Modelovanje ljudskog tela Programi za 3D modelovanje su, uz nekoliko izuzetaka, obično veoma skupi i zahtevni po pitanju znanja koje korisnik mora da ima da bi ih uspešno koristio. MakeHuman je napravljen upravo da bi bio izuzetak iz takvog pravila. Osnovni cilj autora programa bio je pokušaj specijalizacije u jednoj niši 3D modelovanja, ali tako da se taj posao maksimalno pojednostavi uz zadržavanje svih kvaliteta koje 3D model mora da poseduje. I tako je nastao MakeHuman, a iz imena programa može da se nasluti koja niša je odabrana – modelovanje ljudskog tela.MakeHuman je sposoban da kreira realistične 3D modele ljudi. Pod tim podrazumevamo realističan oblik ljudskog tela (uključujući i genitalije), dok kod sitnijih detalja kao što su kosa, odeća i neke druge stvari ostaje dovoljno prostora za doradu u nekim drugim 3D alatima. Glavna prednost programa je što veoma jednostavno generiše različite oblike tela u zavisnosti od pola, uzrasta i godišta. Sa nekoliko pokreta mišem moguće je proći period od deteta uzrasta dve do tri godine, pa do čoveka u poznim godinama, sa iskrivljenom kičmom i velikim balastom u vidu viška kilograma. Promena pola 3D modela je takođe jednostavna, kao i boja kože uz uzimanje rasnih specifičnosti u obzir (modeli afričkog „porekla” imaju izraženije vilice, azijati imaju izraženija čela, sitnije i blago zakošene oči...). Naravno, moguće je napraviti i praktično neograničen broj varijacija koje bi predstavljale produkt mešanja različitih rasa u različitom odnosu.  | A detalji do kojih se išlo odnose se i na oblik i veličinu prstiju na rukama i nogama, na detaljno definisanje oblika bilo kog dela tela (nosa, usana, vrata, torzoa...), pa čak i prikaza mišićne mase. Sve u svemu, skoro 1200 parametara obezbeđuju detaljnu personalizaciju svakog 3D modela.Ovakva detaljna arhitektura izrade ljudskog tela moguća je zahvaljujući dugogodišnjem iskustvu autorskog tima na proučavanju topologije tela. To iskustvo su pretočili u ovaj open-source projekat koji dozvoljava eksportovanje 3D modela u neke od poznatijih alata za 3D modelovanje. Naravno, prostora za unapređenje ima dovoljno. Iako MakeHuman ima mogućnost dodavanja kose, obrva, trepavica, odeće i obuće, ti delovi još uvek nisu ni blizu nivoa na kome se generiše osnovni 3D model. Izbor tih dodatnih elemenata je prilično siromašan i stekli smo utisak da su autori samo želeli da pokažu u kom pravcu će dalje da teče razvoj programa. Najavljeno je da će fokus unapređenja da se usmerava ka boljem kvalitetu tih dodatnih elemenata, ka kvalitetnijim bibliotekama poza i facijalnih ekspersija i ka proširenju baze odeće i obuće uz dodavanje većeg izbora materijala. Rezultat koji generiše MakeHuman predstavlja neku vrstu (kvalitetnog) polufabrikata, jer tako dobijen model predstavlja odličnu osnovu za dalje kreiranje ljudskih karaktera za različite potrebe (animacije, igre...). Dobar podsticaj ka tom cilju je i što modeli kreirani uz pomoć ovog programa potpadaju pod CC0 licencu koja kreatorima modela daje potpunu slobodu za korišćenje njihovih kreacija u bilo kom nekomercijalnom i komercijalnom obliku. Branislav BUBANJA | | |