
povremeno dobije konkurenciju, za koju se redovno ispostavi da nema dovoljno daha da se na duže staze izbori sa kvalitativnom i „tradicijskom” prednošću ovog dinosaurusa (slučaj Fly! i Flight Unlimiteda govori dovoljno).
To nije obeshrabrilo ekipu iz „Laminar researcha”, rešenu da proba sreću sa svojim adutom. Argument koji im ide u prilog je zaista snažan: u pitanju je grupa programera koja je radila na projektovanju vojnih simulatora letenja. Iskustvo stečeno u razvoju flight modela i enginea za profesionalnu upotrebu pokušali su da prenesu širem krugu korisnika izdavanjem X-Planea, po mnogo čemu veoma specifične, hard-core poslastice za najzahtevnije fanatike sobnog letenja. Pre svega, izbor letelica koje možete provozati je teorijski i praktično neograničen: pored 30 osnovnih modela (koji pored standardnih Cesni uključuju i B-2 bombarder i Spejs Šatl), uz igru dolazi i veoma moćni editor koji vam omogućava da isprojektujete vazduhoplov po sopstvenom ukusu (ili da sa Interneta downloadujete neku od mnogobrojnih, korisnički stvorenih kreacija). Upravo zbog moćnog editora, koji letne karakteristike vazduhoplova kalkuliše uzimajući u obzir bukvalno sve strukturalne elemente (koji međusobno veoma uverljivo deluju jedan na drugi), flight modeli različitih letelica deluju unikatno, zanimljivo i veoma uverljivo. 3D engine X-Planea baziran je na OpenGl-u, i mora se priznati, ne deluje ni malo atraktivno u poređenju sa MS Flight Simulatorom. Letelice su urađene sa srazmerno malo detalja, dok je teren jednoličan i pomalo monoton. Grafičke posebnosti određenih regiona ne deluju dovoljno verno, dok je pogled sa male visine posebno poražavajući: sve je nekako „razmuljano” i filtrirano na način koji se koristio pre nekoliko godina. Sve u svemu, vizuelna strana X-Planea nije nešto što će vas naterati da poskočite. Miodrag KUZMANOVIĆ |