![]() | ![]() |
![]() |
| ![]() |
| ||||||||||
Od svakog ponešto
Od prethodne verzije do sada, nemački softverski gigant je počeo da diverzifikovani softver polako uklapa u više ciljnih grupa. Iako je Battery bio namenjen produkciji akustične i elektronske muzike, za segment akustičnih bubnjeva postao je prevaziđen pojavom kolekcija Studio Drummera i Abbey Road pre dve godine. Maschine je postao barjaktar kreacije ritmičke strukture elektronske i hip-hop muzike, ali se on prodaje isključivo uz hardver. Iako ga je moguće naći u striktno softverskoj varijanti, nema neku preteranu upotrebnu vrednost bez fizičke komponente. Logičan sledeći korak u popunjavanju praznina bio je uzeti najbolje od svih razvijanih rešenja u proteklih nekoliko godina, integrisati ih u već pomalo zapostavljen proizvod i ponuditi ga kupcima kao ritam sempler 21. veka.
Glavni radni deo, matrica, može kao i pre imati od 16 (4 x 4) polja, pa sve do 128 (8 x 16) polja, što je uz neograničen broj slojeva po ćeliji iznos koji je više nego dovoljan za bilo kakvu metodologiju rada. Semplovi se učitavaju direktno u RAM, nekorišćeni se eliminišu iz memorije, a moguće je u isto vreme reporodukovati do 999 semplova. Rad sa pregledačem je izuzetno trom, pa se preporučuje uvoz u biblioteku najčešće korišćenih semplova kako se ne bi gubilo vreme na podugačko učitavanje pri prelasku iz foldera u folder, posebno ako su obimniji sadržajem i na sporijem hard disku. Kada sempl bude postavljen na svoje mesto, nema potrebe vraćati se pregledaču za njegovu promenu, već to može biti učinjeno kroz prozor editora. Na taj način se mogu namestiti odgovarajući parametri, a željeni zvuk tražiti korišćenjem strelica uz zadržavanje atributa. Pri kopiranju polja na drugo se prenose i svojstva kopiranog polja, što ponekad ne želimo, ali opcija za kopiranje, gde će destinaciono polje zadržati sve atribute osim audio zapisa, ne postoji. Editor je konfuzan za upotrebu i pomalo spor za rad. Za tip muzike kojoj je namenjen definitivno treba da bude intuitivniji i brži. Veliki je propust da pri radu sa lupovima ne postoje marker tačke i snap koji obeležavaju početak svakog zasebnog isečka u lupu na osnovu njegove frekvencije. Moguće je po uvozu sempla raščlaniti ga na delove po ćelijama (i to zaista bude dobro urađeno), ali to nije isto. Kao da to nije dovoljno, prostor za editovanje zapisa je toliko mali da izaziva glavobolju kada je potrebno malo više rada. Praviti prozor te veličine u vremenu kada svaki monitor prikazuje punu HD rezoluciju, a ne ostaviti mogućnost povećanja istog za lakše editovanje je ozbiljan previd, koji će mnoge odbiti od upotrebe. Primetna su nastojanja mnogih softverskih kompanija da u potpunosti omoguće rad njihovog softvera van sekvencera. Native Instruments takođe ide tim putem, te Baterija sada ima četiri interne sabirnice, pa je i do četiri grupe polja moguće posebno procesirati pre izlaska na glavnu magistralu, a da sve to teče glatko omogućeno je multiprocesorskom podrškom, koja ne pravi problem ni sa najnovijom generacijom osmojezgarnih silikonskih zveri. Efekti su, kao i uvek, pomalo skromni. Tri vrste saturacije sa podešavanjem topline, ugrađenog filtera i propusnosti, četvoropojasni filter i kompresor iz serije Solid Mix, kao i efekt filter, koji je zapravo skup pet predložaka kretivno korišćenih filtera sa minimalnim stepenom podešavanja. Delay je ostao delay, a običan reverb je zamenjen impulsnim. Redosled efekata u lancu je, naravno, moguće menjati. Ono što je oduvek bilo dobro kod Baterije je motor, koji svaki učitani sempl učini čistijim, prirodnijim, jačim i preciznijim u odnosu na zvuk učitan direktno u sekvencer. Pored standardnog moda funkcionisanja motora, od Maschinea je pozajmljen vintažni režim rada, čiji algoritmi reprodukuju prizvuk Akai S1200 i MPC60 semplera. Drugi novi mod je Time Stretch, koji služi za usporavanje i produžavanje trajanja zvučnog zapisa bez menjanja tonaliteta i artefakata. Naravno, koristi već oprobani Kontaktov algoritam Time Strech Pro. Ne treba zaboraviti ni Transient Master, koji u punoj verziji košta pola cene same Baterije, a služi za transparentno obogaćivanje dinamike visokih tonova. Nisu stvari bez kojih se ne može, ali je dobro znati da se po ceni proizvoda dobiju integrisani moduli, čija pojedinačna cena daleko prevazilazi cenu ukupnog proizvoda, a dižu kvalitet zvuka na zaista viši nivo. Odgovor na pitanje s početka teksta može biti i potvrdan i odričan, samo je subjektivnost korisničkih potreba ta koja će presuditi o kupovini ovog programa. Kvalitetan proizvod konceptualno zaista ne treba menjati, i to je ispoštovano. Neke nove potrebe su ispraćene implementacijom modula mlađe braće i podrškom za moderne procesore, koji sve to treba da pokrenu. Nažalost, čini se da je to sve što je urađeno, interfejs na nivou funkcionalnosti onoga od pre šest godina nikome ne ide u prilog, a posle toliko vremena očekivali smo i neki novitet, a ne samo kopiranje već postojeće tehnologije uz blagu modifikaciju izgleda. Oni koji koriste Maschine ili staru Bateriju zaista nemaju potrebe za prelaskom na novu verziju, a svim novim korisnicima ide preporuka za kreaciju elektronskih i hip-hop ritmova. Uroš ZEČEVIĆ | |||||||||||||
![]()
|
![]() | |
![]() | ![]() |
Home / Novi broj | Arhiva • Opšte teme | Internet | Test drive | Test run | PD kutak | CeDeteka | WWW vodič • Svet igara Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • Redakcija | Kontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English | |
SKWeb 3.22 |