TEST PLAY<>
122007<><>

Football Manager 2008

Ovogodišnje izdanje ove poznate menadžerske simulacije, kako se čini, nešto je ambicioznije od prethodne verzije. Uz poboljšanja prošlogodišnjih novina, pokrenuto je i nekoliko novih segmenata igre. Najava igre ostala je donekle u senci narednog velikog poduhvata koji stoji pred Sports Interactiveom i Segom u vidu igre FM Live, koja se očekuje na proleće. Zbog ovoga su mnogi strahovali da će FM2008 biti potpuno zapostavljen kako bi masovna online igra bila spremna za najavljeni datum. Ovi strahovi možda su bili preveliki, ali nisu bili bez osnova. Naime, FM2008 je, bar na prvi pogled, i možda baš usled tog nedostatka pažnje, „bagovitiji” u odnosu na prethodnika, ali u isto vreme daleko zanimljiviji.

Razlog za tvrdnju da je FM2008 znatno zanimljiviji od FM2007 leži u činjenici da su SI-jevci ovoga puta puno pažnje posvetili onome što se zove Match Flow – sada igra sadrži svojevrsni uvod u utakmicu i njen epilog, sa karakterističnim medijskim zahuktavanjem koje daje čar danu odigravanja utakmica. Pred svaki meč, računar iz odabranog tima izabere igrače koji su nadomak nekog jubileja, koji debituju ili se na bilo koji način razlikuju od ostalih, što svaku utakmicu čini na neki način posebnom. Ovo poboljšanje uvodi i novi modus taktiziranja – sada nema potrebe da se tok igre zaustavlja ukoliko korisnik želi da promeni taktiku ili neki segment svoje igre u toku utakmice; sve ove promene moguće je izvršiti „uživo”. U taktički ekran je uveden mali radar, što znači da je i za vreme promena moguće pratiti kretanje igrača na terenu.

Druga novina dolazi na polju grafike, što se kod igara iz SI-ja može nazvati retkošću. U igru je uvedeno generisanje fotografija novih igrača. Misli se naravno na igrače koje igra sama stvara, najčešće na početku druge sezone, kada klubovi promovišu podmladak. Za ovaj poduhvat korišćena je tehnologija FaceGen koja koristi podatke o nacijama da bi što preciznije generisala izgled novih igrača. Ova tehnologija takođe omogućava i starenje slike, čime se izbegava problem koji obično ide zajedno sa upotrebom fotografija – novi igrač sada ne izgleda isto sa 16 i 36 godina, što se ranije uvek dešavalo. Mnogo pažnje posvećeno je i vođenju nacionalnih timova. Ova sfera igre postaje sve bliža vođenju klubova, jer se treneru daje sve više mogućnosti za komunikaciju sa igračima koje poziva u reprezentaciju. Selektor sada ima više mogućnosti da koristi skaute koji prate njegove igrače i na taj način održava fizičko i mentalno zdravlje svog tima. Medijska pokrivenost reprezentacije je gotovo udvostručena pa igrač može da oseti važnost svog položaja. U sledećim verzijama igre očekuju se poboljšanja ovog segmenta igre jer on još uvek zaostaje za vođenjem klubova.

Od ostalih novina valja pomenuti uvođenje „dana navijača”, kojim klub može da pokuša da poveća gledanost svojih utakmica, kao i novinu nazvanu transfer centar, preko koje lako i efikasno može da se prati „promet” igrača kao i trenutni status pregovora. Prerađen je i sistem nagrada na nivou klubova i na nivou nacija, što predstavlja jedan od segmenata celokupnog podizanja medijske aktivnosti u igri, na koje je Sports Interactive ove godine veoma ponosan. Sistem Scout Knowledge je doživeo ispravke i može se očekivati da će naredne godine verovatno biti doveden do savršenstva. Odnos trenera i kluba je u dobroj meri unapređen i evaluacija rada trenera sada se vrši na više nivoa – na nivou takmičenja, finansija, pojedinačnih utakmica, dovedenih pojačanja i odnosa sa igračima koji su već u klubu, tako da će trener znati koje bi oblasti rada trebalo da poboljša. Postoji i mali napredak u brzini igre, a sve veća zastupljenost procesora sa dva jezgra daje nadu da bi problem sporosti igre uskoro mogao da bude rešen u potpunosti. Opet je puno pažnje posvećeno korisnicima koji se slabo snalaze u mnoštvu opcija, pa je pored prošlogodišnjeg tutorijala sada u igru dodat i savetnik (Advisor) koji igračima objašnjava svaki od ekrana u igri i time razjašnjava mnogobrojne dileme. Naša liga još uvek je prisutna u igri, sa novim sistemom i Superkupom koji će prvi put biti odigran naredne sezone.

Nažalost, iz godine u godinu, spisak mana Football Managera počinje finansijama. Ove godine opet ima unapređenja, ali svako od njih još se čini nedovoljnim. Poboljšana je sfera sponzorstava, koja su sada razvrstana po poreklu kapitala, a sistem nagrađivanja i povezanost budžeta za transfere i budžeta za plate donekle je poboljšana. Međutim, tokovi novca još uvek su nerealni, najverovatnije zbog razlike u visini zarada u različitim zemljama, što ponekad dovodi do čudnih transfera i sumnjivih odluka pojedinih klubova. Ovom problemu bi trebalo u budućnosti ozbiljnije pristupiti ako bilo ko misli da ga jednom za svagda reši. Drugi problem je, kao i prošle godine, u vezi s treninzima; sistem je još prilično nepristupačan, a za nove igrače potpuno odbojan. Mnogi ovaj segment posla prepuštaju svom AI asistentu, ali bi bilo bolje kada bi SI poradio na ovom problemu i stvorio sistem u kojem bi čak moglo i da se uživa. Doduše, olakšano je praćenje kretanja ocena igrača, što se može smatrati velikim plusom. Treća, možda i najveća mana igre jeste njena nedovršenost – neverovatno je što se u igri koja se ne piše od početka svake godine pojave novi bagovi. Mnogi od njih su verovatno proistekli iz želje da se nešto popravi, ali to ih ne sprečava da pokvare zadovoljstvo igranja. Možda je zaista i vreme posvećeno izradi FM Livea imala svoj uticaj na kvalitet ove igre, pa sledeće godine verovatno možemo da očekujemo bolje izdanje.

Sve u svemu, FM2008 je bar delimično ispunio očekivanja javnosti, koja se izgleda, kao i proizvođač, više orijentisala na ono što sledi – na proleće koje donosi FM Live i novi svet u ovoj vrsti zabave. U svakom slučaju, ovogodišnje izdanje ni po čemu nije gore od prethodnog, ali stoji zaključak da je moglo da bude znatno bolje. Ambicije su bile veće nego prošlogodišnje, ali je njihova realizacija izgleda je ometena iz više razloga.

Dušan STAMENKOVIĆ

 
Crysis
Hellgate: London
Call of Duty 4: Modern Warfare
Empire Earth III
TimeShift
Battlestar Galactica
Enemy Engaged 2
Need for Speed: ProStreet
Beowulf
The Witcher
Painkiller: Overdose
Clive Barker’s: Jericho
Football Manager 2008
Šta mislite o ovom tekstu?
Pro Evolution Soccer 2008
NBA Live 08
Heavenly Sword
Mass Effect
Richard Gariott’s: Tabula Rasa

Platforma:
PC / Mac / Xbox 360 / PSP
Potrebno:
Intel Pentium 3 / 1,2 GHz ili AMD ekvivalent, 256 MB RAM-a; nema velike grafičke zahteve; Windows XP
Poželjno:
Intel Dual Core / 2,2 GHz ili AMD ekvivalent, 1 GB RAM, Windows XP SP2/Vista
Veličina:
1 CD
Adresa:
http://fm08 .footballmanager .net
Adresa:
www .sigames .com

90
Home / Novi brojArhiva  •  Opisi igaraKorak po korakŠta dalje?NetgamesOpšte teme  •  Svet kompjutera
Svet kompjutera Copyright © 1984-2018. Politika a.d. • RedakcijaKontakt | Saradnja | Oglasi | Pretplata • Help • English
SKWeb 3.22
Opisi igara
Netgames
Opšte teme
Test Fun
Korak po korak
Šta dalje
Svet kompjutera



Naslovna stranaPrethodni brojeviOpšte informacijeKontaktOglašavanjePomoćInfo in English

Svet kompjutera