Kompanije Acer, Lenovo, pa i Dell dosta teško će se uključiti u ovu trku. Dell će samim izlaskom HP-a iz priče postati lider, potrošači će se po automatizmu prikloniti ovoj kompaniji, i to na čisto ime brenda. Lenovo je već dobro pozicioniran sa bivšim IBM brendovima i verovatno bi im akvizicija HP PC odeljenja otežala funkcionisanje i diferencijaciju brendova. Acer je možda najrealniji partner za HP u ovom trenutku, barem teoretski. Dokazali su se u akvizicijama kompanija (poput brendova e-machines ili Packard Bell) u istom segmentu, a svakako bi pojačali status svog brenda akvizicijom HP brendiranih serija, posebno laptopova. Na žalost HP-a, a i mnogih drugih potrošača, do ovakve saradnje teško da će doći. Kako stvari stoje, Acer će se okrenuti tabličnim računarima i pametnim telefonima. Iznenađujuće, zar ne?

• • •

Izlazak IBM-a iz proizvodnje personalnih računara preživeli smo gotovo bez posledica. Verujemo da će slično biti i nakon izlaska HP-a iz igre. Ipak, ne možemo se otrgnuti utisku da je PC koncept ozbiljno uzdrman i da mu je više nego ikada potrebna revolucija. Sada je jasno da tu revoluciju neće doneti najiskusniji – IBM i HP. Sve oči uprte su u novog kapitena. Gospodo iz kompanije Intel, čekamo.

Momir ĐEKIĆ

 
 AKTUELNOSTI
Apple bez Stiva Džobsa

 TRŽIŠTE
HP prodaje svoje PC odeljenje?
Šta mislite o ovom tekstu?

 NA LICU MESTA
Pet godina Telenora
Lenovo DO Tour
Četvrta internacionalna konferencija ccTLD registara, Novi Sad
Bubble Cup 4 – finale takmičenja
Ostali događaji, ukratko

 DOMAĆA SCENA
Bioinformatika?
Umetnik ili terorista?

 SITNA CREVCA
Tipovi ličnih računara

 VREMENSKA MAŠINA
Pre 27 godina
Home / Novi brojArhiva • Opšte temeInternetTest driveTest runPD kutakCeDetekaWWW vodič • Svet igara
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontaktSaradnjaOglasiPretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opšte teme
Internet
Test Drive
Test Run
PD kutak
CeDeteka
WWW vodič
Svet igara



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera